Magyar vasutak - Képek

Bronze Circle
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.01. 19:28

Ezt meg csak úgy, ha már csodálatos hacker skilljeim segítségével sikerült visszaszereznem ezt a képet a Trainsporol (kb olyan, mint a jp meg az a.net, csak onnan nem lehet jobbklikkel lementeni a fotókat) hazánk egyetlen "retró" festésű Buzenykájáról:

Kép

A gép maga a balassagyarmati fűtőházhoz tartozik, szóval általában vagy a Vác-Balassagyarmat, vagy pedig az Aszód-Balassagyarmat vonalon dolgozik. Néhányszor már lementünk megfotózni, de valahogy sose akart összejönni, aztán ezen a tavaly szeptemberi napon kétszer is sikerült megcsinálni, úgyhogy a magam részéről beraktam mellé a pipát a nemlétező bakancslistán.

Kép

Silver Circle
Hozzászólások: 81
Csatlakozott: 2016.07.07. 19:44
Tartózkodási hely: Budapest XVII.

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: bem13 » 2017.10.02. 13:40

Greclev, hálás köszönet a képekért, nagyon tetszenek! Örömmel olvasom a leírásokat is, mivel sok jelenlévőhöz hasonlóan én sem tudok sokat a vasútról.

Bronze Circle
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.08. 18:53

Ha már a 75-ösön (Vác-Balassagyarmat) jártam ma, gondoltam, írogatok még egy kicsit a Bézékről, amiket, ugye, mindenki ismer. Ez az a piros-sárga, lassú, hangos, fülledt és kényelmetlen motorvonat, ami lassan negyven éve alapjátékosnak számít a hazai mellékvonalakon. Ez az a motorvonat, ami mindenhol ott van - de tényleg, pont ezen gondolkodtam, ha Pestről indulunk vonattal, száz kilométeres körzetben biztos, hogy belefutunk egybe. Ez az a motorvonat, amelyikkel mindenki utazott már, és valami furcsa okból kifolyólag sokakból pozitív érzelmeket vált ki egy bézés fotó - nyilván nem azokból, akik mindennap járnak vele. De tényleg, a németek például meg vannak érte őrülve, mondjuk ők a kerti törpéket is szeretik.

Kép
Nógrádnál

Kép
A Bézék természetes előfordulási helyei a mellékvonalak, de öt éve még a fővárosig is elmerészkedtek. A gúnyosan Palóc IC-nek nevezett közvetlen balassagyarmati vonatpár nem sokkal a kép készülte után megszűnt, ami egyfelől szomorú, másfelől viszont felvetődik a kérdés, hogy ki gondolta azt komolyan, hogy egy 80 km/óra sebességre alkalmas, brutálisan kényelmetlen motorvonat majd utasokat fog vonzani. A képen a 329-es motorkocsi vezényletével érkezik Rákosra a vonat, ahonnan csak egy kényszerű, 10 perces tartózkodást követően indult tovább a Keleti felé

Kép
Rákoson ma is lehet Bézéket fotózni, az egyik a 292-es, a másik számát elfelejtettem. Az eredetileg balassagyarmati honosítású motorkocsikból felépítményvizsgáló kocsikat szerettek volna építeni, de a projekt végül befuccsolt, a motorkocsik meg ma is ott pusztulnak Rákoson. A 292-est egy civil szervezet szeretné megvásárolni és felújítani

Kép
De vissza a mellékvonalakhoz, íme az egyik kedvenc bézés fényképem. A 75-ös vonal egyébként komoly elővárosi forgalmat is bonyolít, nemrég viszonylatszámot is kapott (S750), és mégis ilyen mellékvonali hangulatokba botlani. Balassagyarmat felé ma már elég a két motorkocsi...

Kép
... de nyolc éve még a három kocsi is megtelt vasárnap délután. A kép Szokolyán készült, ahol akkor még be lehetett menni a felvételi épületbe, ami ma már omlásveszélyes. Pénztár már akkor se volt, jegyet a jegyvizsgálónál kellett venni - azelőtt egy pár évvel még vígan dolgozgattak zsebre errefelé a kallerok, ennek az lett a vége, hogy a Diósjenő-Romhány vonalat bezárták a francba

A Bzmot-ok megjelenése és egy adott vonal bezárása között a jelek szerint elég erős a korreláció - legalábbis a 2007-es és 2009-es nagy bezárási hullámok nagyrészt olyan vonalakat érintettek, amelyeken Bézék közlekedtek. Az persze kérdéses, hogy azért volt kevés utas, mert Bézék kezdtek el járni, vagy azért kezdtek el Bézék járni, mert kevés volt az utas - ez olyan, mint a tyúk meg a tojás. Annyi különbséggel, hogy a bezárásra ítélt vonalak agóniáját jellemzően egy használhatatlan menetrenddel is meggyorsították, ami után már könnyebben ült át az átlagutas a buszra - szomorú dolgok ezek. A Bézék viszont valamennyire pozitív szereplők is, hiszen a vonalbezárások után helyenként mégiscsak a túlélést jelentették a csehszlovák motorvonatok.

Kép
Nógrád és a Bzmot - mára összenőttek. Ma egyébként is Balassagyarmat az egyik legnagyobb Bz-fellegvár, egy-két tolatómozdonyt leszámítva csak ezek a kéttengelyes motorkocsik tartoznak az egykori nógrádi megyeszékhely állományába

Kép
Lement a kereszt Diósjenőn, a háttérben látható motorvonat Drégelypalánk felé veszi az irányt, a 344-es pedig Vác felé indul. A bal alsó sarokban az akkori elképzelésem figyelhető meg a fotók vízjelezéséről :D A 75-ös vonal egyébként remélhetőleg nem sokáig marad Bézé-paradicsom, ha egyszer befejeződik az esztergomi vonal villamosítása (kb. a Berlin-Brandenburg repülőtér átadásával egy időben várható), a felszabaduló Desiro motorvonatokon várhatóan a lajosmizsei és a 75-ös vonal osztozik majd meg

Kép
Berkenye előtt döcög a diósjenői személy egy tavaszi reggelen

Kép
Azért nem mindenhol dívik a motor+motor összeállítás, igaz, Debrecen felé nem kell komolyabb emelkedőkkel számolnia a vonatnak, úgyhogy nyugodtan vontathat egy mellékkocsit is. Üzemszerűen egyébként két mellékkocsit továbbíthat egy motorkocsi; egy vezetőállásról viszont több motorkocsi is vezérelhető, így szükség esetén elég tekintélyes szerelvények is összeállíthatók Bzmot-okból. Ezeket a rusnya teremtéseket Bézékígyónak nevezik. A kép amúgy Zelemér megálló-rakodóhelyen készült, a háttérben egy középkori templomrom látható

Kép
Ezért a képért tekertem hetven kilométert, ami után fájt a seggem. Egyébként Verőcénél készült; talán észrevettétek, hogy nekem nagyon tetszenek ezek a jobbra-balra dülöngélő régi távíróoszlopok, szóval igyekszem őket minél többször belevenni a képekbe. Amúgy, ha esik a hó, a Bézék csak mozdonyos előfogattal közlekedhetnek a 75-ösön vagy a bakonyi 11-esen, az is érdekes téma

Kép
Meg persze az őszt is nagyon szeretem, ezért is mentem ma el a 75-ösre, hátha sikerül valami sárguló erdős fotót elkövetni. Amúgy mindenkinek ajánlom ezt a vonalat, egyrészt instant Bz-élmény, Szokolyáig jó rá a Budapest-bérlet, másrészt meg nagyon szép helyeken vezet

Kép
Végezetül ezt a gyönyörű állapotú almásládát hoztam Székesfehérvárról. Ez valószínűleg csak optikai tuningon esett át, mostanában a főjavított motorkocsik már klímával jönnek ki. Ez azért elég jól mutatja, hogy az Álomvasút még mindig hosszú távon számol a Bzmotokkal. Hogy nincs alternatíva, azt legjobban a 2003-as nagy Bz-vész mutatta meg: ekkor a motorkocsik hajtott tengelyein balesetveszélyes repedéseket vettek észre, ezért egy rendelettel az összes Bz motorkocsit leállították. Ahol tudták, más szerelvényekkel oldották meg a pótlást, de sok helyen buszokat kellett beállítani, és nyilván el is maradt egy csomó vonat. A Bézé-vészkor minden motorkocsit átvizsgáltak és ki is cserélték a kérdéses tengelyeket, szóval ma már elméletileg nem kell repedésektől tartani

Köszi mindenkinek, aki végigolvasta!

Adminisztrátor
Avatar
Hozzászólások: 426
Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
Tartózkodási hely: London

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: RimoRoli » 2017.10.09. 10:24

Kvaliti beszamolo, koszi! Nekem tetszenek a kis BZ-k, gyermekvasutas koromban sokat utaztam vele. :D :shock:

Bronze Circle
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.16. 12:28

Tegnap megint nem a repülőkkel foglalkoztam, inkább meglátogattam Gyula barátomat a Balatonnál. Nem bántam meg.

Kép
Balatonkenese után vágja a ködöt a 19722-es sebesvonat élén a Harmatka becenevű 2164-es Csörgő

Kép
Balatonarács előtt már felszállt a köd, így szép, őszi tájban fotózhattuk a sebest, a mozdonyvezető a kedvünkért még "rá is nyitott" egy kicsit

Viszont most kivételesen nem a nagyvasút érdekelt bennünket. Hanem a kicsi. A Balcsinál, ugye, egy ilyen van, a 39-es menetrendi mezőben található Balatonfenyves GV - Somogyszentpál vonal. Egy darabka a múltból.

Kép
Imremajor és Pálmajor között a 30844

Kép
Imremajor után döcög a 30846 sz. személyvonat. A személykocsi és a mozdony oldalán ott a MÁV-Start felirat, a vonatokat ugyanis az Álomvasút közlekedteti néhány éve. Balatonfenyves GV állomáson korszerű pénztárgéppel adják ki a jegyet, a vonal regionális díjszabással (normál díjszabás mínusz 25%) vehető igénybe

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút az '50-es években épült meg, és természetesen egykor sokkal kiterjedtebb volt, mint ma. Eredetileg Központi főmajor (aka Imremajor) állomás után kettéágazott a vonal, az egyik fele Somogyszentpál, a másik fele Táska és Csisztapuszta felé ment tovább. Ez utóbbit az évezred elején zárták be a borzasztó pályaállapotok miatt.

Kép
Mielőtt továbbdöcögnénk, álljunk meg egy pillanatra, és emlékezzünk néma főhajtással a diszperzites vödör feltalálója előtt. Egy olyan univerzális találmányt adott a világnak, amely mindenre is alkalmas. Balatonfenyvesen a személykocsi kályhafűtéséhez szükséges szenet tárolják benne, a fűtés a jegyvizsgáló feladata

Kép
Pálmajor után, a Nyugati-övcsatorna hídja előtt a 30844-es személyvonat. A mozdonyvezető rendkívül barátságos volt velünk, és miután vasárnap délután nem (sem) volt nagy tolongás, néhány fotómegállás is belefért - ennyi előnye azért van a vonatfotózásnak a repülőkhöz képest :D

Kép
Somogyszentpál felső

Kép
Somogyszentpálon tolat a kis C50-es mozdony. A gépben egy négyhengeres Csepel erőforrás dolgozik, és pontosan úgy kell vezetni, mint egy autót - attól a különbségtől eltekintve, hogy nincs kormánykerék, cserébe duplán kell kupplungolni

Kép
Hamisítatlan kisvasúthangulat Pálmajornál. A balatonfenyvesi GV közforgalmú, az év minden napján közlekedik, ha pedig valamiért mégsem, akkor kisvonatpótló busz jár helyette. Ez is kalandos lehet, Somogyszentpál felső például közúton megközelíthetetlen, Pálmajor határeset (pont ott ér véget a műút), Balatonfenyves és Somogyszentpál között pedig nincs is út, Kéthely felé kell kerülni

Kép
Balatonfenyves után ballag a 30846, tizenöttel...

Kép
Végezetül még ezt, kár, hogy a forgóváz fele lemaradt, de a tehenes tábla talán mindenkit kárpótol a hiánya miatt

Adminisztrátor
Avatar
Hozzászólások: 426
Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
Tartózkodási hely: London

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: RimoRoli » 2017.10.18. 10:35

Jobban jartal szerintem! :) Ezen a kisvasuton en is voltam par eve, eleg gyalazatos a vegallomas (Somogyszentpal) de azert vicces elmeny volt, regi osztalytarsakkal voltunk, alig neztek ki minket, de azert boxolni nem kellett. :D

Viszon a beszamolok nagyon jok, igazan koszi!

Itt egy szep reszletfoto tolem is. Felhivnam a figyelmet a "rendszamtablara". :D

Kép

Bronze Circle
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2017.08.12. 09:25

Re: Magyar vasutak - Képek

HozzászólásSzerző: greclev » 2017.10.18. 21:25

Ja igen, ez az István beceneve (és beosztott mozdonya), aki olyan rendes volt velünk :D

Előző

Vissza: Vasútbarátok

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég