Magyar vasutak - Képek

Bronze Circle
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.01. 19:28

Ezt meg csak úgy, ha már csodálatos hacker skilljeim segítségével sikerült visszaszereznem ezt a képet a Trainsporol (kb olyan, mint a jp meg az a.net, csak onnan nem lehet jobbklikkel lementeni a fotókat) hazánk egyetlen "retró" festésű Buzenykájáról:

Kép

A gép maga a balassagyarmati fűtőházhoz tartozik, szóval általában vagy a Vác-Balassagyarmat, vagy pedig az Aszód-Balassagyarmat vonalon dolgozik. Néhányszor már lementünk megfotózni, de valahogy sose akart összejönni, aztán ezen a tavaly szeptemberi napon kétszer is sikerült megcsinálni, úgyhogy a magam részéről beraktam mellé a pipát a nemlétező bakancslistán.

Kép

Silver Circle
Hozzászólások: 81
Csatlakozott: 2016.07.07. 19:44
Tartózkodási hely: Budapest XVII.

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: bem13 » 2017.10.02. 13:40

Greclev, hálás köszönet a képekért, nagyon tetszenek! Örömmel olvasom a leírásokat is, mivel sok jelenlévőhöz hasonlóan én sem tudok sokat a vasútról.

Bronze Circle
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.08. 18:53

Ha már a 75-ösön (Vác-Balassagyarmat) jártam ma, gondoltam, írogatok még egy kicsit a Bézékről, amiket, ugye, mindenki ismer. Ez az a piros-sárga, lassú, hangos, fülledt és kényelmetlen motorvonat, ami lassan negyven éve alapjátékosnak számít a hazai mellékvonalakon. Ez az a motorvonat, ami mindenhol ott van - de tényleg, pont ezen gondolkodtam, ha Pestről indulunk vonattal, száz kilométeres körzetben biztos, hogy belefutunk egybe. Ez az a motorvonat, amelyikkel mindenki utazott már, és valami furcsa okból kifolyólag sokakból pozitív érzelmeket vált ki egy bézés fotó - nyilván nem azokból, akik mindennap járnak vele. De tényleg, a németek például meg vannak érte őrülve, mondjuk ők a kerti törpéket is szeretik.

Kép
Nógrádnál

Kép
A Bézék természetes előfordulási helyei a mellékvonalak, de öt éve még a fővárosig is elmerészkedtek. A gúnyosan Palóc IC-nek nevezett közvetlen balassagyarmati vonatpár nem sokkal a kép készülte után megszűnt, ami egyfelől szomorú, másfelől viszont felvetődik a kérdés, hogy ki gondolta azt komolyan, hogy egy 80 km/óra sebességre alkalmas, brutálisan kényelmetlen motorvonat majd utasokat fog vonzani. A képen a 329-es motorkocsi vezényletével érkezik Rákosra a vonat, ahonnan csak egy kényszerű, 10 perces tartózkodást követően indult tovább a Keleti felé

Kép
Rákoson ma is lehet Bézéket fotózni, az egyik a 292-es, a másik számát elfelejtettem. Az eredetileg balassagyarmati honosítású motorkocsikból felépítményvizsgáló kocsikat szerettek volna építeni, de a projekt végül befuccsolt, a motorkocsik meg ma is ott pusztulnak Rákoson. A 292-est egy civil szervezet szeretné megvásárolni és felújítani

Kép
De vissza a mellékvonalakhoz, íme az egyik kedvenc bézés fényképem. A 75-ös vonal egyébként komoly elővárosi forgalmat is bonyolít, nemrég viszonylatszámot is kapott (S750), és mégis ilyen mellékvonali hangulatokba botlani. Balassagyarmat felé ma már elég a két motorkocsi...

Kép
... de nyolc éve még a három kocsi is megtelt vasárnap délután. A kép Szokolyán készült, ahol akkor még be lehetett menni a felvételi épületbe, ami ma már omlásveszélyes. Pénztár már akkor se volt, jegyet a jegyvizsgálónál kellett venni - azelőtt egy pár évvel még vígan dolgozgattak zsebre errefelé a kallerok, ennek az lett a vége, hogy a Diósjenő-Romhány vonalat bezárták a francba

A Bzmot-ok megjelenése és egy adott vonal bezárása között a jelek szerint elég erős a korreláció - legalábbis a 2007-es és 2009-es nagy bezárási hullámok nagyrészt olyan vonalakat érintettek, amelyeken Bézék közlekedtek. Az persze kérdéses, hogy azért volt kevés utas, mert Bézék kezdtek el járni, vagy azért kezdtek el Bézék járni, mert kevés volt az utas - ez olyan, mint a tyúk meg a tojás. Annyi különbséggel, hogy a bezárásra ítélt vonalak agóniáját jellemzően egy használhatatlan menetrenddel is meggyorsították, ami után már könnyebben ült át az átlagutas a buszra - szomorú dolgok ezek. A Bézék viszont valamennyire pozitív szereplők is, hiszen a vonalbezárások után helyenként mégiscsak a túlélést jelentették a csehszlovák motorvonatok.

Kép
Nógrád és a Bzmot - mára összenőttek. Ma egyébként is Balassagyarmat az egyik legnagyobb Bz-fellegvár, egy-két tolatómozdonyt leszámítva csak ezek a kéttengelyes motorkocsik tartoznak az egykori nógrádi megyeszékhely állományába

Kép
Lement a kereszt Diósjenőn, a háttérben látható motorvonat Drégelypalánk felé veszi az irányt, a 344-es pedig Vác felé indul. A bal alsó sarokban az akkori elképzelésem figyelhető meg a fotók vízjelezéséről :D A 75-ös vonal egyébként remélhetőleg nem sokáig marad Bézé-paradicsom, ha egyszer befejeződik az esztergomi vonal villamosítása (kb. a Berlin-Brandenburg repülőtér átadásával egy időben várható), a felszabaduló Desiro motorvonatokon várhatóan a lajosmizsei és a 75-ös vonal osztozik majd meg

Kép
Berkenye előtt döcög a diósjenői személy egy tavaszi reggelen

Kép
Azért nem mindenhol dívik a motor+motor összeállítás, igaz, Debrecen felé nem kell komolyabb emelkedőkkel számolnia a vonatnak, úgyhogy nyugodtan vontathat egy mellékkocsit is. Üzemszerűen egyébként két mellékkocsit továbbíthat egy motorkocsi; egy vezetőállásról viszont több motorkocsi is vezérelhető, így szükség esetén elég tekintélyes szerelvények is összeállíthatók Bzmot-okból. Ezeket a rusnya teremtéseket Bézékígyónak nevezik. A kép amúgy Zelemér megálló-rakodóhelyen készült, a háttérben egy középkori templomrom látható

Kép
Ezért a képért tekertem hetven kilométert, ami után fájt a seggem. Egyébként Verőcénél készült; talán észrevettétek, hogy nekem nagyon tetszenek ezek a jobbra-balra dülöngélő régi távíróoszlopok, szóval igyekszem őket minél többször belevenni a képekbe. Amúgy, ha esik a hó, a Bézék csak mozdonyos előfogattal közlekedhetnek a 75-ösön vagy a bakonyi 11-esen, az is érdekes téma

Kép
Meg persze az őszt is nagyon szeretem, ezért is mentem ma el a 75-ösre, hátha sikerül valami sárguló erdős fotót elkövetni. Amúgy mindenkinek ajánlom ezt a vonalat, egyrészt instant Bz-élmény, Szokolyáig jó rá a Budapest-bérlet, másrészt meg nagyon szép helyeken vezet

Kép
Végezetül ezt a gyönyörű állapotú almásládát hoztam Székesfehérvárról. Ez valószínűleg csak optikai tuningon esett át, mostanában a főjavított motorkocsik már klímával jönnek ki. Ez azért elég jól mutatja, hogy az Álomvasút még mindig hosszú távon számol a Bzmotokkal. Hogy nincs alternatíva, azt legjobban a 2003-as nagy Bz-vész mutatta meg: ekkor a motorkocsik hajtott tengelyein balesetveszélyes repedéseket vettek észre, ezért egy rendelettel az összes Bz motorkocsit leállították. Ahol tudták, más szerelvényekkel oldották meg a pótlást, de sok helyen buszokat kellett beállítani, és nyilván el is maradt egy csomó vonat. A Bézé-vészkor minden motorkocsit átvizsgáltak és ki is cserélték a kérdéses tengelyeket, szóval ma már elméletileg nem kell repedésektől tartani

Köszi mindenkinek, aki végigolvasta!

Adminisztrátor
Avatar
Hozzászólások: 433
Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
Tartózkodási hely: London

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: RimoRoli » 2017.10.09. 10:24

Kvaliti beszamolo, koszi! Nekem tetszenek a kis BZ-k, gyermekvasutas koromban sokat utaztam vele. :D :shock:

Bronze Circle
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.16. 12:28

Tegnap megint nem a repülőkkel foglalkoztam, inkább meglátogattam Gyula barátomat a Balatonnál. Nem bántam meg.

Kép
Balatonkenese után vágja a ködöt a 19722-es sebesvonat élén a Harmatka becenevű 2164-es Csörgő

Kép
Balatonarács előtt már felszállt a köd, így szép, őszi tájban fotózhattuk a sebest, a mozdonyvezető a kedvünkért még "rá is nyitott" egy kicsit

Viszont most kivételesen nem a nagyvasút érdekelt bennünket. Hanem a kicsi. A Balcsinál, ugye, egy ilyen van, a 39-es menetrendi mezőben található Balatonfenyves GV - Somogyszentpál vonal. Egy darabka a múltból.

Kép
Imremajor és Pálmajor között a 30844

Kép
Imremajor után döcög a 30846 sz. személyvonat. A személykocsi és a mozdony oldalán ott a MÁV-Start felirat, a vonatokat ugyanis az Álomvasút közlekedteti néhány éve. Balatonfenyves GV állomáson korszerű pénztárgéppel adják ki a jegyet, a vonal regionális díjszabással (normál díjszabás mínusz 25%) vehető igénybe

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút az '50-es években épült meg, és természetesen egykor sokkal kiterjedtebb volt, mint ma. Eredetileg Központi főmajor (aka Imremajor) állomás után kettéágazott a vonal, az egyik fele Somogyszentpál, a másik fele Táska és Csisztapuszta felé ment tovább. Ez utóbbit az évezred elején zárták be a borzasztó pályaállapotok miatt.

Kép
Mielőtt továbbdöcögnénk, álljunk meg egy pillanatra, és emlékezzünk néma főhajtással a diszperzites vödör feltalálója előtt. Egy olyan univerzális találmányt adott a világnak, amely mindenre is alkalmas. Balatonfenyvesen a személykocsi kályhafűtéséhez szükséges szenet tárolják benne, a fűtés a jegyvizsgáló feladata

Kép
Pálmajor után, a Nyugati-övcsatorna hídja előtt a 30844-es személyvonat. A mozdonyvezető rendkívül barátságos volt velünk, és miután vasárnap délután nem (sem) volt nagy tolongás, néhány fotómegállás is belefért - ennyi előnye azért van a vonatfotózásnak a repülőkhöz képest :D

Kép
Somogyszentpál felső

Kép
Somogyszentpálon tolat a kis C50-es mozdony. A gépben egy négyhengeres Csepel erőforrás dolgozik, és pontosan úgy kell vezetni, mint egy autót - attól a különbségtől eltekintve, hogy nincs kormánykerék, cserébe duplán kell kupplungolni

Kép
Hamisítatlan kisvasúthangulat Pálmajornál. A balatonfenyvesi GV közforgalmú, az év minden napján közlekedik, ha pedig valamiért mégsem, akkor kisvonatpótló busz jár helyette. Ez is kalandos lehet, Somogyszentpál felső például közúton megközelíthetetlen, Pálmajor határeset (pont ott ér véget a műút), Balatonfenyves és Somogyszentpál között pedig nincs is út, Kéthely felé kell kerülni

Kép
Balatonfenyves után ballag a 30846, tizenöttel...

Kép
Végezetül még ezt, kár, hogy a forgóváz fele lemaradt, de a tehenes tábla talán mindenkit kárpótol a hiánya miatt

Adminisztrátor
Avatar
Hozzászólások: 433
Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
Tartózkodási hely: London

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: RimoRoli » 2017.10.18. 10:35

Jobban jartal szerintem! :) Ezen a kisvasuton en is voltam par eve, eleg gyalazatos a vegallomas (Somogyszentpal) de azert vicces elmeny volt, regi osztalytarsakkal voltunk, alig neztek ki minket, de azert boxolni nem kellett. :D

Viszon a beszamolok nagyon jok, igazan koszi!

Itt egy szep reszletfoto tolem is. Felhivnam a figyelmet a "rendszamtablara". :D

Kép

Bronze Circle
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.18. 21:25

Ja igen, ez az István beceneve (és beosztott mozdonya), aki olyan rendes volt velünk :D

Bronze Circle
Hozzászólások: 22
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.11.13. 11:07

Gondolom, eddig valahogy mindenki kibírta vonatos fotók nélkül... :D
Arra gondoltam, hogy ma mutatok pár fotót Ganz villamos motorvonatokról. Ezek ugye a honi vasúti járműgyártás utolsó nagy próbálkozásai voltak a '80-as és '90-es években, viszonylag kis példányszámban készültek és elég megbízhatatlanra sikerültek, aztán a rendszerváltás és a privatizáció végül lehetetlenné tette, hogy igazán kiforrják magukat.

Kép
Egyrészt erről volna szó. A vasutas szlengben Hernyónak becézett BDVmot motorvonatok a szobi és a veresegyházi vonal meghatározó szereplői voltak, általában motor+pót+pót+vezérlő összeállításban közlekedtek. A képen a 019-es indul Gödről egy budapesti személyvonattal. Nem tudom, miért ilyenre vágtam, ma már azért sajnálom egy kicsit, mondjuk ezen a szappantartóval készült képen egy jobb vágás se segítene... :D

A BDV motorvonatokat a nyolcvanas években fejlesztette ki a Ganz a MÁV megrendelésére. A budapesti elővárosi forgalmat ekkor már nagy biztonsággal uralták a szilis ingavonatok, amelyek persze korszerűbbek voltak, mint az előttük közlekedő vonatok, nem voltak tökéletesek. Az egyik közlekedésmérnök cimborám szerint a jó elővárosi vasúti járműnek három ismérve van: jól gyorsul, jól lassul és gyors utascserére képes. Aki látott már szilis ingavonatot, az pontosan tudja, hogy a fenti szempontok alapján az tökéletesen alkalmatlan erre a célra. Ezt anno a vasútnál is felismerték, úgyhogy adott volt a feladat: ki kellene dolgozni egy nagy sebességre képes, lehetőség szerint tárcsafékkel szerelt, gyors utascserére képes motorvonatot. Na, ez lett a Hernyó. A Ganz gyár 120 km/óra sebességre alkalmas remeke annyira új minőséget hozott a magyar vasúti közlekedésbe, hogy a kezdeti időszakban nem is csak a budapesti elővárosban lehetett vele találkozni, hanem például Szegedre is eljutottak.

