2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.24. 21:36

"A hétvégén majd felmegyünk a hegyekbe…"
Kép


Nettó kettő napos kiruccanást tartottunk az Alpok lábánál, a spotterek Mekkájában, az ötcsillagos spotterhelyekről és csokoládéiról híres Svájc majdnem fővárosában, Zürich repülőtéren május 17-19. (péntek-vasárnap) között.
A személyzet velem együtt négy tagú volt, Cpt. Koppányi Gergő mellett, Mészáros Tibi és Ferihegy hírhedt Ference (if) dobálta a poénbombákat a túra során.

ZRH-ről az elmúlt két évtizedben csupán mendemondák jutottak el hozzám, miszerint a teraszon kihangosított TWR freki szól, mindenhol spotterbarát pozíciókból lehet fotózni és még az irányítók is úgy hozzák a gépeket, hogy az a fotósok kedvére legyen. Ezek után nagy várakozással ütöttem le a WZZ (oda) és EZY (vissza) bázeli akciós repülőjegyeket idén januárban, egy random májusi hosszúhétvégét kiválasztva.


Egymástól függetlenül szerveztük a túrákat, de a túránk célja azonos volt mint a majd egy hónappal korábban kilátogató másik magyar delegációnak, az egyszintes négylyukú Airbus utolsó közforgalomban repülő svájci darabjait (4 db Swiss, 5 db Edelweiss) szerettük volna behúzni a jövő évi kiszanálásuk kezdete előtt. Ezek közül kiemelt célpontok voltak a havasgyopár festésben pompázó nagyvasak.

A jó helyen, jó időben, jó forgalom trióból az elsőből és az utolsóból készültünk fel, az időjárástól pedig nem vártunk sokat.

Végül a túra alatt az esernyő végig a táskában maradt, de kezdjük az elején…


DAY-1
9H-WDF | Wizz Air Malta | Airbus A321-271NX
Kép


BSL-i leszállásunk után perceken belül konstatáltuk, hogy itt véget ért az EU roaming és a kényelmes megszokott spotting. Készültünk rá, ezért előre vettünk egy 5 GB-os EU-n kívüli net csomagot, hogy legalább egy telefonon legyen fr24 és navigáció. Előkerült az üres lap és toll, felvéstük a várható érdekességeket és azon frissítettük az időpontokat. Mint a régi szép időkben. :D

Kép

Bő egy órás autóút után, 13:00 körül ZRH-ben eső nélküli borús időjárás fogadott, de a jósok késő délutántól javulást prognosztizáltak, mi pedig hiszünk az ilyenekben, így bizakodva vártuk az első napsugarakat.

Az autóút során megtaláltuk a régi Kőbánya Kispest épületét. :shock:
Kép


Érkezésünk után 3 db WK A340 és 1 db LX A340 volt (lett volna) elérhető számunkra a nap hátrelévő részében, így a két érkező és két induló köré szerveztük az életünket.

Felmérve az aktuális pályahasználatot - és tudva azt, hogy mindig 1 érkező és 2 induló pályát használnak - a RWY14 délutáni oldalán kezdtünk a leszállókkal.
Kép

Ez a pálya kb 11:30-kor tengelyes, így az elején nem bántuk annyira a felhőket, mert a nap magasan volt és értelmes képeket nem tudtunk volna CAVOK esetén sem gyártani a leszállókról.

A spotting platz elég jó.
Kép
Nagy parkolója van és a kocsiból kiszállva azonnal, zavartalanul lehet a leszállókat sorozni. Ha nem elé lövésekkel próbálkozunk, akkor a leszállók mögött fás háttér is lesz. Jó kisebbekre is, de kicsit hátrébb sétálva az A380 is oldalról lesz benne. A parkolóban van fagyi büfé és egy kisebb junk food étterem is. (igaz egy 0,5-ös vizet 4,5 CHF-ért vettünk - 1740 Ft :roll: )
5/5-ös a hely, ha eltekintünk attól, hogy május-szeptember között csak 15-18 között lehet jó fényiszonyok között képeket gyártani, mert hamar seggből kapják a fényt a leszállók.



Néhány itthon is megszokott common után megérkezett az első heavy.

A6-EOM | Emirates | Airbus A380-861
Kép
Kép

Messze volt még az ideális fényviszony, de az Edelweiss 14 db-os kisebb flottájának tagjait, a túra során mindig örömmel fogadtuk.

HB-JLS | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

Már süllyedőben volt az első igazi kiszemeltünk, egy WK A340es, amikor a toronyban gondoltak egyet és az egyik első érkezőként nem hozzánk, hanem a RWY28 irányra hozták.

Hamar szembesültünk vele, hogy itt sincs kolbászból a kerítés, valamint azzal is, hogy a svájci irányítók a bécsi kollégáikkal együtt vettek részt a tornyos képzésen.
1/0. A kutyafáját!

A RWY14-es érkezők közül háromnegyed óra alatt egy Condor sárgacsíkos A321 volt még említésre méltó, ami fényt is kapott. Heavy nem jött, de érdemes tudni ZRH-ről, hogy reggel 6-9 között érkezik és 10:00-14:00 között indul a heavy-k 90%-a, így az első napra nekünk is csak néhány Swiss heavy volt célba vehető az A340eseken kívül.

