2017.08.14. 11:05
7. rész (Az egyik kezével ad, a másikkal elvesz, végül megint ad...)A mai részen sokat gondolkoztam hogy ketté szedjem e, de végül úgy döntöttem inkább legyen egy jó hosszú adag, jó sok képpel, mert ez alkalommal hangsúlyosabb lesz a nem repülős téma. A címet végül is a repülős vonatkozással kapcsolatban választottam, de hogy miért pont ezt az majd a megfelelő résznél kiderül.
Ott tartottunk hogy megérkeztünk Ahmedabadba vasárnap délután és készülünk a másnapi esküvőre. A készülést valahogy úgy kell elképzelni hogy a csajok kaptak egy nagyon szép hennát, én pedig próbáltam magam összeszedni, mert ekkora ütött be az ami Indiában megfelelő mennyiségű alkohol nélkül elkerülhetetlen. Amikor Mahatma Gandhi azt mondta hogy
"My life is my message", valószínűleg nem arra gondolt hogy tiltsák be az alkoholt egész Gujarat tartományban, ahol született. Lényeg a lényeg, az alkoholfogyasztás ott tilos, és ezt komolyan is veszik. Külföldiek kaphatnak írásos (!) engedélyt kb két pohárnyi bor elfogyasztására a hotelben.
Nincs tehát jóféle házi pálinka, van viszont helyette durva szeplős fosás. Még szerencse hogy éppen egy olyan szállodában voltunk ahol lehetett gumicsizma nélkül zuhanyozni és ráülni a klotyóra, anélkül hogy az épület valamely részével érintkező testrészed azonnal oszlásnak indulna.
Estére annyira le voltam gyengülve hogy az aznapi vásárlást kihagytam, inkább próbáltam pihenni. Útitársaim ekkor még a körülményekhez képest jól voltak, ám ekkor még nem tudták hogy ami késik nem múlik...
Másnap reggel egy marék Immodium és Bolus tabletta volt a reggeli, amit azért rutinosan vittünk itthonról, majd 8 órakor a hotel előtt felszállás a lakodalmas buszra. Ekkorra már a többiek sem voltak 100%-osak, de a sok tabli meghozta a hatását, nem fostuk tele sem a buszt, sem a templomot, sőt, még csak megállni sem kellett az életképtelen Magyarok miatt!
Nem messze a hoteltól volt a hivatalos reggeli (valami elég durván kinéző és állítólag full ízetlen natúr kuszkusz), amit mi inkább kihagytunk, majd egy kb. egy órás utazás után megérkeztünk az esküvő helyszínére.
A cipőt itt is, mint sok egyéb helyen kint kell hagyni, reméltük még meglesz mire végzünk, de szerencsére ezzel nem volt probléma. Következzen néhány kép az esküvőről magáról:
Először is a menyasszony, Nisha:
Gondoltam ellövöm azt a hülye poént hogy beírom lajstromnak hogy N-ISHA de azért itt több komolyságot... na! Itt pedig kis csapatunk a menyasszonnyal!
Ha úgy érzitek valaki(k)nek nem természetes a mosolya ezen a képen és nem értitek hogy miért, akkor tekerjetek vissza a rész elejére, és másodikra legyetek szívesek figyelmesebben olvasni!
A hagyományos helyi ruhákat még Mumbai-ban vettük, szerettük volna megtisztelni az ifjú párt és családját ezzel a gesztussal.
Maga a szertartás európai ember számára teljesen kusza és érthetetlen, de nagyon szép és érdekes. Csak tippelni tudjuk mi történhetett de volt ott rizs, búza, banán, virág, olajok, ruhák, ékszerek... Egy részét gondolom az isteneknek ajánlották jó szerencsét kérve, a többit pedig egymásnak adták. Mindeközben valami érdekes zene szólt.
A sárga "ruhás" ember volt a pap aki az egész szertartást vezette anélkül hogy egy szót is szólt volna. Mindenesetre tökéletesen tudta a dolgát!
Ez a pont lehetett az "Igen" vagy a gyűrű felhúzása mert itt mindenki tapsolt és éljenzett!
Éljen az ifjú pár!
Miután a szertartás véget ért egy rövid beszélgetés és közös fotók készítése után elindultunk vissza a reggelizős helyre aholy hagyományos ebédet szolgáltak fel. Ezt úgy kell elképzelni hogy sorban jöttek a násznép férfitagjai és mentek végig a hosszú asztalon. Az első letett egy banánlevelet (ez volt a tányér), a második tett rá egy kanál piros trutyit, a harmadik egy kanál fehér trutyit, a negyedik egy sárgát, és így tovább. Sorba jöttek a "fogások". Kaptunk még banánt, banán chips-et valami lángos szerű cuccot és két kis pohár édességet is. Amikor megjött a natúr rizs nagyon megörültünk hiszen még mindig nem voltunk túl jól és az erős dolgokat próbáltuk kerülni, ám az örömünk nem tartott sokáig mert a következő manusz a sorban ráborított egy újabb barna trutyit. Hirtelen egy világ omlott össze bennünk, de próbáltunk pozitívak lenné és arra gondoltunk hogy
"nem baj, a rizskupac bal oldala még menthető". Gondoltunk, egészen a következő fasziig aki oda is truttyantott valami sárgát. Kész, itt halunk meg gondoltuk.
Végül győzött a kíváncsiság, és persze a házigazdánkat sem akartuk megbántani, megettük az egészet! Hozzá kell tenni hogy nagyon finom volt és ez nem volt annyira erős és még jól is esett... AKKOR...!
A menüt természetesen kézzel fogyasztottuk el, a helyiek nagy örömére. A videós is inkább a szerencsétlenkedő európaiakkal volt elfoglalva mint az ifjú párral, akkora szenzáció lett a bénázásunk! Ide tartozik az is, hogy jómagam balkezes vagyok, ami ugye ott a tisztátalan kéz és a hagyományok szerint... khm... másra használják... Ez persze a gyakorlatban nem így van, de akkor is azt mondják hogy illetlenség bal kézzel enni. Mindegy is, halmozottan bénán ettem. Mikor ezt elmeséltem Nishának csak röhögött rajtam és azt mondta hogy nyugodtan ehettem volna bal kézzel is... Szopó!
Visszatértünk a hotelbe és bár tervben volt egy helyi nevezetesség meglátogatása, az esti fogadás előtt, végül csak vegetáltunk a hotelben. Addigra már mindenkinek beütött az ebéd is. Gyakorlatilag egymásnak adtuk a klotyó kilincset.
Este volt még egy fogadás egy másik nagyon elegáns szálloda dísztermében amiről hosszabban nem mesélnék, mert annyira érdekes sem volt, és mi sem maradtunk túl sokáig a már korábban említett problémáink miatt. A visszautat egy riksával tettük meg 4-en! Hát mit mondja, a lóerők igen csak elfogytak a kis aszfaltszaggatóból és a felborulástól is jobban féltünk mint bármikor máskor!
Másnapra béreltünk egy autót hogy megnézzük a Gandhi házat majd a repteret, hogy tovább álljunk a következő városba. Ekkorra én már egy picit jobban voltam, hála a rengeteg hasfogónak, viszont Bence ekkor volt a legrosszabb állapotban, előző estére be is lázasodott. Így kevésbé esik jól a városnézés, de ha már egy olyan helyre vitt a sors nem hagyhattuk ki hogy megnézzük Mahatma Gandhi házát, a Sabarmati Ashram-ot.
Gandhi a helyiek számára és szerintem úgy általában is egy hatalmas ember volt. Tudtam előtte is hogy kb. ki volt, mit csinált, de ez a múzeum még inkább elmélyítette ezt a dolgot. Nagyon nagy hatással van az emberre. Az ottaniakra pedig még inkább. Nem csoda hogy az összes (!) pénzükön az ő arcképe van. Nagyon nagyon tisztelik, de ez érthető is.
"This world is inhabited by all kinds of people. They are isolated by land and water, religion, customs, habit. The minds and hearts of these people are much alike. Under sudden or stressed emotions, they blossom forth or explode into riots, fights, dance, song, prayer. At such times they become one mind, one heart. And the world vibrates with the intensity of their feelings, emotions, angers, laughters."
Ezen a helyen minden róla és a munkásságáról szól, és mindenből árad felé a tisztelet. Számomra ezt a hangulatot az alábbi kép adja vissza a legjobban. Ez a nő csak üt ott teljes nyugalomban, elveszve a gondolatai között. Azáltal hogy őt próbáltam helyesen kiexponálni, a környezet teljesen kiégett, ezzel adva egy kis pluszt számomra ennek a képnek. Próbáltam megszerkeszteni, de bármit is csináltam úgy éreztem csak elveszek a kép hangulatából, így végül szinte semmit nem nyúltam hozzá.
Végül megnéztük a házat amiben Gandhi lakott és a meglehetősen egyszerűen berendezett szobáját.
A hely szelleme picit feltöltött mindannyiunkat, így indultunk vissza a hotelba hogy egy utolsó trónolás és zuhany után elinduljunk a reptér felé.
Itt utalnék vissza az előző rész végén félbehagyott... "itt sincs kolbászból a kerítés" című történetre, miszerint hiába volt a szálloda európai szemmel is tiszta és kényelmes ha az utolsó emléked az hogy elfogy a víz... Mármint nem az ásványvíz a minibárból hanem a vezetékes. És akkor találós kérdés következik... Az előzőek alapján szerintetek mindez mikor milyen körülmények között derült ki? :^)
Igen, azok tippeltek jól akik arra gondoltak hogy az aznapi 5.-6. cifrafosás után amikor próbálod lehúzni magad után... Így esett hogy nem csak mi fogunk emlékezni Indiára, hanem India is emlékezni fog ránk, hagytunk valamit magunkból... :$
Ezzel az altesti témát le is szeretném zárni, bár néha talán még kénytelen leszek visszautalni rá hiszen elég komolyan meghatározta ezt a két hetet, de tény hogy a legdurvább időszakunkat itt éltük.
Figyelem! Repülős téma következik!
Először is egy olyan érdekességgel amit már a korábbi részben írnom kellett volna ha tartani akarnám az időrendet, de annyi a történet hogy ezt egész egyszerűen elfelejtettem. Szóval itt mesélnék egy keveset az indiai repterekről. Alapvetően gyönyörűek! Komolyan! Modernek, tiszták és teljesen európaiak. Néhol még jobbak is. IST például az eddigi legrosszabb reptér ahol valaha megfordultam, hatalmas csalódás. Igazi szutyok, túlzsúfolt és a legkevésbé sem utasbarát. Ezzel szemben az indiai repterek nagyon korrektek. Ezalól talán pont az ahmedabadi volt picit kivétel, de a nagy átlag mindenképpen pozitív.
Ami viszont a biztonságot illeti nagyon komoly dolgokat láttunk. Az egész ott kezdődik hogy a terminál épületébe sem mehetsz be érvényes jegy és útlevél nélkül, már a bejáratnál fegyveres őrök ellenőrzik ennek meglétét. Nekünk persze nem volt kinyomtatott jegyünk mert gondoltuk hogy a checkin-nél elég az útlevél meg a foglalási szám... Szerencsére kulturáltan meg van oldva a dolog, mert minden légitársaságnak vagy képviselete a reptereken és az úgynevezett ticketing részen nyomtatnak jegyet, legalábbis a legtöbb helyen, de ezt majd megint egy következő részben.
Ha már bent vagy az épületben akkor még mindig nem biztos hogy a checkin következik, mert Indiában szeretnek minél több embernek munkát adni, ezért van hogy még egyszer ellenőrzik az útleveled és a kinyomtatott jegyed mielőtt eljuthatnál addig a pontig ameddig Európában rád sem bagóznak. Szintén pozitív csalódás hogy sehol nem voltak hosszú sorok, a checkin mindenhol gördülékenyen ment. A fapadosok esetén is igaz hogy 7 kiló kézi, és 15 kiló feladott pogyó benne van az árban, ráadásul ezt foglalásonként kell nézni, tehát ha ketten vagyunk akkor összesen kell beleférni a 30 kilóba. Szerintem tök korrekt. Miután megkaptuk a beszállókártyát elindultunk a biztonsági ellenőrzés felé. A reptér egyébként tele van fegyveres katonákkal. Néhol a security előtt még egy ember megnézi az útlevelet és a beszállókártyát, de ez nem volt általános. És akkor a security... Kicsit szigorúbb mint nálunk. Ott kezdődik hogy minden kézipogyón kell lennie egy címkének a neveddel címeddel járatszámmal együtt mielőtt beteszed a gépbe. Férfiak nők külön sorban. Átmész a kapun mint itt is, de utána még fel kell állni egy dobogóra, ahol egy fegyveres őr kézi fémdetektorral végigvizsgál és megmotoz. Itt nincs kvótarendszer, ez mindenkinek jár. Ha oké vagy akkor kapsz egy pecsétet a beszállókártyádra, mint ahogy az összes kézipogyó címkéjére is. Már bent is vagy. Persze a kapunál még szokásos beszállókártya és útlevél ellenőrzés, de ez máshol is hasonló. Ami viszont érdekes, hogy itt nem úgy megy mint a BKV ellenőröknél a metróban, hogy akár egy Mekis kupont is felmutathatsz, azzal is átengednek. Itt tényleg mindenki végignézi mi van a beszállókártyán és kétszer is leellenőrzi mielőtt tovább enged. Ha emiatt nagy a sor az őt nem érdekli.
Ott tartunk tehát hogy beértünk a reptérre és várjuk a gépünk indulását. Valószínűleg ők viszont nem a saját gépüket várják!
A kisebb repterek mindenhol tele vannak galambbal, de elsőre azért furcsa volt!
4. repülésAMD-JAI
IndiGo
Airbus A320 (
VT-IDD)
Először is az IndiGo India egyik legnagyobb légitársasága (nem néztem utána de Atamvir elmondta hogy az Air India és a JetAirways után ők a legnagyobbak). Fapados társaság lévén fel voltam készülve a legrosszabbra. Igazi marhavagon feelingre számítottam egy büdös koszos zsúfolt gépre, bunkó légiutas kísérőkre, és úgy általában mindenre amikor arra gondolsz hogy "indiai fapados". Ezzel szemben az út legkellemesebb meglepetése volt ez a légitársaság. A gép gyönyörű, tiszta, nem lelakott A320-as volt, utólag lecsekkolva most 2,8 éves, ami ugyan fiatalnak számít, de arra pont elég idő hogy nem megfelelő használat és karbantartás mellett durván le legyen lakva, szóval a minőséget nem lehet csak is a fiatal gép számlájára írni. Egyszerűen úgy érzem hogy ez egy színvonalas légitársaság. Összehasonlítva egy Ryanair-rel vagy WizzAir-rel, bizony torony magasan jobb szolgáltatást nyújt ugyanannyi pénzért, és mindezt sokkal jobb minőségben. Itt ugyan fedélzeti ellátás nincs, de egy ásványvíz azért jár mindenkinek, becsekkoláskor ingyen kapsz ülőhelyet, és a 7+15 kiló poggyász is teljesen megfelelő, a tisztaság és kényelem szintúgy! Hatalmas piros pont nekik!
Ahmedabadban a kevés csáp miatt külső állóhely és buszos boarding volt, amit később nem bántam meg. Útitársaink szerettek volna babonából a gép jobb oldalán ülni, ezért az E és F jegyeinket elcseréltük velük egy A és B helyre, aminek akkor lett igazán jelentősége amikor az alábbi gép állt be mellénk!!!
RK-3451Először simán IL-76-nak gondoltam ám végül kiderült hogy egy IL-78MKI, az indiai légierő tankerei közül.
Micsoda helycsere, gondolhatnánk.
Elindultunk a futópálya felé, közben serényen meglőttem jobb szögből azokat a gépeket amiket érkezéskor is. Így azért sokkal vállalhatóbbak lettek a képek.
VT-JSKVT-AELAhogy gurultunk tovább kicsit elszomorodtam mert az ablakomból láttam hogy jön még egy IL-78, azonban ő pont a rossz oldalra került mire egymás mellé értünk. Kicsit elszomorodtam mert közelebb is lett volna, és a fények is jobbak lettek volna erre a gépre. Mégsem volt olyan jó ötlet a csere, gondoltam, majd azzal nyugtattam magam hogy ha az eredeti helyemen ülök akkor az első gépet egyáltalán nem vettem volna észre, ezért a másodikra sem számítottam volna és ha csak úgy elhúz a semmiből mellettem akkor sokkal dühösebb lettem volna. Később aztán előállt a helyzet amit a mai rész címébe is írtam... Megtörtént a csoda.
A 23-mas pályáról szálltunk volna fel, ám oda nincs végig guruló út. A futópálya felénél egy kb. 45 fokos gurulón van a várópont, majd innen végig a pályán, backtrack és felszállás. Miután az előttünk induló JetAirways 737-es felszállt és mi nem gurultunk fel azonnal a pályára, sejtettem hogy érkező forgalom van. Meg is jegyeztem viccesen hogy mekkora lenne ha jönne egy 3. "IL-76" (Ami persze most már tudom hogy IL-78). ÉS JÖTT!!!!! Ahogy megláttam final.-en, beállítottam a gépet hogy a lehető legrövidebb záridőt kapjam, és átdobtam Bencének az F ülésre, hogy akkor most "rommá lövöd vazze"!!!! És Bence rommá is lőtte! Sokat kellett vágni belőle, ezért nem JP és Anet kompatibilis, de szerintem ezt itt most senkit nem fog zavarni. Szóval az alábbi képpel egy új tiszteletbeli spotter született!
RK-3449Felszállás utánra jutott még egy különlegesség, kicsit LAX stílusban, de a nagylátó miatt ez sem a legjobb minőségben.
Szintén Atamvirtól tudom hogy ez egy Hindustan HAL-748-as típusú gép a felirat szerint szintén Indian Air Force. Lajstromot csak tippelni tudom a szín és feliratok (és bizonyos jelölések hiányából), talán H-1512, de nem jelölném meg Vágó úrnál a 40 milliós kérdésnél.
Estére meg is érkeztünk Jaipurba, ahol repülős szempontból az ég világon semmi nem volt. Konkrétan a mi gépünk volt az egyetlen az egész reptéren, ezért a következő rész is inkább Indiás lesz mint repülős, de remélem nem probléma.