2018.12.16. 00:50
Hála Martényi Tominak, és a HM Sajtó osztályának, nyáron részt vehettem a Pápán zajló többnemzeti ETAP-T 2018 (European Transport Airlift Programme- Training 2018) nevű hadgyakorlat szolnoki eseményének sajtó napján. A több hetes művelet Pápán zajlott, de az egyik napon Szolnokon a tábori füves reptérről történő mentést gyakorolták. A gépek kb. 80%-a jelent meg aznap (pl. az A400 és a lengyel C130 hiányzott) a Tisza menti reptéren. A teherszállítók először a Szolnok másik oldalán lévő Szandaszőlősi sportreptérre hajtottak végre teherdobást, majd ezután repültek át a légierő bázisára. Itt leszálltak, felvették a kimenekítendők csoportját, majd felszállva tértek vissza Pápára.
A füves leszálló mezőt a 02-20-as aszfaltos pályához képest keletre, közvetlenül mellé, azzal párhuzamosan jelölték ki. A vendéglátóink nagyon készültek, még a füvet is levágták a sajtónak kijelölt területen, amit nagyon közel a touch down zónához tettek. Csak épp egy baj volt vele, hogy totálisan ellenfényes helyre. A talajfogás szinte mértani pontossággal köztünk és a nap között volt, ami a késő délutáni időpontban használhatatlanná tett bármilyen értelmes fotózást. A baj az volt, hogy ha fény szempontjából jó oldalra akartunk volna helyezkedni, akkor a másik oldalon ott lett volna az aktív aszfaltos pálya, így annak túloldalára kellett volna menni, ami meg már messze lett volna, így az ott lévő sajtósok többsége elfogadta a helyzetet, ezért más helyre pozícionálni magunkat nem volt lehetőség.
A gépek először a katonai gyakorlatnak megfelelően áthúztak a reptér felett, majd déli irányból, 02-es pályára szálltak le. Megállás után felvették a menekítendő csoportokat, majd visszagurultak a 02-es küszöbhöz, és egy back track után szálltak fel, és tértek vissza Pápára. Érdekesség, hogy egy kivétel volt. A németek C-160-asa ismeretlen okból, de nem vállalta a mezőt, ők az aszfaltos pályát használták.
Idejét nem tudom, hogy mikor fotóztam utoljára ilyen ellenfényben, de valamikor a '90-es évek végén lehetett... Mivel életre szóló élmény volt, és valószínűleg többet nem is lesz lehetőség ilyen közel állni fűre szálló Herculeshez, így azért próbálkoztam a fotózással. Nem kis kihívás volt ezekből a képekből valami használhatót kihozni, küzdöttem velük szerkesztéskor rendesen. Ez lett az eredménye:
Először az angolok és a norvégok jöttek a hosszú C-130-asokkal kötelékben:
Airline: Royal Norwegian Air Force
Type: Lockheed C-130J
Reg.: 5629
Photographer: Balázs Mészáros
Date: 19. of June 2018
Airport: Szolnok Air Force Base
RAF C-130 leszállás:
https://www.youtube.com/watch?v=NE_frxD1nhsKét C130 kötelék forgolódás a küszöbnél:
https://www.youtube.com/watch?v=Gf4tRNts8MMAirline: Royal Air Force
Type: Lockheed C-130J
Reg.: ZH877
Photographer: Balázs Mészáros
Date: 19. of June 2018
Airport: Szolnok Air Force Base
Olaszok is már a legújabb J változattal jöttek:
Füves pályáról könnyű elpattanni!
Gurulás vissza felszálláshoz:
https://www.youtube.com/watch?v=Q0emQEqRemEAirline: Italian Air Force
Type: Lockheed C-130J
Reg.: 46-48
Photographer: Balázs Mészáros
Date: 19. of June 2018
Airport: Szolnok Air Force Base
Aztán a belgák és a hollandok is kötelékben érkeztek!
Airline: Royal Netherlands Air Force
Type: Lockheed C-130H
Reg.: G-988
Photographer: Balázs Mészáros
Date: 19. of June 2018
Airport: Szolnok Air Force Base
Airline: Belgian Air Force
Type: Lockheed C-130H
Reg.: CH-03
Photographer: Balázs Mészáros
Date: 19. of June 2018
Airport: Szolnok Air Force Base
Itt már jönnek vissza felszálláshoz:
Páros back track:
És a végére a német C-160 Transall betonos leszállása elpattanással és még pályán gurulás közbeni rámpa nyitással:
https://www.youtube.com/watch?v=-2aA7gGCdxs