D-AIAD | Condor | Airbus A321-211(WL)
Kép

Mire a RWY28 délutáni spotloc-hoz értünk, már jobbak lettek a fényviszonyok.

Kép

Ez a spotloc autóval fizetős, egy parkolóház 10. vagy 11. emeletére kell felmenni. A zürichi parkolóházak egységesen függőleges acélgerendákkal vannak kívülről burkolva. (Valószínűleg nem volt teljesen szakszerű ez a mondat, de érzésre így néztek ki :) ) Ezek között 25-30 cm-es rések vannak. A 10. szinten a leszállókat ezen keresztül lehetett elcsípni, amint kijöttek egy épület mögül. Tehát gyorsnak kell lenni és nem lehet lekövetni őket, csak a t/d előtt 5-6 mp-el látjuk meg őket. A 11. szintről már jobbak a fotózási lehetőségek mert nincsen függőleges akadály, de itt se látjuk az érkezőket csak a legvégén és néhány mp alatt kell reagálni.
A szög/háttér nagyon jó, de a spotloc maximum 5/3-as a nehéz fotózás és a költséges parkolás miatt.

Ugyan lekéstük a nagyvasat, az Edelweiss flotta kisebb tagjait jó szögben, jó háttérrel, elfogadható nyári fényekben kaphattuk el.

HB-JLP | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-IJW | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-IHZ | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-JJN | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

Ezeken kívül ismét commonok, de legalább naposan.

D-AEWG | Eurowings | Airbus A320-214(WL)
Kép

EC-MBE | Vueling | Airbus A320-214
Kép

A kevés közül az egyik délutáni nagyvas a felhős-napos időben pont a felhők árnyékában jött le. Ejnye-bejnye!

HB-JNK | Swiss | Boeing 777-300ER
Kép

A parkolóházból rálátás nyílik 3-4 állóhelyre is, ahol leginkább bizjeteket és kisebb Swiss gépeket szoktak kiszolgálni. Mindkettőhöz volt szerencsénk.

T-752 | Switzerland - Air Force | Bombardier Challenger 604
Kép

HB-JBF | Swiss | Bombardier CSeries CS100
Kép

Ezek után a tornyosok ismét csavartak egyet. 30 perccel a parkolóházba érkezésünk után visszaálltak az előző pályahasználatra, vagyis megint RWY14-re jöttek a leszállók ahonnan eljöttünk, innen pedig mentek az indulók.

Ez most kivételesen jól jött, mert 16:25-re volt a második WK A340 és ezúttal egy induló, rövidtávon, Ibizára. Előre felkészültünk és tudtuk, hogy a svájci heavy-k jellemzően RWY16-ról a leghosszabb pályáról mennek, kivétel az európai desztinációk amikért külön nem nyitják meg a hosszú pályát, ami a reggelt leszámítva általában zárva van. (Ez a hipotézisünk a túra többi napján igazolódott is.)

Néhány indulót vártunk és már hallottuk a 4 db CFM56 hajtómű zümmögését amikor...

...amikor kiderült, hogy nem kalkuláltunk azzal, hogy a kiszemelt WK indulóval szinte percre pontosan egy időben indul az EK bálna, ami fix 16-os felszálló a mérete miatt. Neki pedig megnyitották a RWY 16-ot és azzal a lendülettel a WK ibizai járata is fordult utána.
Kép
2/0. Azt a fűzfán fütyülő rézangyalát!

Hát ezek után nem voltunk túl vidámak, de a Swiss négy db A340ese közül egy érkező és egy WK érkező még adott némi lelkesedést, így leküzdve csalódottságunkat ezekre a célpontokra fókuszáltunk.
SWR A340 ARR 17:30, EDW A340 ARR 18:36.
Pofonegyszerű!

Az indulók közül néhányat megvártunk, mert az első érkezőig volt még egy kis időnk.

YU-APM | Air Serbia | Airbus A319-132
Kép

D-AIAD | Condor | Airbus A321-211(WL)
Kép


Ezek után irány vissza a RWY14 pályavég délutáni oldalához leszállózni, ahol tervünk szerint meglehet az első két A340esünk.

Ekkorra az idő már felhősebb volt, de bőven voltak lyukak, így sikerült napos Swiss és Air Baltic A220asokat felváltva gyártani, ami sort időnként néhány Helvetic Embraer és nálunk is megforduló légitársaságok A320/B738 típusai szakították csak meg.

YL-AAQ | Air Baltic | Airbus A220-300
Kép

HB-JVN | Helvetic Airways | Embraer ERJ-190LR
Kép

TC-SEZ | SunExpress | Boeing 737-8HC(WL)
Kép

Volt Star Alliance LH...
D-AIBJ | Lufthansa | Airbus A319-112
Kép

...és SkyTeam Air Europa is.
EC-LPQ | Air Europa | Boeing 737-85P(WL)
Kép


Az Edelweiss A320-ok pedig csak jöttek. :)

HB-JJK | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-JJL | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép


Szerencsére most (még) nem tréfáltak meg a toronyból sem és a felhők is szétnyíltak mint a tenger Mózes kezei alatt, így végül bezsákoltuk az első napos svájci A340-esünket.
3/1.

