• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Wizz Air szimulátor
      Új kiképzőközpontot nyit a Wizz Air Budapesten
    • csomagfóliázó
      Új csomagfóliázó cég jelent meg a budapesti repülőtéren
    • no-show
      No-show – mi a teendő ha kifizettük a repjegyet, de mégsem tudunk elutazni?
    • Lufthansa
      A Lufthansa is az olasz Geven üléseit választotta
    • Rekord az Emirates járatain: Több mint egymillióan használták a fedélzeti Wi-Fi-t márciusban
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Flixbus
      Kedvezményes jegyek és járatsűrítés a Flixbusnál
    • Elindult a Wizz Air legújabb járata – Bázel, Svájc
    • utazni
      Ezekre a helyekre érdemes elutazni idén nyáron
    • no-show
      No-show – mi a teendő ha kifizettük a repjegyet, de mégsem tudunk elutazni?
    • Hogyan utazzuk be a világot napi 3533 forintból?
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Kacsa lett a Sólyomból – 3 éve érkezett Budapestre a Sólyom Airways első gépe

Kacsa lett a Sólyomból – 3 éve érkezett Budapestre a Sólyom Airways első gépe
Tóth Máté Bence
2016-08-19

2013. augusztus 18-át a teljes magyar légiközlekedési közösség, szakmabeliek és repülésrajongók egyaránt nagy izgalommal várták. Három évvel ezelőtt érkezett Ferihegyre a Sólyom Airways első Boeing 737-500-as repülőgépe, amely A’lmos Vezér névre keresztelve hozta el a mézesmadzagot a lelkes rajongóknak – majd húzta is el az orruk előtt pár órával később. Visszaemlékezésünk első része következik.

Azon a verőfényes vasárnapi reggelen úgy érkezett meg az angliai Bournemouth repülőtérről a HA-SHA lajstromot viselő lízingelt Boeing, mint aki az “új honfoglalást” végezte volna el, a sajtóeseményen elhangzott az “Álmos Vezér hazatért” mondat, amely minden jó érzésű repülésbarát szívét megdobogtatta. Az elmondások szerint A’lmos Vezért (ugyanis a repülőgépre felragasztott matricán már az ékezet sem szerepelt helyesen, magyarosan) hazahozták, már itthon fogja várni a testvéreket és a légitársaság indulását.

Az érzelmes érkezést követően, az esti órákban érkezett az első meglepetés, A’lmos Vezér szép csendben újra felszáll, méghozzá az angol lízingcég bázisára, a Bournemouth reptérre repül vissza, egyes pletykált indoklás szerint csupán alkatrészekért szükséges visszatérnie Angliába. Amilyen hamar megérkezett Ferihegyre a HA-SHA, olyan hamar lopakodott is a European Skybus bázisára, mint mostmár tudjuk, örökre.

Prémium szolgáltatás, öböl-menti, ködös befektetők – a kezdeti tervek

A ferihegyi 1-es terminál épületében tartott első sajtótájékoztató. (Fotó: Tóth Máté Bence)

A ferihegyi 1-es terminál épületében tartott első sajtótájékoztató. (Fotó: Tóth Máté Bence)

Bár legtöbbünk számára felejthetetlen lesz a teljes történet, azonban érdemes felidézni, hogy miként lett a 2013-as év a bukott Sólyom-sztori éve. Először 2013 júliusában röppent fel a hír, hogy új magyar légitársaság indulása várható, amely nem low-cost modellben kíván üzemelni és tervei között olyan prémium szolgáltatás kínálata szerepel, amely versenyképes lehet olyan magas színvonaló légitársaságokkal, mint a Turkish Airlines.

A Sólyom Airways ománi és arab emirátusok-beli befektetők segítségével kívánta a szükséges anyagi hátteret biztosítani, ezzel kapcsolatosan – mint a többi tervek, csavaros, de igazságot mellőző állításról – igen optimistán nyilatkozott Vágó József, aki korábban a Légügyi Hatóság igazgatója volt. Arról nem esett azonban szó, hogy konkrétan milyen befektetői csoport állt (volna) a Sólyom mögött, sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy semmilyen biztos befektetőt nem sikerült Vágó úrnak a Sólyom Airways támogatására maga mellé állítani.

Ebből a bukás első nyilvános szelénél egy ördögi kör kezdett el körvonalazódni, melynek lényege, hogy az állítólagos befektetők addig nem voltak hajlandók pénzügyi hátteret biztosítani a légitársaságnak, amíg a szükséges engedélyek nincsenek a vállalat birtokában. Azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított engedélyekhez elengedhetetlen lett volna az az igazolás, mellyel biztosra vehető a légifuvarozó több hónapos üzemelése bevétel nélkül is.

Prémium légitársaság gazdaságtalan géptípusokkal?

Pletykák tucatjai lepték el a magyar sajtót, az első hírek szerint lízingelt Airbus A320-as repülőgépekkel kezdték volna a működést, amelyhez Avro RJ100-as típusú gépek csatlakoztak volna. Ehhez képes a július végi sajtótájékoztatón már Boeing 737-500-as gépek bérlése került bejelentésre, amely nem éppen a leghatékonyabb változata a 737-es családnak, ám Vágó József akkori vezérigazgató szerint a kedvező bérleti díjnak köszönhetően igen költséghatékony üzemeltetést vártak a 737-500-as alváltozattól.

2013. július 24-én tartotta első sajtótájékoztatóját a légifuvarozó, ahol bemutatkozott a vezetőség mesterhármasa, Vágó József vezérigazgató, valamint Hurtyák Róbert és Lucsik János – utóbbi később még nagyobb szerepet vállalt a cégben, mint az utolsó állva maradt bástya. A sajtóeseményen kiosztott közlemény – amelyet a mai napig emlékként őrzök – tartalmazza a részletesebb 2013-2017 közötti terveket.

Érdeklődő szakemberek, újságírók és repülésrajongók szállnak fel A'lmos Vezérre. (Fotó: Gaál Benjámin)

Érdeklődő szakemberek, újságírók és repülésrajongók szállnak fel A’lmos Vezérre. (Fotó: Gaál Benjámin)

E szerint 2017-ig 50 repülőgépre bővült volna a Sólyom-flotta, 20 keskenytörzsű, 20 regionális és 10 szélestörzsű géppel. A hosszútávú járatokra Airbus A330 és A340-es típust is hadrendbe állított volna a légitársaság. A gazdaságtalan, négyhajtóműves Airbus A340 bevezetési tervére ugyanaz az indok érkezett, mint a Boeing 737-500-as esetén – kedvező lízingdíj, ami kompenzálja az üzemeltetési költségeket.

A Sólyom Airways gépparkjának első hat repülőgépének lízingelésére már július végén aláírták a szerződést az angol European Skybus vállalattal. Az első két gép festése augusztusban elkészült, a sajtó nagy izgalommal várta, hogy a HA-SHA lajstromú gép Ferihegyre érkezzen.

Ez meglepő módon meg is történt azon a bizonyos augusztus 18-ai napon, ám a szakavatott szemek kételkedve vizslatták a 737-500-ast. Habár az utaskabin jól felszerelt volt – 12 üzleti- és 98 turistaosztályú ülésekkel és márványozott WC-vel -, a törzsén fellelhető javítási és többszörös újraszegecselési nyomok, valamint a repülőgép alatt megjelenő folyadéknyomok nem töltötték el optimizmussal a repülési szakértőket.

Mi történt ezt követően? Mi lett a szeptemberben induló charter üzemeléssel és az októberi menetrendszerinti kezdéssel? Következő részünkből kiderül!

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)
  • Megosztás a Google plusszon(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékÁlmos VezérBournemouthBudapestFerihegyHA-SHAlégiközlekedéslégitársaságLucsik Jánosnemzeti légitársaságrepülésSólyomSólyom AirwaystcVágó József
Légiközlekedés
2016-08-19
Tóth Máté Bence

Főszerkesztő - Editor-in-Chief

Kapcsolódó címkékÁlmos VezérBournemouthBudapestFerihegyHA-SHAlégiközlekedéslégitársaságLucsik Jánosnemzeti légitársaságrepülésSólyomSólyom AirwaystcVágó József

Még több Légiközlekedés

Wizz Air szimulátor

Új kiképzőközpontot nyit a Wizz Air Budapesten

Traveler Circle2018-04-24
Tovább
csomagfóliázó

Új csomagfóliázó cég jelent meg a budapesti repülőtéren

Traveler Circle2018-04-17
Tovább
no-show

No-show – mi a teendő ha kifizettük a repjegyet, de mégsem tudunk elutazni?

Traveler Circle2018-04-13
Tovább
Lufthansa

A Lufthansa is az olasz Geven üléseit választotta

Giricz Bálint2018-04-12
Tovább

Rekord az Emirates járatain: Több mint egymillióan használták a fedélzeti Wi-Fi-t márciusban

Traveler Circle2018-04-11
Tovább
Wizz Air Geven

Új ülésekkel érkezik 110 A321neo a Wizz Airhez

Traveler Circle2018-04-10
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Lángra kapott hajtómű miatt tért vissza Isztambulba a Qatar Airways Airbus A330-asa
Éjszakai kirándulás a ferihegyi repülőtér “betonján”