2016.10.02. 23:33
Mivel páran megkerestetek, hogy nem tudnék-e valami kis helpet adni Keflavíkról, így gondoltam jobb egy guide-t összehoznom abból amit tavaly májusban tapasztaltam a reptéren.
Airport ChartFrequenciák:
ATIS 128.3
ATIS 311.60 Military
Keflavik Tower 118.3
Keflavik Tower 257.80 Military
Keflavik Ground Control 121.9
Keflavik Ground Control 359.80 Military
Keflavik Clearance Delivery 121.0
Keflavik Clearance Delivery 359.80
Keflavik Approach Control 119.3
Keflavik Approach Control 377.20 Military
Keflavik Departure Control 119.3
Keflavik Departure Control 377.20 Military
South Air Operations Radio 132.15
Icelandair Operations Radio 131.9
Airport Associates Operat Radio 131.775
Keflavik Operations 131.9 Air-Ground
Rádiót én nem vittem magammal tavaly, de akit a reptéren megkérdeztem ő csak azt mondta, hogy nem tud róla, hogy tiltva lenne, így én azt tanácsolom ha használtok akkor úgy hogy ne legyen kiszúrható és füllhalgató, így senki nem fog hisztizni.
Helyi fegyveres erők viszonya a fotózáshoz:A charton a Sierra-1 taxiway reptérről kivezető meghosszabbításánál van egy nagy kapu amiről rálátni az esetleg arra felé parkoló katonai gépekre, ott még bent volt egy RAF illető tőle megkérdeztem hogy nem gond-e hogy onnan fotózok-e ő azt mondta, hogy szerinte kintről nyugodtan, kb 10 perccel később egy Pickup truck jelent meg 2 nagyon amerikai akcentussal beszélő illetővel (full civilben) kérdezték, hogy mit csinálok arra mert nem láttak még fotózni senkit ott (meg szerintem a reptéren szinte sehol), elmondtam, hogy xy vagyok és ez a hobbim és gyors kérdésként ráböktek az egyik bent parkoló gépre, hogy az meg mi akkor, mázlira egy RAF C-130 állt bent így még a kérdés befejezése előtt elmondtam nekik, hogy mi az, mosolyogtak egyet és elhajtottak. Másnap amikor a NASA DC-8-ast fotóztam a a charton a Military Terminal melletti épület mögött a kerítésen keresztül akkor belül 2x elhajtott nagyon bámulva egy FBÖ kocsi majd a 3. menetnél odajött hozzám az úr, hogy én mégis mit csinálok (kulturált hangnemben). neki is xy vagyok és ez a hobbim majd mutattam pár képet a kijelzőn meg mondtam neki, hogy éppen arra várok, hogy a személyzet eltávozzon a géptől valamint hogy a földi személyzet úgy helyezkedjen, hogy ne legyenek felismerhetőek a gép mellett. Elsőre nézett, hogy mi?! Aztán elmagyaráztam neki az íratlan szabályt, hogy nem igazán szeretjük megörökíteni senki arcát nehogy egy esetleges rossz helyen történő publikálás esetén nehogy bárkinek is gondja legyen belőle. Majd mondtam neki, hogy a déli kerítésen az egyik figyelmeztető tábla le van esve a földre ezt megköszönve további szép napot és sok szerencsét kívánt a további fotózásokhoz a reptéren. Valamint első kérdésem az volt, hogy szabad-e fotózni, szokásos válasz: amíg nem akarsz bemászni a kerítésen addig nincs gond belőle.
Pálya használatOtt létemkor amíg nem volt stabil 15-20 csomós szél addig mindenki ment/jött onnan/oda ahova akart (ezért hasznos lehet kocsi+rádió kombó gyors pozíció váltáshoz)
ForgalomB757 minden mennyiségben (Icelandair és Delta amit láttam)
A320/A321 a WoW Air jóvoltából
BlueBird Cargo B737
Jó pár tranzit katonai/civil gép itt száll le tankolni Európa és Amcsi között (pl mázlisan egy Volaris A321 (XA-VLJ) pont delivery-n volt Mexikóba és pont itt meg is lett és lehet többet az életben nem látom újra
)
Azóta elég szépen fejlődött a reptér menetrendje így BA, Wizz, SAS, Austrian, Air Berlin (de még mindig Icelandair/WoW Air az uralkodó páros)
Akkor legyen egy térkép, hogy mely pozíciókat használtam.ZÖLD: Kerítés. Egy-két helyen elég közel van a kerítés, viszont ex amcsi bázis plusz Space Shuttle Emergency Landing Site révén a katonai szekciónál a legközelebbi ponton 500 méterre van a kerítés (nincs megjelölve de a kép bal oldalán az a függőleges csík az a kerítés). Valamint ezt a felét a reptérnek nem is igazán néztem meg kocsi, valamint a nagy kerítés táv és az akkor nulla állomásoztatott katonai mennyiség mellett. A kép jobb szélén a kis zöld négyszög egy elkerített katonai épület amely szerintem a mellette álló parabola antennához tartozik, elmentem mellette párszor, nem láttam őrt és nem is rohantak le a SWAT-sok
PIROS SPOTÁltalános:02-es pálya mondhatni délutáni oldala. Mivel a nap ott évszakhoz mérten nagyon eltérhet a magyarországi viszonyoktól (Télen van olyan, hogy 2-3 órára jön csak fel a nap vagy nyáron, hogy csak 2-3 órára nyugszik le) Így érdemes előre megnézni nagyjából milyen napállások várhatóak. Én a [url]suncalc.net[/url] oldalt szoktam használni, szerintem tökéletesen megfelel a célra.
TerepviszonyokA terep meglehetősen sziklás és mohás, körültekintően minden egyes lépéssel mert a boka ficam lehet a végeredmény ha valaki nem figyel. A terepen van egy kiemelkedés amit messziről észre lehet venni ahova viszonylag fájdalom mentesen le lehet ülni valamint a formája olyan, hogy valamennyire a szél elől is ellehet bújni az oldalában.
LétraNem kell mert a gépeket itt inkább oldalasan final approachon érdemes meglőni, rálehet látni a pályára is, de az még az 5 fokban is nagyon pezsgett (kép lejjebb)
Objektív70-300 tökéletesen működött, de aki akar válthat egy 24-105mm-re is, bőven elég lesz a 105 vége az obinak.
Képek erről a helyről:TF-FIU
B757-200
Canon EOS 70D + 70-300mm @70mm (minimális vágás)
XA-VLJ
A321
Canon EOS 70D +70-300mm @80mm (minimális vágás)
TF-FIX
B757-300
Canon EOS 70D + 70-300mm @70mm (minimális vágás)
TF-FIU
B757-200
Canon EOS70D +70-300 @300mm
SÁRGA SPOTÁltalános:Telibe a 02-es pályatengelye.
TerepviszonyokVan itt egy út szerűség valami vulkanikus kőzetnek tűnő anyagból létrehozva, nincs szilárd burkolat rajta de láttam gépjárművet haladni rajta. Tavaly ilyen vasúti töltés formája volt így egy esetleges megfordulásnál óvatosan nehogy lecsússzon a kocsi a köves részre. Az út mellett lévő terület teljesen ugyan az mint a PIROS SPOT környezete, ha esetleg lementek az "útról" akkor óvatosan a lépésekkel.
LétraNem kell mert a gépeket itt inkább hasasan, vagy szemből lehet meglőni a 02-es megközelítésnél.
ObjektívKreativitásodra van bízva, nagylátószögtől kezdve teleobiig bármi jó lehet
Képek erről a helyről:TF-MOM
A321
Canon EOS 70D +70-300mm @70mm (nincs vágás)
TF-???
B757-200
Canon EOS 70D + 70-300mm @200mm (minimális vágás)
NARANCS SPOTÁltalános:02-es pálya "reggeli" érkezőit lehet innen (is) meglőni, ezt a helyet csak próbálkozásként próbáltam ki, személy szerint nem találtam megfelelőnek, így utólag gondolkozva a "PIROS SPOT" e körülményekre való megfelelőjét választanám.
TerepviszonyokA terep meglehetősen sziklás és mohás, körültekintően minden egyes lépéssel mert a boka ficam lehet a végeredmény ha valaki nem figyel.
LétraFelesleges ezen a helyen.
Objektív70-300 működött, de szerintem érdemes 400/500mm végre menni inkább ezen a helyen, ha nem akarjuk, hogy sokat kelljen a képről feleslegként levágni.
Képek erről a helyről:N718TW
B757
Canon EOS70D + 70-300mm @300mm (jó adag vágás)
TF-BBJ
B737
Canon EOS70D + 70-300mm @300mm (jó adag vágás)
KÉK SPOTÁltalános:Ez a hely a Sierra taxiway folytatása a kerítésen kívülre. 1 biztonsági kamera biztosan figyeli az utat a reptér kerítése felől. A kerítésnél itt egy nagy toló kapu van viszonylag nagy hézagokkal (szerintem a fejemet át tudnám dugni rajta)
TerepviszonyokAszfalt út, kényelmes cipő és egy kocsi ami kell. Én a kocsira azt tanácsolom, hogy esetleg érdemes leparkolni a kereszteződés környékén amiről erre az útra lehet jutni. Jobb a békesség, távol egy kocsi jobban mutat mint a kerítés mellett
LétraNem kell, elég nagy a rés, hogy átfotózz rajta
ObjektívRád van bízva, a katonai gépek egy része itt taxizik el nem messze a kaputól így egy 24-105mm is elég lehet, viszont a távolabb parkoló gépekhez egy 70-300 ajánlott
Képek erről a helyről:ZH887
C-130
Canon EOS 70D +70-300mm @170mm (minimális vágás)
N817NA
DC-8
Canon EOS 70D + 70-300mm @225mm (minimális vágás, valamint majdnem attól a kereszteződéstől készült amit említettem parkolásra)
N817NA
DC-8
Canon EOS70D + 70-300mm @110mm (minimális vágás)
LILA SPOTÁltalános:Military Terminal melletti épület és kerítés köze. Jó rálátás az Apronra. Plusz az egyik szemben lévő hangárban néha elvan dugva egy átalakított NASA U-2 is. Magas kerítés (3,5-4 méter lehetett). Ügyesen helyezkedve átlehet fotózni a kerítésen
TerepviszonyokFüves terület, eső után kész dagonya tud lenni. Száraz időben edző cipő bőven elég, eső után jobb ha bakancsba mész és készülsz egy jó nagy cipőtakarításra.
LétraAmennyiben akarsz kicipelhetsz ide egy jóóóóó nagyot, én átfotóztam a kerítés résein.
ObjektívAmivel áttudsz fotózni a kerítésen úgy hogy ne lógjon bele. Én a 70-300-at használtam, 70mm pont úgy áttudtam fotózni, hogy csak a sarkokban legyen egy kicsit benne a kerítés így nem kellett sokat vágni
Képek erről a helyről:30502
G-V NASA/USAF (az Armstrong Research Center használja környezeti elváltozás felmérésre, de pl Izland után 2 héttel Münchenben a G7-en is feltűnt a madárka)
Canon EOS 70D + 70-300mm @70mm (egy kisebb vágás a sarkok eltávolítására)
N817NA
DC-8
Canon EOS 70D + 70-300mm @200mm (egy kisebb vágás a sarkok eltávolítására, viszont a gép egy része a terminál takarásában volt ezért lett közeli orr fotó csak)
FEHÉR SPOTÁltalános:29-es pálya esetén leszállókat lőni jó ez a hely amikor a nap már megfelelő helyen van. Parkolni az útszélén nyugodtan lehet. Több jármű is megállt hosszú 10-20 percekre és az elhaladó rendőrautó nem állt meg kötekedni velük. És az úttól ahova szeretnél helyezkedni majd.
TerepviszonyokSziklás terület, óvatosan a lépésekkel mert egy boka ficam lehet a jutalom a nem odafigyelésért, szeles a hely eléggé, így ajánlott egy jó vastag kabát.
LétraNem kell, messze vagy a kerítéstől meg a pályától is
Objektív70-300mm megfelelő volt, egyéni belátásom szerintem bármi teleobi jó.
Képek erről a helyről:LZ-MDC
A320
Canon EOS 70D + 70-300mm @120mm (minimális vágás)
TF-FIK
B757-200
Canon EOS 70D + 70-300mm @115mm (minimális vágás)
158222
P-3C Orion
Canon EOS 70D + 70-300mm @165mm (minimális vágás)
Remélem hasznos lesz bármelyikőtöknek ez a kis szösszenet. Amennyiben van új lokáció tapasztalat nyugodtan oszd meg itt, hogy egybe legyen a dolog
Bármi kérdés van kérdezzetek nyugodtan