HB-JMA | Swiss | Airbus A340-313
Kép
Kép


Ezt követően volt egy óránk a második A340 érkezőig.

A RWY14 fél 7kor már kicsit seggből kapja a fényt (közel olyan fények vannak rajta, mint itthon a 13R-on), de azért bíztunk benne, hogy minden marad úgy ahogy most van, mert szépen kitisztult nap végére az idő és egyedül ezen a spotloc-on lehet értelmes képeket készíteni a napvégi leszállókról.

Tervünket megtudták a toronyban is. Ismét cserebere és máris a P6 parkolóháznál (ahol korábban voltunk), érkeztek RWY28-ra.
Sajnos a Male-ből érkező A340 irányban volt és mielőtt átértünk volna, percekkel korábban leszállt. Begurulni még láttuk az állóhelyre. :roll:

HB-JMG | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

4/1 A nemjóját!

Hát az első nap nem a terveink szerint alakult.


Este néhány svájci sör javította közérzetünket és az időjárás előrejelzés, ami szerint a következő nap megfordul a szerencsefaktor. ;)

Kép
A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára lmg 2024.05.26. 20:56-kor.

Golden Circle
Avatar
Hozzászólások: 839
Csatlakozott: 2016.07.08. 07:41
Tartózkodási hely: Budapest

Re: 2024.05.17-20 Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: Tushka154 » 2024.05.24. 22:08

Ez aztán az ütős beszámoló - toljátok a többit is!

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

Re: 2024.05.17-19 Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.25. 19:39

DAY-2 - reggel

Rutinosabb kollégáknak ZRH-ről, napfelkeltés, fás hátterű, páraleválós, reggeli leszállós képek jutnak eszükbe.
Ezek a képek a P3-as parkolóház legfelső (10.) emeletéről készülnek, RWY 34-es érkezők és a nap állása/napkelte időpontja miatt csak a nyár során van lehetőség ilyeneket készíteni.

Kép

A RWY 34 első sorban a korareggeli érkezőknek van nyitva néhány órára minden nap. Hétköznap szinte fixen reggel 6-8-ig, hétvégén 6-9-ig. Ezen kívül egész nap nem használják csak nagyon kivételes esetben, akkor is inkább felszállásra. A pályahasználat egybevág a forgalommal, ami szerint 10-15 heavy érkezik reggel 6-9 között, így ideális esetben ez a sorozat elkészíthető egy spotról.


Második munkanapunkon a napkelte 05:45-kor volt, az első érkező 06:05-re jött és "sajnos" a reggeli eresztésből pont az egyetlen A340-es nyitotta sort.
04:30-as kelés után 05:30-kor már fent voltunk a spotlocon. Pirkadatkor már látszott, hogy nem lesz semmi akadály az első napsugarak útjában, már csak jó helyen kell lennünk és felemelni a fotó masinát.

Ebből a parkolóházból sem olyan egyszerű a fotózás ahogy azt a spotterguide ötcsillagos értékelése alapján gondoltuk. Az épület oszlopos designja miatt itt is kb 25-30 cm széles réseken keresztül lehet csak képeket készíteni, ráadásul a P3-as parkolóház 10. emeletére jó ötletnek tartották egy háló kifeszítését is. Ezen ugyan helyeztek ez zipzárakat kifejezetten a fotósoknak, de ez lekorlátozta a választható réseket és a fotósok maximum létszámát. Pláne úgy, hogy egyes zipzárak pont egy-egy acélgerenda elé lettek megálmodva. :shock:

Kép

Kép

A 9. emelet háló nélkül ugyanez, de ott néhány méterrel alacsonyabban vagyunk.

Kép

A drótkorláton előre dőlve kb 30 cm-t, a zipzáros lyukon keresztül, a függőleges acélgerendák között lehet képet készíteni. Az írtak miatt nem lehet lekövetni az érkezőt a megközelítéstől a touchdownig. Ahhoz a réshez kell beállni, ami háttérrel el szeretnénk készíteni az érkezőket és ott lesz 4-5 kockánk egy-egy leszállóra. És ezért még sok CHF-et is fizetünk. :roll:
Nos ezek alapján maximum 5/2 lenne a hely, DE.
Ott van a DE, mert mindezekkel együtt, az a 4-5 kocka nagyon ütős lesz, főleg ha fény is van a leszállókon.
Így, 5/4.

A korai érkezésünknek hála, a helyi erők nem csökkentették esélyeinket a 10. emeleten és elfoglaltuk mind a négyen a kinézett réseket, egymástól 8-10 méterre.

Jöttek az első napsugarak a hegyektől a reptér irányába...
Kép

...és megjelent a horizonton a nap első leszállója, a Swiss A340-ese is. (háttérben a következő érkező fordul)
Kép

HB-JMI | Swiss | Airbus A340-313
Kép

Ez után sorban jöttek a Swiss A330-ok.

HB-JHM | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHK | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHE | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHG | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHD | Swiss | Airbus A330-343
Kép

A sort kettő B773-as szakította meg...

HB-JNF | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

HB-JNC | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

és a vendégjátékosok is érkeztek.

ET-ATH | Ethiopian Airlines | Boeing 787-8 Dreamliner
Kép

N816AA | American Airlines | Boeing 787-8 Dreamliner
Kép

A6-BMD | Etihad Airways | Boeing 787-10 Dreamliner
Kép

N676UA | United Airlines | Boeing 767-322ER(WL)
Kép

A7-ALO | Qatar Airways | Airbus A350-941
Kép

HS-TKQ | Thai Airways | Boeing 777-3ALER
Kép

Voltak keskenytörzsű példányok is.

D-ABZN | Eurowings | Airbus A320-216
Kép

D-AGWX | Eurowings | Airbus A319-132
Kép

EC-NCG | Vueling | Airbus A320-271N
Kép

YU-APL | Air Serbia | Airbus A319-132
Kép

A helyi kisebbek közül csak egyet egyet.

Az Air Baltic-ot ekkor már nem tudtuk követni, hogy a bérelt gép jön Swiss járaton, vagy menetrendszerű Baltic járat északról, ezért a helyi erőkhöz sorolom.
YL-AAX | Air Baltic | Airbus A220-300
Kép

Swiss színekben, még a régi nevén ugyan ez.
HB-JCI | Swiss | Bombardier CSeries CS300
Kép

Swiss A320 StarAlliance
HB-IJM | Swiss | Airbus A320-214
Kép

Swiss A320 Klasszik
HB-IJP | Swiss | Airbus A320-214
Kép

Swiss A320 NEO
HB-JDD | Swiss | Airbus A320-271N
Kép

A Helvetic rövidebb Brazil példánya...
HB-AZH | Helvetic Airways | Embraer E190-E2
Kép

és a hosszú változata.
HB-AZI | Helvetic Airways | Embraer E195-E2
Kép

Plusz természetesen az Edelweiss kisebb madaraiból is jött néhány.

HB-IJV | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-IHX | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép


A reggeli parkolóházas leszállók nagyjából ezek voltak, de a spotloc más meglepetést is tartogatott. :)

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

Re: 2024.05.17-19 Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.26. 20:52

A felvezetett meglepetést az okozta, hogy nem számoltunk azzal, hogy a leszálló A340-est még látni fogjuk a nap folyamán.
A parkolóháztól jobbra lévő termináltól, a parkolóháztól balra lévő placcra dobják ki a pihenni vágyó nagyvasakat.
Ennek hála, jó lehetőség volt a másik oldalról, szemből és fentről is megcsodálni a 37 évvel ezelőtt megtervezett Airbus A340-est vontatás közben.

HB-JMI | Swiss | Airbus A340-313
Kép

Kép

Kép

Kép

Hozzá hasonlóan egy reggel érkező B773-at is lehúztak előttünk azonos útvonalon.

Kép

ez a szög még vontatóval is jól áll a triplának:)
Kép

Kép

A parkolóházzal szemben helyezkedik el a business jetek hosszútávú parkolója, amire kiváló rálátás nyílik.

HB-IBJ | Cat Aviation | Falcon 2000LX (az egyetlen RWY34 induló amíg ott voltunk)
Kép

Emellett néhány felszálláshoz gurulót is láttunk.

HB-JTO | Cat Aviation | Dassault Falcon 6X
Kép

CS-LPA | Executive Jet Management | Europe EMB-505
Kép

És mielőtt bárki azt hinné az eddigi képek alapján, hogy Zürichben nincs lehetőség a svájci kisflottát meglőni, most gyorsan elhessegetem ezeket a kételyeket.
Változatos szögekben lehet őket elcsípni...

HB-JBH | Swiss | Bombardier CSeries CS100
Kép

HB-JCE | Swiss | Bombardier CSeries CS300
Kép

HB-JCF | Swiss | Bombardier CSeries CS300
Kép

HB-JCI | Swiss | Bombardier CSeries CS300
Kép

Ezt csak ezért, mert éppen kényszerleszáll, valamiért visszafordult az LX632 ZRH-CDG járaton. Délben szállt fel ismét, addig nézegették...
HB-JBF | Swiss | Bombardier CSeries CS100
Kép

Kép

Volt néhány Helvetic induló is elég jó fényekben...

HB-JVX | Helvetic Airways | Embraer ERJ-190LR
Kép

HB-JVM | Helvetic Airways | Embraer ERJ-190LR
Kép

...és újabb Edelweiss A320-asok is meglettek.

HB-IJV | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-JJM | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-IHX | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

Ezek mellett a svájci Chair Airlines 4 db Airbusból álló flottájából is elkaptuk az egyetlen A319-est.

HB-JOJ |Chair Airlines | Airbus A319-112
Kép


A reggeli A340-esen kívül kettő EDW A340 indult, amiket csupán a termináltól kitolva láttunk.
A másodikat sikerült oszlopok nélkül, de sajnos a távolság miatt közepes pezsgésben elkapni.
Kép


Miután elfogytak az érkező heavy-k és a toronyban is jól működött a svájci vekker, 09:00-kor váltottak és a 09:03-ra érkező leszállók már a RWY 14-ra érkeztek.
A Swiss narrowbody flottáért nem maradtunk tovább, inkább a kettő Edelweiss A340 érkezőre pozícionáltuk magunkat.

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.27. 19:46

DAY-2 - minden más

A reggeli dopaminbomba után fr24-en csekkoltuk az érkező WK A340eseket a RWY 14 délelőtti oldalához mentünk át.