Kép
A Hernyók számos kiváló tulajdonságuk mellett a megbízhatatlanságukról is híresek. Bár az eredetileg készült húsz motorvonatból egy-két kivétellel még ma is közlekedik az összes, idestova kilenc éve, amikor ez a kép készült, még az ilyen - ironikusan magyar TGV-nek nevezett - összeállítás sem volt ritka. Ebben a szerelvényben nincs vezérlőkocsi, cserébe viszont több mellékkocsi jutott bele, a két végén pedig egy-egy motorkocsi dolgozik - egy valószínűleg nem bírta volna el a vonatot. A kép Zebegényben készült

Kép
A szobi oldalból gyakorlatilag kirobbanthatatlanok voltak ezek a motorvonatok, aztán a 2014-2016-os nagy FLIRT-beszerzés (415.061-123, ezek a kék színűek, amiken minden ülésnél van konnektor) egy szempillantás alatt elmosta őket. A képen Dunakeszi-Gyártelepnél gyorsít a 012-es motorkocsi

Kép
Talán nem gond, ha van egy ilyen kép is: az istvántelki főműhely egyik csarnokában végezték a Hernyók javításait, itt jól megfigyelhető, mennyire hasonló kialakítású a motorkocsi és a vezérlőkocsi. Itt ma már a FLIRT motorvonatok uralják a látképet - de ez egyáltalán nem baj

Kép
A Hernyókat pár éve - néhány kivétellel - mind Miskolcra állomásították át, ahol még tovább romlott az amúgy is harmatos megbízhatóságuk. Utolsó bevetési területük a főváros környékén a 150-es számú vonal (Budapest-Kelebia), itt főleg a kelebiai sebesvonatokon találkozni velük. A képen a Pesterzsébet előtti betondzsungelben robog a 009-es egység. Egyébként ez az egyetlen szakasza a vonalnak, ahol nyolcvannál gyorsabban lehet menni

A Ganznak egyéb motorvonatos projektjei is voltak, a kis számú produktumok pedig azonnal legendássá váltak. A Hernyóknál szerzett tapasztalatok alapján kísérletet tettek egy nagysebességű elővárosi és egy nagysebességű távolsági motorvonat-sorozat kifejlesztésére is - ezek lettek a BVmot és a BVhmot sorozatok, amelyeket a nemrégiben elhunyt Varga László után Samunak illetve Kissamunak becéztek. A rendszerváltáson már túl voltunk, így lehetővé vált az akkori legfejlettebb nyugati technológia importja és alkalmazása a vonatokban. A járműszekrényt a Ganz-Hunslet, a különböző villamos berendezéseket a Ganz-Ansaldo, a vontatómotorokat, segédüzemi és egyéb berendezéseket pedig az ABB szállította. A Samu valódi high-tech volt az akkori magyar vasúton (és bizonyos szempontból még most is az): légkondicionált volt és kényelmes, lehetett róla telefonálni (!!!), és még büfé-előkészítő helyiség is akadt benne - így már alig volt feltűnő, hogy jó magyar szokáshoz híven pottyantós volt benne a klotyó. A Samuval (és a Kissamuval) persze inkább a megbízhatatlanságuk volt a probléma. Sokan persze cinikusan azt mondják, hogy nincs ebben semmi extra, a magyar gyártmányú vonatok szarok, de az az igazság, hogy az akkori számítógépes technológia mindenhol megbízhatatlan volt, ez pedig nem a Samu hibája. Az osztrákok például egy valag pénzért (hitelből) fejlesztettek maguknak új, kétáramnemű villamosmozdony-sorozatot a nyolcvanas évek végén, de hát a fejletlen számítógépes technika (meg más tervezési problémák) kapásból halálra ítélték az egész, húsz példányból álló sorozatot. A különbség annyi, hogy az osztrákok és a németek az ott megszerzett tapasztalatok és kiforrottabb technológia használatával tíz évvel később megépítették Európa történetének egyik legsikeresebb villamosmozdony-szériáját, az EuroSprintert, amit mi idehaza Taurusként ismerünk. A sógorékhoz képest mi viszonylag jól jártunk, a Ganz csak három Samut és két Kissamut bírt kiizzadni magából.

Kép
A BVhmot (aka Kissamu) kívülről csak az osztott szélvédőben és a csomagtér hiányában különbözik a Hernyótól. Meg abban, hogy gyorsabban tud menni. De nem megy, Kelebia felé nyolcvannal lehet döcögni. Újabban 424-es a sorozatszáma, de természetesen nem kell összekeverni a legendás gőzmozdony-sorozattal. A Ganz mérnökeinek előrelátását dicséri, hogy a Kissamuk és a Samuk képesek egymást távvezérelni, már ha éppen van kettő, amelyik működik. A képen Taksonynál ballag a délutáni kelebiai sebes, elöl a 001-es Kissamu, hátul a 003-as Samu dolgozik

Kép
Szegény Samuk is elég változatos pályát jártak be a menetrendkönyv címlapjától a kelebiai sebesig. A BVmotok a hazai intercity-közlekedés legtöbb fontos viszonylatán feltűntek: Szeged felé közlekedtek először, aztán Békéscsaba és Eger volt terítéken. A kétezres évek közepén hármasban csinálták a Somogy intercityt, de a kör-IC-kbe is belekóstoltak (gyakran Kissamuval kiegészítve). Nemzetközi viszonylatban is megmutatták magukat, Belgrádba közlekedtek Hunyadi IC-ként, de a jugoszláv vasút végül nem ragaszkodott a megbízhatatlan Samuk közlekedéséhez. 2010 után (már ha volt működőképes példány) a Tatabánya és Oroszlány közötti 15 kilométeres szakaszon ingázott egy-egy szerelvény. A képen az oroszlányi fordából kihullott 001-es egység ballag Istvántelek felé Biatorbágynál. De mi ez a vágás?! :D

Kép
De azért van fény az alagút végén! Számos negatív tulajdonságuk ellenére a Samuknak igen népes a rajongótáboruk - többek között Istvántelken is. Az úriemberek jópár hónappal ezelőtt a fejükbe vették, hogy felállítják a baleset miatt forgalomból kivont 001-es Samut. A gondolatot tett követte, majd egy sikeres próbafutást követően tegnap este hosszú idő után először teljes Samu-szerelvény (BVmot+másodosztály+első osztály+vezérlőkocsi) közlekedett - természetesen Kelebiára, hova máshova. Azért oda, mert egyrészt az "samus" forda, másrészt azért, mert azon kevés mozdonyvezetőknek, akik rendelkeznek típusvizsgával Samura, többynire Kiskunhalas a telepállomása. A képen a ma reggeli, fővárosba visszatérő sebesvonat robog Ferencváros után a Keleti pályaudvar felé

Hát ja, most úgy állunk, hogy van két működő Samunk (001 és 003), meg egy működő Kissamunk (001). A 002-es Samu és a másik Kissamu (200) most Szolnokon vannak, előbbi hibás hajtómű miatt áll, és jelenleg nem is néz ki úgy, hogy a közeljövőben menni fog. Olyanokat viszont olvasni, hogy a BVh 200-ast megpróbálják felállítani. Reménykedjünk, bár én személy szerint jobban támogatnám, ha már csak muzeális célra állítanák helyre - nem biztos, hogy hiányzik még egy púp Istvántelek hátára - akkor is, ha kisszériás púpról van szó.

Adminisztrátor
Avatar
Hozzászólások: 433
Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
Tartózkodási hely: London

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: RimoRoli » 2017.11.22. 11:27

Megannyi osztalykirandulas kellekei ezek a szerelvenyek :D

Előző

Vissza: Vasútbarátok

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég