2016.09.06. 20:38
Nagy kérdés, hogy naplementéhez képest mikor lesz a repülés. Egy naplementéhez közeli időben ugye jóval nagyobb esélyed van, hogy látványos képet tudsz csinálni, míg éjjel, amikor már 0 fény van, akkor szerintem esélytelen, hogy értékelhető fotó születik.
Azt is el kell döntsd, hogy mi a fontosabb, és vázad ehhez képest mit tud. Ha az ISO-t elkezded felfelé tolni, akkor drasztikusan csökken a kép digitális minősége. Lehet, hogy tök sötétben fogsz tudni nem bemozdult fotót lőni, de olyan szinten lesz zajos a kép, hogy az értékelhetetlen lesz. Nyilván egy Canon 1Dx Mk2-vel nem gond emelni az ISO-t, de egy háromjegyű Canonnal én nem próbálnám meg.
Kérdés, hogy svenkelni akarsz-e, vagy elég, ha csak az utánégetőt mutatod meg a fotón. Egyáltalán milyenek a fotózási lehetőségek? Ha pálya mellett bárhova tudsz helyezkedni, és a svenk a cél, akkor sem mennék túl messzire a line-up zónától, mert ilyen kevés fény esetén is már minimális mozgás esetén elmosódik a háttér. Minél jobban közelebb mész a V1 zónához, annál nehezebb feladatod lesz. Egyáltalán mennyire van gyakorlatod svenkelésben? Ha van lehetőség, akkor én mindenképp vinnék állványt, így az objektív függőleges mozgásából adódó bemozdulásokat ki tudnád küszöbölni. Ahogy mentosra kola is írta, ilyen kevés fény esetén még svenkeléshez képest is hosszú záridőt kell használni, így nagy valószínűséggel a perspektívából adódóan csak azok a képek lesznek élesek, amik a gép mozgásához képest 90 fokos szögből készülnek.
Szerintem azt kell kitaláld, hogy mekkora az a zársebesség, amivel még nagy valószínűséggel éles képet tudsz csinálni. (Én pl. 1/100 alá nem mennék) Ehhez állítanék manuálban egy f5.6 - f7.1 körüli rekeszt, és után ehhez a kettőhöz keresnék egy használható ISO értéket. Mindenféleképpen manuálban fotóznék (én amúgy is mindig csak M-ben fotózok), mert a nagy sötétségben az utánégető tuti, hogy meg fogja hülyíteni a fénymérést, így a végén csinál a vázad egy tök sötét fotót egy fényes folttal, mert az láng fényéhez fogja igazítani az expó értékeit.
Mielőtt indulnak a gépek, előtte feltétlen csinálj próba fotókat, hogy megtaláld a jó ISO értéket, és bemelegítsd magad a svenkeléshz. Azt is előre ki kell találd, hogy mi a fontosabb. Azaz a gép és a környezet mennyire látszódjon a képen. Ugye ha minél több fényt engedsz az érzékelőre, annál világosabb és részletgazdagabb lesz a kép, viszont nem csak a forszázs lángcsóvája, hanem az összes lámpa és környezete be fog égni. (Mondjuk ennyire szélsőséges fényviszonyok esetén amúgy is be fognak égni a fényforrások.)
Valószínűleg még az élességet is manuálra raknám. Pálya legközelebbi pontját statikusan megfotóznám, és amelyiknél éles lesz a fotó, ott átállítanám manuálra az élesség állítást. Megvan az esélye annak, hogy az utánégető erős fénye miatt az automata élesség is meghülyül, illetve nem fog találni referencia pontot.
Én a helyedben inkább egy line-up-os, állványos képpel próbálkoznék, max 0.5-1 másodperces exponálással, és szinte sorozatban, hogy legyen esélyem bemozdulás nélküli utánégetős fotóra, mert ugye elég valószínű, hogy forszázs kapcsolás után szinte azonnal kerékféket fognak oldani.
Na én kb. ezeket fontolnám meg, és ezekhez képest vágnék bele.
Úgyhogy egyebet nem tudok mondani, kérem kapcsolja ki!
ui: Valóban a svenk nem jó szó, mert technikailag panning amit ilyenkor csinálunk, de egyrészt ezt a szót használja (hibásan) a magyar fotós társadalom, másrészt meg a "panningolás" nagyon hülyén és esetlenül hangzik magyarul.
Amúgy engem meg a panning a pettingre emlékeztet, ezért sem használom.