Kép

Ahogy korábban is írtam, ez a pálya 11:30-kor van tengelyben, így már messze nem ideálisak a kiszemelt 10 és 11 órás A340es leszállókra a fények, de a menetrendre nem volt ráhatásunk és az időjárás szerencsére továbbra is velünk volt.

Kép

Ez a spotlock nagyon barátságos, a kocsiból kiszállva már készíthetőek a kék ég hátteres leszállók. 15-20 méter mozgástér van, ha valakinek kicsit más szög jön be. A szemmel is látható pezsgés miatt csak a bátrak sétáltak beljebb, de itt parkolva lehetőség van néhány perc gyalogtúra után a threshold fölött megderített leszállókra is.
5/5 a hely.

Kép

A következő 1,5 órát töltöttük itt, minél jobban mentünk bele a tengelyes napba annál kevésbé lelkesen, de az A340ek így is kellettek. :)

Volt egy érdekesebb...

TC-SPM | SunExpress | Boeing 737-8MA(WL) | "Eintracht Frankfurt" spec színekben
Kép

...és néhány kommersz török.

TC-JMJ | Turkish Airlines | Airbus A321-231
Kép

9H-ERI | AJet | Boeing 737-8 MAX
Kép

TC-NCK | Pegasus | Airbus A320-251N
Kép

Néhány NEM Swiss/Helvetic narrowbody

9H-EUL | Eurowings Europe Malta | Airbus A320-214
Kép

EI-HOH | ITA Airways | Airbus A320-272N
Kép

YL-AAQ | Air Baltic | Airbus A220-300
Kép

F-HZUE | Air France | Airbus A220-300
Kép

A ZRH-ben bázisozó másik CHAir is tiszteletét tette.
HB-JOK | Chair Airlines | Airbus A320-214
Kép

És jött még néhány nagyvas az észak-amerikai kontinensről is.

N223UA | United Airlines | Boeing 777-222ER
Kép

C-GEGC | Air Canada | Airbus A330-343
Kép

A kisDeltának örültem, ritkán látható ilyen hosszban A330as.
N855NW | Delta Air Lines | Airbus A330-223
Kép

Természetesen jöttek kis Edelweiss-ok.

HB-JLR | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

HB-IJU | Edelweiss Air | Airbus A320-214
Kép

Sajnos csak itt, egyszer volt szerencsének a speciális festésű gépükhöz.
HB-JLT | Edelweiss Air | Airbus A320-214(WL)
Kép

És beesett az első várva várt nagytestvérük is. :D

HB-JMD | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

Kép

A Swiss reggel még nem látott lajstromú A330-asai is sorban érkeztek.

HB-JHI | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHB | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHC | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHA | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHF | Swiss | Airbus A330-343
Kép

Plusz néhány tripla.

HB-JNE | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

HB-JNI | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép


Ekkor már nagyon mehetnékünk volt, mert éreztük, hogy a tengelyes fények miatt nem a túra képei készülnek, de az A340 volt a célpont, azt pedig meg kellett várnunk.

Végül nagy örömünkre megjelent a horizonton. :D

HB-JME | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

Kép

Ezt követően a pálya teljesen tengelyes lett és új helyet kerestünk.


Megnéztük a híres Heligrill-t (pályakereszt), ahol összesen 7 db lyuk van a fotósok számára kialakítva a repülőtér kerítésén. Nem tudjuk, hogy korábban milyen volt a hely, de jelenlegi formájában elég nagy csalódás.

Kép

A pályakeresztnek köszönhetően a RWY 16-os és RWY 28-as indulók is jól láthatóak a spotloc-ról. Az előbbit (hosszú pálya) szinte kizárólag heavy-k használták felszállásra, a RWY 28-ast pedig mindenki más szintén indulásra.
A térképen pirossal jelöltem, ahol a jelenlegi kerítés van, így amellett besétálva van lehetőség a fotózásra. (autótól kb 5-6 perc gyalog)

A helvétek spóroltak a fűvágáson, ezért ha még nem voltak teljesen levegőben a repcsik, akkor a futókat kitakarta a magas gaz mindkét pályán. A RWY 16-os heavy indulók 12 körül még szemből is kapták a napot, a 28as indulók pont előttünk csillantak.

Itt éppen a "heavy-k csak RWY 16-ból mennek" teória dől meg, mert az American B787-ese RWY 28 induló volt. Jól láthatóak a lyukak a kerítésen és hogy a fű kitakarja a futót.
Kép

A reggel látott máltai török MAX lett talán az egyetlen a négyből, ami nem csillant, nem pezsgett és nem lógott bele semmi. (szintén RWY28 induló)

9H-ERI | AJet | Boeing 737-8 MAX
Kép

RWY16 induló csak egy volt amíg ott voltunk, a reggel érkező Etihad B787-10ese nem akart emelkedni csak a pályakereszt után, így a Vr sebességért küzdő Dreamliner a pályán szétpezsgett, a gaz kitakarta a fél gépet és még szemből is kapta a napot. Nem készült róla emlékkép sem. :)

A lyukak alacsonyabban vannak az ideálishoz képest, így csak 170 cm-es fejmagassággal vagy kitekeredve lehet követni a felszállókat.
Valószínű tarra vágott fűnél és 14-16 óra között már jobbak lettek volna a lehetőségek, de a délutáni órákban már nem igazán van mit látni RWY 16-on.
Az ötcsillagos spottingplatz legendája itt biztosan megdőlt, jelen állapotában, maximum 5/3.

A néhány induló után dobbantottunk.

A napi heavy indulólöket 10:30kor kezdődik és kb 14:00ig tart. Általában mind a 15-20 db heavy a RWY 16-os irányból lódul neki. A fenti Heligrill spotloc alternatíváját már előre kinéztünk. A számunkra új hely a RWY 16 line-up-okra adott rálátást.

Kép

Természetesen a déli tengelyes napban, első körben az új hely felfedezése és az útnak induló heavy-k vizuális spottingja, hajtányok felbőgésének fülelése volt az elsődleges célunk.

Egy tevefarm előtt írta a parkolást a spotterguide.

A tevefarmon dolgozó egyik újsvájci a parkolás után azonnal jött is hozzánk és svájcinémetül elkezdte mondani, hogy ne álljunk oda. Miután látta, hogy látszólag nem értjük (nem akartuk érteni), jött az activity. Végül az „Eine stunde” kifejezést meghallva GKopi kolléga tökéletes Schaffausen-i akcentusával, emberünk az órájára nézett, bólintott egyet és „Insallah” elköszönéssel utunkra engedett.

10 perc séta a kocsitól, majd egy dombon fel az úttalan térdig érő gazdzsungelen és megérkeztünk a placcra, ami rálátott a RWY 16 threshold-ra.

Kép

Nem tudtuk, hogy jó helyen vagyunk-e, mert akkor senki nem járt arra rajtunk kívül, de jött az első kiguruló ami alapján belőttük, hogy hova kell helyezkedni.
Ez után a tervek szerint sorban jöttek a widebody-k.

Kép

Már az elsőnél láttuk, hogy itt azért van esély vállalható képekre annak ellenére, hogy azzal számoltunk, hogy minden szarrá fog pezsegni.
Valami miatt nem így lett. A pályán felállók elég szarul kapták a déli fényt, így ez a legtöbbnél művészkedésre késztetett. :)

9V-SWS | Singapore Airlines | Boeing 777-312ER
Kép

HB-JHH | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JNB | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

C-GEGC | Air Canada | Airbus A330-343
Kép

HB-JNI | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

Nekünk 5/3.5 pontos volt a hely. Télen lehet az igazi, amikor jobbak rá a fények a pályára felállva és kevésbé van pezsgés, csak akkor meg nem nagyon van foton. A felbőgő erőművek hangja a nézelődőknek is nagy élményt nyújt.

HB-JNC | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

HB-JNE | Swiss | Boeing 777-3DEER
Kép

Természetesen az 1 óra nem volt elég, mert sorra jöttek ki a nagyvasak, de nem akartuk a svájci úriember haragját kivívni. Azért magyarosan kicsit tágabbnak értelmeztük az egy óra fogalmát, de letelt az időnk, menni kellett.
A tervezett WK A340 indulót és egy Swiss A340 indulót még megvártunk.

Ez a háttér azért nagyon üt ezzel festéssel. Kár, hogy egy nyaruk van csak hátra....

HB-JME |Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

Kép

HB-JMI | Swiss | Airbus A340-313
Kép

Visszaérve az autóhoz láttuk, hogy családok gyerekestől érkeznek tevegelni hétvégi programként (háttérben éppen line-up-on egy B773), és mellettünk parkolnak. Így valószínűleg azért aggódott az úriember az elején, hogy elfoglaljuk a vendégeik helyét.
Kép


Ezt követően átgurultunk a szokásos RWY 14 délutáni oldalára leszállózni, ami innen 5 perc volt autóval.
Még 4 db A340es (1xLX, 3xWK) érkező volt az aznapi célpontjaink között, de az első nap tanulságai alapján biztosra vettük, hogy nem mindegyik fog ide a RWY14-hez érkezni.

Érkezésünk után azonnal, egy különjárat! érkezett, a brit Blue Islands színeiben. A ZRH-i forgalom nem sok meglepetést tartogat, így minden extra járatnak örülni kell, ami nagyobb mint egy Gulf5-ös. Az angol légitársaság 5 db ATR72-el rendelkezik, abból az egyik érkezett Guernsey-ből. (Valószínűleg az én hiányosságom, de életemben nem hallottam erről a társaságról korábban :shock: ) Mindenesetre örültünk neki :D

G-ISLM | Blue Islands | ATR 72-500
Kép

Volt egy OneWorld-os RoJo-nk...
JY-AYP | Royal Jordanian | Airbus A319-132
Kép

...egy napos TAP-unk...
CS-TNV | TAP Air Portugal | Airbus A320-214(WL)
Kép

...és egy heavy is a kiszemelt érkező előtt.
Kép

Ezeket követően megérkezett a várt EDW A340 is.
HB-JMG |Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

Ezt követően inkább felhős leszállók voltak, majd 16 óra magasságában irányt váltottak.
Sajnos ismét egy WK A340-es leszállónkba került ez a művelet. Talán ez a két legtávolabbi spotloc egymástól ZRH-ben, így 20 perc kellett mire elfoglaltuk a helyünket és addigra már a füstjét se láttuk a váltáskor már süllyedőben lévő Las Vegas-i érkezőnek. :?

Itt jött egy-két naposabb svájci A320-as...
HB-IJI | Swiss | Airbus A320-214
Kép

HB-JOP | Chair Airlines | Airbus A320-214
Kép

...több felhős kisebb Swiss/Air Baltic leszálló, majd a nap zárásaként, a felhős-napos időben, pont felhősen a 18 órára érkező kettő A340 egymás után.
Igaz, 18 óra körül ez a pálya majdnem tengelyes, így a napsugarak se segítettek volna rajtuk.

HB-JMB | Swiss | Airbus A340-313
Kép

HB-JMC | Edelweiss Air | Airbus A340-313
Kép

Ezekkel a kockákkal zártuk is a második napot, első körben a reggeli produktumnak köszönhetően abszolút elégedetten.
És nem mellékesen addigra sikerült leégnünk, mert esernyővel és nem naptejjel terveztünk a túrára. :D


Este a HQ-ban ismét forgalom/időjárás csekkolás és hamar kiderült, hogy az utolsó nap sem fogunk túl sokáig aludni... ;)

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2016.07.09. 11:50

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: gbendzsi » 2024.05.27. 22:12

Jó képek, ezeket látva el is ment a kedvem az én maradék képeim feltöltésétől. :lol:


,,Ez a háttér azért nagyon üt ezzel festéssel. Kár, hogy egy nyaruk van csak hátra....

HB-JME |Edelweiss Air | Airbus A340-313"


Ez szerencsére nem így van. ;)

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.28. 05:53

gbendzsi írta:Jó képek, ezeket látva el is ment a kedvem az én maradék képeim feltöltésétől. :lol:


,,Ez a háttér azért nagyon üt ezzel festéssel. Kár, hogy egy nyaruk van csak hátra....

HB-JME |Edelweiss Air | Airbus A340-313"


Ez szerencsére nem így van. ;)


jogos, 2027 közepén vonják ki az utolsót, így annak még van néhány.
Viszont 2025. áprilisban kezd az első A350es és akkor megy az első A340es ... :?

Golden Circle
Avatar
Hozzászólások: 847
Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: Bal » 2024.05.30. 22:45

lmg írta:Télen lehet az igazi, amikor jobbak rá a fények a pályára felállva és kevésbé van pezsgés, csak akkor meg nem nagyon van foton.


Jaja, 2007-ben voltam itt november legelején. Azóta vissza vágyom ide, de azt olvastam pár éve, hogy megszűnt ez a hely, mert benőtték a fák. Érdekes... Bár mi annak idején talán ennél még egy picit jobbra voltunk egy dombtetőn.

Kép

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 382
Csatlakozott: 2016.07.09. 11:50

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: gbendzsi » 2024.05.31. 11:56

Bal, gondolom van még, ahonnan ez jött. Ideje lenne ezeket is feltölteni. :D

Silver Circle
Avatar
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2016.07.08. 12:47
Tartózkodási hely: Üllő

Re: 2024.05.17-19 ZRH/LSZH - Havasi Hisztéria '24

HozzászólásSzerző: lmg » 2024.05.31. 14:06

DAY-3

Utolsó napunk kora reggeli óráira a szokásos accu és windy jóslatok vegyesen mondtak napsütést, felhőzetet, párát és ködöt. Mivel volt esély napsütésre, ismét 04:30as kelésben állapodtunk meg, hátha összejön egy második napos reggel is.

Ugyan 05:45-re kint voltunk a RWY 34 leszállókra a parkolóházas (P3) spotlocon most látszott, hogy nem lesz tiszta a napkelte. Csak abban bízhattunk, hogy idővel a napsugarak fognak győzedelmeskedni. :?
Érdekesség, hogy az előző tiszta napkeltés napon egyedül voltunk a spotloc-on, ezen a felhősebb napon, több helyi spottert is láttunk.


A hajnali menetrend azonos volt az előző napival. Az A340es nyitotta a sort és ismét jött a Swiss A330-as flotta egy része egymás után. Ezek sajnos nem lettek naposak, de egy kis művészkedésre lehetőséget adott, ami sorból csak egyet osztok meg, mert ugyan ilyen lett a többi is.
HB-JHL | Swiss | Airbus A330-343
Kép

Kb 30 perc felhős, páraleválós svenkelés után kaptunk egy kis ízelítőt az Alpok időjárásából. Először csak a háttérben látszódott, majd közeledett felénk egy vastag átláthatatlan köd/páraréteg, alacsony magasságban.

Kép

Kép

Kép

Ekkor már kezdett komoly lenni a helyzet, mert holdingra küldték az érkezőket.
Nagyjából 10 perc zárás után megnyitották a másik, RWY 14-es irányt a leszállóknak. Nem gondoltuk, hogy annál a pályánál jobban lehet látni az érkezőket, mert a parkolóházból is csupán néhány méterre láttunk előre. Maradtunk.

Kép

Jól tettük, mert idővel kezdett felszállni a köd és ismét RWY 34-ra váltottak.
Kép


A kora reggel másfél óra fénytelensége után, a RWY 34-es leszállózás utolsó bő órájára megérkeztek a napsugarak.

Az első napos érkező az Etihad egyik speckó festésű gépe lett. (Későbbi kockákra a felhős idő miatt már nem jutott fény.)
A6-BMH | Etihad Airways | Boeing 787-10 Dreamliner
Kép

Ezután vegyesen érkeztek kicsik és nagyok.

OE-LBR | Austrian Airlines | Airbus A320-214
Kép

HB-IJN | Swiss | Airbus A320-214
Kép

N76064 | United Airlines | Boeing 767-424ER
Kép


Közben a földön is volt mozgás és a felhős időben érkező aznapi A340-est ma is elhúzták előttünk. :)

HB-JMA | Swiss | Airbus A340-313
Kép

Kép

Kép

Volt induló kicsi...

HB-JVO | Helvetic Airways | Embraer ERJ-190LR
Kép

...és az A330-asból is kettő új reget csíptünk el mozgatás közben.

HB-JHC | Swiss | Airbus A330-343
Kép

HB-JHN | Swiss | Airbus A330-343
Kép


A nap egyre jobb lett a leszállókra és bár a csillanás sok látványos szöget kizárt, azért így is lehetett róluk egy-egy látványos kockát lőni.

N675UA | United Airlines | Boeing 767-322ER(WL)
Kép

Az afrikai a tegnap reggeli Dreamliner után ezen a napon szerencsére A350essel jött.
ET-AUA | Ethiopian Airlines | Airbus A350-941
Kép

A7-ALL | Qatar Airways | Airbus A350-941
Kép

A reggeli ködnek hála, némelyik nagyvasnál még voltak páraleválás nyomok.
HS-TKW | Thai Airways | Boeing 777-3D7ER
Kép

N805AN | American Airlines | Boeing 787-8 Dreamliner
Kép

A kicsikre is jól állt a napsütés.
A helyiek nagyságrendben...

HB-JCG | Swiss | Bombardier CSeries CS300
Kép

HB-JVP | Helvetic Airways | Embraer ERJ-190LR
Kép

HB-AZL | Helvetic Airways | Embraer E195-E2
Kép

Most a Swiss A321-ből jött egy generációs sorozat:

A321 klasszik
HB-IOM | Swiss Airbus | A321-212
Kép

A321 klasszik WL
HB-IOO | Swiss | Airbus A321-212(WL)
Kép

A321 NEO
HB-JPD | Swiss | Airbus A321-271NX
Kép

A vendég Boeingek.

PH-BGG | KLM | Boeing 737-7K2(WL)
Kép

OK-TVY | Smartwings | Boeing 737-8Q8(WL)
Kép

TC-SOT | SunExpress | Boeing 737-8Z9(WL)
Kép

És a légibuszok.

A hat Vueling A319 egyike.
EC-MKV | Vueling | Airbus A319-112
Kép

D-AILC | Lufthansa | Airbus A319-114
Kép

YU-APF | Air Serbia | Airbus A319-132
Kép

9H-NEC | KM Malta Airlines | Airbus A320-251N
Kép


Szép fényekben jött egy nagyobb bizjet is.
OE-LVA | MJet | Gulfstream G500
Kép

Végül egy Bolgár Airbus zárta a kisebb bevándorlók sorát.

LZ-LON | Bulgaria Air | Airbus A220-300
Kép

A bolgár után felhősebb idő következett és közeledtünk a 9 órához, ami ennek a leszállóiránynak a végét jelentette mára.
Ekkor még kettő heavy süllyedőben volt a reggeli eresztés utolsó részeként.
Szerencsére a Singa T7 (08:58) és a THY utasos A332 (09:04) is ide érkezett, és naposak is lettek.

A török volt az utolsó leszálló ezen a reggelen RWY34-re, utána váltottak RWY14 leszállókra.

9V-SWB | Singapore Airlines | Boeing 777-312ER
Kép

TC-JIR | Turkish Airlines | Airbus A330-223
Kép


Az előző nap majdnem tengelyes RWY 14 leszállókból kiindulva abban maradtunk, hogy ma nem megyünk át oda, hanem a reggel 9 órás váltás után az első érkező EDW A340-ig maradunk itt, hátha van néhány induló ami elkapható felszállóban. A következő egy órában megvártuk a RWY 16 indulók első néhány példányát.

Egy A321 kezdte a sort...
HB-IOD | Swiss | Airbus A321-111
Kép

...majd jött az első induló heavy.
HB-JHH | Swiss | Airbus A330-343
Kép

Ezután kisebb szünet az indulóknál és közben a parkolóházból is jól látszódott, hogy 10 órakor megnyílt a terasz.
Kép


Az előző nap távoli szemtanúi voltunk, hogy kettő Edelweiss A340-et kitolnak a terasz melletti termináltól. Ezért most azt találtuk ki, hogy kimegyünk a teraszra és onnan gyártjuk le valahogy a 10:40 és 12:20-ra késő érkező EDW A340 testvérpárt begurulás közben, bízva benne hogy ismét oda érkeznek. Emellett kíváncsiak voltunk arra is, hogy a pályához jóval közelebb lévő teraszról milyen RWY 16 indulókat lehet készíteni.

Következő

Vissza: Spotter túrák

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég