2024.09.04. 18:28
Sziasztok!
Eseménydús nyáron vagyok túl, hiszen a Benji-Dani-Peti féle társasággal fotózhattam Dublinban és Londonban...valamint a családi nyaralás alkalmával eltudtam menni néhány órára kattintgatni a dubrovniki és a spliti repterekre. Engedelmetekkel a Dani által indított topikkal párhuzamosan feltöltenék ide néhány fotót, hogy haladjak ezeknek a képeknek a szerkesztésével is (addig a LHR-DUB túra képeihez hozzá se nyúlok).
Igyekszem valamilyen beszámoló-félét összedobni, de nekem nincsenek olyan skilljeim ehhez, mint Daninak, úgyhogy nézzétek el nekem a hiányokat.
2024.08.08. - Dubrovnik:Amíg a többiek strandoltak, én kihasználtam az alkalmat, hogy 14 és 18 óra között fotózzak. A nap korábbi része utazással és városnézéssel telt (a szállásunk Makarskán volt), így tudatosan csak a délutáni órákra készülhettem. Véleményem szerint Dubrovnik egész jól fotózható délután.
Nem tudom mennyire látszik, de két pontot jelöltem be a térképen. Mikor kiértem a reptérre, a 12-es irányt használták, azaz a gépek a tenger felől érkeztek és Tivat irányába szálltak fel. Az aprontól nyugati irányba lehelyezett pontot szemeltem ki előzetesen, hogy itt kellene valami pozíciót találni. Ennél a spotnál itt kellett a főútról letérni:
Nem volt információm arról, hogy mekkora a kerítés, mennyire lehet fotózni a gurulóútnál. Volt nálam egy szétnyitható sámli, de végül csak arra kellett, hogy ücsörögjek rajta, mert oriási mglepetésemre a szoptnál van egy nagyobb parkoló kialakítva kavicsokból, valamint van egy nagy kavicsos/homokos kupac, amit megmászva egy szinten (vagy picit magasabban) vagy a repülőgépekkel. Tudni illik, az elmúlt években a reptér számos fejlesztésen esett át, így én szerintem az építkezésekből származó felesleg egy részét itt terítették szét. Legalábbis nem gondolnám, hogy akkora lenne itt a spotterközösség, hogy a reptér vezetése nekik kedveskedne.
Mindjárt itt sikerült is egy 12-es pályához guruló Voloteát meglőnöm.
Volotea
EC-NTM
Airbus A320-216
Dubrovnik-Athens
Ez volt az első és sajnos utolsó képem innen, hiszen megváltozott a szélirány és ezzel együtt a pályán is irányt váltottak.
Gondoltam sebaj, megnézem, hogy hol, milyen képeket lehet lőni a leszálló gépekről, a hegyvonulattal a háttérben. Čilipi településre beérve (reptéről dél-keletre), rögtön az első kereszteződésnél északra kell fordulni. Ez az út a pálya végénél megy el, a hegy irányába. Egy étterem és egy autó(pénz)mosó találkozásánál ismét kanyarodni kellett, ezúttal a terminál irányába, ahol az úton végighaladva eljutunk egy fociegyesület pályájához.
A google autója nem ment tovább, de trust me, tovább lehet menni egészen egy nagy placcig. Itt van az egyesület kis épületének a bejárata, valamint rengeteg hely, ahol autókkal lehet parkolni. Egyébként a kinti spotterkedésben azt élveztem a legjobban, hogy sem Dubrovnikban, sem Splitben nem basztatott semmilyen repteres.
Úgyhogy kényelmesen el lehet kint lenni.
Igazából maga a forgalom sokaknak common lesz, de én mindent lőttem a háttér, a környezet, a fények miatt. Valamint, vannak légitársaságok (pl a fenti Volotea is ilyen), amikkel Pesten nem találkozni. Így én szeretek ezekre is rámozdulni és minél több képet/típust/lajstromot begyűjteni
(Nem ehhez a túrához tartozik, de a LHR-DUB túrán 14.256 képet készítettem a 9 nap alatt ). Idővel elkezdett befelhősödni és a hegyek irányából a szél fújni. Ennek köszönhetően az érkező gépek rendesen billegtek jobbra-balra, fel-le. Egy ideje már ott voltam, amikor megjelent egy 7 személyes busszal egy emberke. Szerintem érkező utasokat várt, hogy összeszedje őket és addig az idejét ott töltötte el, mellettem. Ha mégsem, akkor gyerekek megúsztam egy durva emberrablást és hogy rákerüljek a horvát tejesdobozokra...
Ez a csávó mondogatta, hogy gyakran jönnek nyáron zivatarok a hegyek felől és hogy sokszor emiatt oldalszél van. Mesélte, hogy 15-20kts oldalszélnél be is zár a reptér. Valamint...vannak, akik erősebb oldalszélnél inkább divertálnak és hogy a Transavia gépei rendszeresen úgy fordulnak, hogy közel a hegyhez, mintha "driftelnének". Nem tudom ezekből mi igaz és mi nem, én csak kattintgattam. Neki köszönhetően, ha nem lett volna nálam telefon/flightradar, akkor is tudtam volna, hogy mikor jön a következő gép, mert állandóan mondogatta: "Camera man, take a photo!" (és mutatott a gépre)
No de hogy ne csak a szövegelés legyen, íme néhány érkező...
AirSERBIA
YU-ASC
ATR 72-600
Belgrade-Dubrovnik
Vueling
EC-MBS
Airbus A320-232
Rome-Dubrovnik
Ryanair (Air Malta)
9H-QEQ
Boeing 737-8AS
Bari-Dubrovnik
Flexflight
OY-IUV
Gulfstream G200 Galaxy
Prague-Dubrovnik
Ő pedig a horvátok új üdvöskéje...
Croatia Airlines
9A-CAE
Airbus A220-300
Zagreb-Dubrovnik
...rá egyáltalán nem számítottam az előtte lévő napig. Ugyanis titokban reménykedtem benne, hogy látni fogom őt, de még itthon azt olvastam, hogy csúszik a gép menetrendbe helyezése és a tényleges járatrepülés aztuán várható, amikor én már nem leszek az országban. Láttam a radaron, hogy augusztus 7-én splitbe repült. Akkor egy kicsit mérgelődtem is magamban, hogy miért nem néztem hamarabb a spliti menetrendet, mert akkor kimehettem volna rá meglőni. Aztán aznap este, a másnapi dubrovniki forgalmat böngészve láttam, hogy a holnapi napon (08.08.) Dubrovnikba fog repülni. Úgyhogy nagyon megörültem.
Hozzám a horvát légitársaság is közel áll, még 2005-2007 közötti nyarakon láttam a gépeiket fel-leszállni (akkoriban pl a Dash 8-asok helyett még ATR 42-esek repültek
) és buzgón kattintgattam őket a kis Panasonic gépünkkel a strandon.
Időközben, valamikor ilyen tájt (vagy néhány géppel később) a hegyek felől érkező felhőzetből kaptam valamennyit a nyakamba...úgyhogy majd innen folytatom.
(valójában a többi képet még nem szerkesztettem meg
)