2019.01.03. 21:11
2. rész, Kansai
Szóval ott hagytam abba, hogy a sztyuvik reggelihez ébresztették a népet. Az oszakai öböl fölé berepülve először Tokushima fölött jöttünk el. Jellemző a japán belföldi légiforgalomra, hogy erre a kis reptérre is alig jár valami, 3 állóhelye van, 2 utashíddal, de még is napi több heavy járat érkezik.
Most is egy JAL B763 állt bent.
Északi szél lévén végigrepültünk az öböl déli oldalán:
Begurulás
Oszakai régió (prefektúra) gyakorlatilag az öböl köré épült városok együttese. Oszaka, Kobe, Nara, Kyoto a négy legnagyobb, amik gyakorlatilag mára teljes összenőve alkotnak egy gigavárost. 3 reptér van a környéken. A legnagyobb és legújabb a Kansai (KIX), ami a nemzetközi és részben belföldi forgalmat bonyolítja, 1994-ben nyílt meg, és 25 millió utast kezel évente. Ez japán 3. legforgalmasabb reptere. Érdekes, hogy gépmozgásban viszont meglepően alacsony, köszönhetően annak, hogy a gépek nagy része szélestörzsű. A második Itami (ITM), a régi repülőtér, ami ’94-óta már csak belföldi forgalmat bonyolít, de még így is 15 milliós utasszámmal büszkélkedik, és a harmadik Kobe, ami Kansaihoz hasonlóan szintén egy mesterséges szigeten helyezkedik el. Ez a másik kettőhöz képest kis reptér, napi néhány tucat gépmozgással, ami alapvetően a Skymark gépeit takarja.
Kansainak két különlegessége van. Az egyik, hogy a mesterséges sziget, amire a repteret építették folyamatosan süllyed. A több ezer cölöpöt, amire a sziget ül rá, a tengerfenék alatt lévő agyagrétegbe fúrták be. A gond, hogy ez az agyagréteg nem bizonyult kellően stabilnak, így a cölöpök lassú mozgással süllyednek bele. A mérnökök annak idején számoltak ezzel (bár nem ilyen mértékűvel), ezért kidolgoztak egy eljárást, amivel folyamatosan visszaemelik az repteret. Hidraulikus emelőkkel emelik az épület pilléreit, az így keletkező résekbe pedig acél lemezeket tesznek. Másik specialitása, hogy a világ egyik leghosszabb termináljával rendelkezik, ami az elejétől a végéig 1,7 km hosszú!
A szigetről vonattal lehet bejutni a szárazföldre, illetve a környező városokba. Például ilyennel:
Kansai elég híres a spotter körökben. Gondolom mindenkinek szeme előtt vannak azok a fotók, amikor a leszálló gépek mögött a szigetet a szárazfölddel összekötő híd látszik. Hetekig figyelve a Flightradart, illetve elemezve a Suncalcot, arra a megállapításra jutottam, hogy elég szerencsés együttállásnak kell lennie ahhoz, hogy ilyen képeket lehessen csinálni. Egy rendes fotós hels van a szigeten, ahonnan viszont csak az ominózus 24L érkezőit lehet lőni, és azt is csak késő délután. A változatos szél miatt akár naponta többször is váltanak 06 és 24 között, és teljesen hektikus hogy a L vagy a R a leszálló vagy felszálló. Bár a gépmozgások száma nem indokolja, de egyik pályát csak érkezőkre a másikat meg csak indulókra használják.
Elvileg 4 hely van, ahol lehet fotózni, de ebből csak egy, az Observation Hall - Sky View a valamire való. A terminálnál lévő két pont egy-egy parkolóház teteje, ami korlátozottan használható. Az északi pályánál lévő ponthoz a nap állása miatt nem mentem, de tartok tőle, hogy a nagy távolság, valamint a gépek és hely közötti beton miatt erősen pezsgő veszélyes.
Ez egy nagy jó videó, ami bemutatja, hogy hogy lehet eljutni a spotter helyekre:
https://www.youtube.com/watch?v=8Sc5gbdGnd0&t=191s4 napot töltöttünk Oszakába, és 3-at Kyotoban, ezért a 4 napból azt a délutánt választottam KIX-re, amikor elég fixen déli szelet jósoltak, így szerdán kora délután indultunk neki a spottingnak.
A terminálról ingyenes busz visz ki a fotós helyhez. Na ez nem egy sima „spotterdomb”, ahol fényképezni tudsz, hanem egy hatalmas komplexum! Japánban a spottingolásnak legalább akkora népszerűsége van, mint hollandoknál vagy az angoloknál. Kansaion két 4 emeletes épületből álló központot építettek kifejezetten a repülőgép fanatikusoknak! Azt hiszem, hogy sehol a világon nincs ilyen létesítmény.
A földszinten van a fogadócsarnok, információs füzetekkel és gyerekeknek, családoknak szóló fotózási lehetőségekkel.
Az első emeleten egy kisebb olvasó terem van, mindenféle repülőtérről szól kiadvánnyal, és kisebb kiállítással az építkezésről illetve üzemelésről.
A harmadik emeleten egy étterem található, a negyediken pedig egy giga üzlet. Mindenféle repülős emléktárgyat lehet kapni, amit csak el tud képzelni az ember. A különböző japán légitársaságoknak külön standjuk van! Csak itt órákat el tud tölteni az ember, mire végigbogarássza az összes pultot!
Külön a Peach-es és külön a Starflyer-es ajándékok.
ANA Pokemonos részleg egy darabja.
Innen az ember vagy felmegy az 5. emeltre, ahol az egyik terasz van, vagy egy hídon átmegy a szomszéd épületbe, ahol a másik, de már kétszintes terasz található! Annak az épületnek a 4. emeletén egy kisebb bolt és egy miniatűr reptér található.
Na és akkor nézzük a teraszt, illetve előbb az ide kivezető előteret, ahol egy makett kiállítás van, illetve a programot kevésbé élvező kísérők tudnak megpihenni.
FIDS monitor
Szegény nem bírta már tovább férje hobbiját.
Ha esetleg unnád a teraszon való nézelődést, akkor a csarnokban masszázsfotelből is meg tudod tenni ugyanezt!!!
Ha esetleg a szükség lenne a nagy úr, akkor igény szerint lehet válogatni, hogy kinek melyik a szimpatikusabb. Felhívnám a figyelmet tuning angol wc-re! A jobb oldalán egy komplett piótafülkényi kezelő szervvel. A deszkát gombnyomásra tudod fűteni, és beépített bidé vízsugarának erősségét és annak hőfokát is tudod vezérelni! Amúgy az ilyen tudású wc-k szinte mindenhol megtalálhatóak Japánban, kezdve a szállodáktól egészen a bevásárlóközpontok nyilvános illemhelyéig.
Na és végre a terasz…
Gyerekek sem tudnak unatkozni!
A shopban vett friss szerzeménnyel, egy JAL-os törölközővel.
Ha menekülni kéne, de a lift, a mozgólépcső vagy a lépcső is használhatatlan lenne.
A hely nagyon jó rálátást biztosít a terminálra, illetve az apronra, és a 24L/06R pályára.
https://www.youtube.com/watch?v=NSWVHMa-2ykSajnos a nap járása miatt a terminál fel kizárólag nyáron, és kora reggel lehet fotózni, amúgy végig ellenfényes.
Kissé ideges voltam, mert a jósolt déli szél ellenére még mindig 06-os irányt használtak, így gyakorlatilag csak dokumentációs jellegű fotókat lehetett csinálni.
Airline: Asiana Airlines
Type: Airbus A380-800
Reg.: HL7626
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A helyi Wizzair
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA805P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A Canada Rouge akkor még ritkaságnak számított.
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Starflyer
Type: Airbus A320
Reg.: JA07MC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Asiana Airlines
Type: Boeing B777-200
Reg.: HL7500
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1893
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Aztán végre valahára beváltották az irányt 24-re, de barom módon R lett az érkező és a L az induló. Én meg egyre idegesebb lettem. Késő délután lévén alapvetően érkező hullám volt, gyakorlatilag nulla induló forgalommal, mégis a jobb pályát használták leszállóra, ami azt jelentette, hogy nagyjából 15-20 percet kellett gurulniuk a gépeknek, mire elértek az állóhelyre, míg ha a bal pályára hozzák őket, akkor gyakorlatilag 300 m gurulás után már hídra tudtak volna állni. Mondom, forgalmi helyzet nem indokolta, indulók szinte alig voltak, az idő tiszta volt, tenger közepén pedig semmilyen zajkorlátozás nem lehetett. Próbáltam érdeklődni helyi kollégáktól, hogy mi ilyenkor a helyzet, hátha van valami gyakorlat, hogy mikor cserélnek pályát (mint pl. LHR-en amikor 15:00-kor pályacsere van, vagy DUS-ban, amikor 16:00 után érkező csak jobb pálya), de azt mondták, hogy nincs ilyen szabály, és csak annyival tudták kommentálni a dolgot, hogy „crazy ATC”. Szeretem a japánokat, de finoman szólva ez a helyzet ennek egyik kivétele volt…
Az indulókból nagyjából ennyit lehetett kihozni. Mondom alig volt felszálló, és a fény is szar volt rájuk.
Airline: Jeju Air
Type: Boeing B737-800
Reg.: HL8206
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Akkor még nem járt BUD-ra, így különlegesnek számított nekem:
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air China
Type: Boeing B737-800
Reg.: B-5679
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air Macau
Type: Airbus A320
Reg.: B-MBC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA814P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Shenzen Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-6569
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Kezdett lemenni a nap, én meg meguntam a dolgot, és úgy döntöttem, hogy nem szenvedek itt többet, nincs ennek értelme. Búcsúzóul még lőttem egy fotót arról, hogy milyen lenne a háttér, ha 24L-re hoznák az érkezőket…
Visszaérve a terminálba még azért felmentünk megnézni a parkolóházat, hogyha legközelebb esetleg erre tévednék, akkor legyen fogalmam arról, hogy mire lehet itt számítani. Nem lenne rossz a hely, csak hát KIX mozgásának kb. 1/7-ét lehet itt látni, az oszlopok miatt pedig korlátozott a szög, és gyanús, hogy a csövön álló gépek APU-ja teljes szétfújja a legtöbb képet.
Lemenő napban ezt a kínai Springet sikerült még meglőni, több gép épp nem mozgott erre felé . Érdekes, hogy elhanyagoltnak tűnik a beton a dilatációjából már-már bokorként kinövő gazokkal.
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1672
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Röviden összefoglalva: Ha ide érkezel, vagy innen indulsz, és van néhány óra szabadidőd, akkor a visitor centert mindenképpen érdemes meglátogatni, vásárolni kicsit, de spotting miatt ide jönni elég rizikós. Ha a városban vagy, és látod a radaron napközben, hogy 24L az érkező, akkor azonnal ki kell menni, amúgy kár időt pazarolni rá.
Totális kudarcnak megélt délután után indultunk vissza a hotelbe, de reménykedve gondoltam a másnap délutáni Itami látogatásra. Mivel ott egy pálya van, a pálya mellett pedig egy 1 km hosszú park, nagyon nem tud úgy megszívatni, mint Kansai.