2024.05.27. 19:46
DAY-2 - minden másA reggeli dopaminbomba után fr24-en csekkoltuk az érkező WK A340eseket a RWY 14 délelőtti oldalához mentünk át.
Ahogy korábban is írtam, ez a pálya 11:30-kor van tengelyben, így már messze nem ideálisak a kiszemelt 10 és 11 órás A340es leszállókra a fények, de a menetrendre nem volt ráhatásunk és az időjárás szerencsére továbbra is velünk volt.
Ez a spotlock nagyon barátságos, a kocsiból kiszállva már készíthetőek a kék ég hátteres leszállók. 15-20 méter mozgástér van, ha valakinek kicsit más szög jön be. A szemmel is látható pezsgés miatt csak a bátrak sétáltak beljebb, de itt parkolva lehetőség van néhány perc gyalogtúra után a threshold fölött megderített leszállókra is.
5/5 a hely.
A következő 1,5 órát töltöttük itt, minél jobban mentünk bele a tengelyes napba annál kevésbé lelkesen, de az A340ek így is kellettek.
Volt egy érdekesebb...
TC-SPM | SunExpress | Boeing 737-8MA(WL) | "Eintracht Frankfurt" spec színekben
...és néhány kommersz török.
TC-JMJ | Turkish Airlines | Airbus A321-231
9H-ERI | AJet | Boeing 737-8 MAX
TC-NCK | Pegasus | Airbus A320-251N
Néhány
NEM Swiss/Helvetic narrowbody
9H-EUL | Eurowings Europe Malta | Airbus A320-214
EI-HOH | ITA Airways | Airbus A320-272N
YL-AAQ | Air Baltic | Airbus A220-300
F-HZUE | Air France | Airbus A220-300
A ZRH-ben bázisozó másik CHAir is tiszteletét tette.
HB-JOK | Chair Airlines | Airbus A320-214
És jött még néhány nagyvas az észak-amerikai kontinensről is.
N223UA | United Airlines | Boeing 777-222ER
C-GEGC | Air Canada | Airbus A330-343
A kisDeltának örültem, ritkán látható ilyen hosszban A330as.
N855NW | Delta Air Lines | Airbus A330-223
Természetesen jöttek kis Edelweiss-ok.
HB-JLR | Edelweiss Air | Airbus A320-214
HB-IJU | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Sajnos csak itt, egyszer volt szerencsének a speciális festésű gépükhöz.
HB-JLT | Edelweiss Air | Airbus A320-214(WL)
És beesett az első várva várt nagytestvérük is.
HB-JMD | Edelweiss Air | Airbus A340-313
A Swiss reggel még nem látott lajstromú A330-asai is sorban érkeztek.
HB-JHI | Swiss | Airbus A330-343
HB-JHB | Swiss | Airbus A330-343
HB-JHC | Swiss | Airbus A330-343
HB-JHA | Swiss | Airbus A330-343
HB-JHF | Swiss | Airbus A330-343
Plusz néhány tripla.
HB-JNE | Swiss | Boeing 777-3DEER
HB-JNI | Swiss | Boeing 777-3DEER
Ekkor már nagyon mehetnékünk volt, mert éreztük, hogy a tengelyes fények miatt nem a túra képei készülnek, de az A340 volt a célpont, azt pedig meg kellett várnunk.
Végül nagy örömünkre megjelent a horizonton.
HB-JME | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Ezt követően a pálya teljesen tengelyes lett és új helyet kerestünk.
Megnéztük a híres Heligrill-t (pályakereszt), ahol összesen 7 db lyuk van a fotósok számára kialakítva a repülőtér kerítésén. Nem tudjuk, hogy korábban milyen volt a hely, de jelenlegi formájában elég nagy csalódás.
A pályakeresztnek köszönhetően a RWY 16-os és RWY 28-as indulók is jól láthatóak a spotloc-ról. Az előbbit (hosszú pálya) szinte kizárólag heavy-k használták felszállásra, a RWY 28-ast pedig mindenki más szintén indulásra.
A térképen pirossal jelöltem, ahol a jelenlegi kerítés van, így amellett besétálva van lehetőség a fotózásra. (autótól kb 5-6 perc gyalog)
A helvétek spóroltak a fűvágáson, ezért ha még nem voltak teljesen levegőben a repcsik, akkor a futókat kitakarta a magas gaz mindkét pályán. A RWY 16-os heavy indulók 12 körül még szemből is kapták a napot, a 28as indulók pont előttünk csillantak.
Itt éppen a "
heavy-k csak RWY 16-ból mennek" teória dől meg, mert az American B787-ese RWY 28 induló volt. Jól láthatóak a lyukak a kerítésen és hogy a fű kitakarja a futót.
A reggel látott máltai török MAX lett talán az egyetlen a négyből, ami nem csillant, nem pezsgett és nem lógott bele semmi. (szintén RWY28 induló)
9H-ERI | AJet | Boeing 737-8 MAX
RWY16 induló csak egy volt amíg ott voltunk, a reggel érkező Etihad B787-10ese nem akart emelkedni csak a pályakereszt után, így a Vr sebességért küzdő Dreamliner a pályán szétpezsgett, a gaz kitakarta a fél gépet és még szemből is kapta a napot. Nem készült róla emlékkép sem.
A lyukak alacsonyabban vannak az ideálishoz képest, így csak 170 cm-es fejmagassággal vagy kitekeredve lehet követni a felszállókat.
Valószínű tarra vágott fűnél és 14-16 óra között már jobbak lettek volna a lehetőségek, de a délutáni órákban már nem igazán van mit látni RWY 16-on.
Az ötcsillagos spottingplatz legendája itt biztosan megdőlt, jelen állapotában, maximum 5/3.
A néhány induló után dobbantottunk.
A napi heavy indulólöket 10:30kor kezdődik és kb 14:00ig tart. Általában mind a 15-20 db heavy a RWY 16-os irányból lódul neki. A fenti Heligrill spotloc alternatíváját már előre kinéztünk. A számunkra új hely a RWY 16 line-up-okra adott rálátást.
Természetesen a déli tengelyes napban, első körben az új hely felfedezése és az útnak induló heavy-k vizuális spottingja, hajtányok felbőgésének fülelése volt az elsődleges célunk.
Egy tevefarm előtt írta a parkolást a spotterguide.
A tevefarmon dolgozó egyik újsvájci a parkolás után azonnal jött is hozzánk és svájcinémetül elkezdte mondani, hogy ne álljunk oda. Miután látta, hogy látszólag nem értjük (nem akartuk érteni), jött az activity. Végül az „Eine stunde” kifejezést meghallva GKopi kolléga tökéletes Schaffausen-i akcentusával, emberünk az órájára nézett, bólintott egyet és „Insallah” elköszönéssel utunkra engedett.
10 perc séta a kocsitól, majd egy dombon fel az úttalan térdig érő gazdzsungelen és megérkeztünk a placcra, ami rálátott a RWY 16 threshold-ra.
Nem tudtuk, hogy jó helyen vagyunk-e, mert akkor senki nem járt arra rajtunk kívül, de jött az első kiguruló ami alapján belőttük, hogy hova kell helyezkedni.
Ez után a tervek szerint sorban jöttek a widebody-k.
Már az elsőnél láttuk, hogy itt azért van esély vállalható képekre annak ellenére, hogy azzal számoltunk, hogy minden szarrá fog pezsegni.
Valami miatt nem így lett. A pályán felállók elég szarul kapták a déli fényt, így ez a legtöbbnél művészkedésre késztetett.
9V-SWS | Singapore Airlines | Boeing 777-312ER
HB-JHH | Swiss | Airbus A330-343
HB-JNB | Swiss | Boeing 777-3DEER
C-GEGC | Air Canada | Airbus A330-343
HB-JNI | Swiss | Boeing 777-3DEER
Nekünk 5/3.5 pontos volt a hely. Télen lehet az igazi, amikor jobbak rá a fények a pályára felállva és kevésbé van pezsgés, csak akkor meg nem nagyon van foton. A felbőgő erőművek hangja a nézelődőknek is nagy élményt nyújt.
HB-JNC | Swiss | Boeing 777-3DEER
HB-JNE | Swiss | Boeing 777-3DEER
Természetesen az 1 óra nem volt elég, mert sorra jöttek ki a nagyvasak, de nem akartuk a svájci úriember haragját kivívni. Azért magyarosan kicsit tágabbnak értelmeztük az egy óra fogalmát, de letelt az időnk, menni kellett.
A tervezett WK A340 indulót és egy Swiss A340 indulót még megvártunk.
Ez a háttér azért nagyon üt ezzel festéssel. Kár, hogy egy nyaruk van csak hátra....
HB-JME |Edelweiss Air | Airbus A340-313
HB-JMI | Swiss | Airbus A340-313
Visszaérve az autóhoz láttuk, hogy családok gyerekestől érkeznek tevegelni hétvégi programként (háttérben éppen line-up-on egy B773), és mellettünk parkolnak. Így valószínűleg azért aggódott az úriember az elején, hogy elfoglaljuk a vendégeik helyét.
Ezt követően átgurultunk a szokásos RWY 14 délutáni oldalára leszállózni, ami innen 5 perc volt autóval.
Még 4 db A340es (1xLX, 3xWK) érkező volt az aznapi célpontjaink között, de az első nap tanulságai alapján biztosra vettük, hogy nem mindegyik fog ide a RWY14-hez érkezni.
Érkezésünk után azonnal, egy
különjárat! érkezett, a brit Blue Islands színeiben. A ZRH-i forgalom nem sok meglepetést tartogat, így minden extra járatnak örülni kell, ami nagyobb mint egy Gulf5-ös. Az angol légitársaság 5 db ATR72-el rendelkezik, abból az egyik érkezett Guernsey-ből. (Valószínűleg az én hiányosságom, de életemben nem hallottam erről a társaságról korábban
) Mindenesetre örültünk neki
G-ISLM | Blue Islands | ATR 72-500
Volt egy OneWorld-os RoJo-nk...
JY-AYP | Royal Jordanian | Airbus A319-132
...egy napos TAP-unk...
CS-TNV | TAP Air Portugal | Airbus A320-214(WL)
...és egy heavy is a kiszemelt érkező előtt.
Ezeket követően megérkezett a várt EDW A340 is.
HB-JMG |Edelweiss Air | Airbus A340-313
Ezt követően inkább felhős leszállók voltak, majd 16 óra magasságában irányt váltottak.
Sajnos ismét egy WK A340-es leszállónkba került ez a művelet. Talán ez a két legtávolabbi spotloc egymástól ZRH-ben, így 20 perc kellett mire elfoglaltuk a helyünket és addigra már a füstjét se láttuk a váltáskor már süllyedőben lévő Las Vegas-i érkezőnek.
Itt jött egy-két naposabb svájci A320-as...
HB-IJI | Swiss | Airbus A320-214
HB-JOP | Chair Airlines | Airbus A320-214
...több felhős kisebb Swiss/Air Baltic leszálló, majd a nap zárásaként, a felhős-napos időben, pont felhősen a 18 órára érkező kettő A340 egymás után.
Igaz, 18 óra körül ez a pálya majdnem tengelyes, így a napsugarak se segítettek volna rajtuk.
HB-JMB | Swiss | Airbus A340-313
HB-JMC | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Ezekkel a kockákkal zártuk is a második napot, első körben a reggeli produktumnak köszönhetően abszolút elégedetten.
És nem mellékesen addigra sikerült leégnünk, mert esernyővel és nem naptejjel terveztünk a túrára.
Este a HQ-ban ismét forgalom/időjárás csekkolás és hamar kiderült, hogy az utolsó nap sem fogunk túl sokáig aludni...