2018.10.04. 17:31
A csel ott van, hogy a képet megszerkesztem HDR-ben is!
A folyamat, ahogy csinálom:
Megnyitom PS-ben a CR2-t. Beállítgatok mindent (kontraszt, csúcsfények, szaturáció, színek, élesség, zajszűrés, stb.) A képet lementem jpg-be, majd újra megnyitom a CR-2-t és az expozíciót felhúzom +1-re lementem, majd lehúzom -1-re és szintén lementem. A három képből egy HDR szerkesztő progiban csinálok egy klasszikus HDR fotót. PS-ben megnyitom a jóra szerkesztett (első) jpg-t, majd ráillesztem a HDR fotót egy új fóliaként, majd ennek a fóliának a láthatóságát lehúzom 30-40%-ra. Ezzel eltüntettem a HDR műviségét, de annak részletgazdagsága és kontrasztsága megjelenik a fotón. Itt még a HDR rétegről le kell törölni azokat a részeket, amik a 30-40% láthatóság ellenére is zavaróak. Ilyen pl. a fehér törzs melletti kék ég, amik a HDR-en sokkal sötétebben jelennek meg. Ha ez megvan, akkor összeolvasztom a két réteget, és tovább bűvészkedek a képpel PS-ben.
Ha nagyon világos, már-már kiégett részeket alacsony értékű érzékenységre állított varázspálcával kijelölöm, és lesötétítem. Hogy ne legyen drasztikus a éle a beavatkozásnak, ezért a kijelölt részt másolom, új fóliaként visszaillesztem, és a széleit lágy szélű radírral törlöm, így olyan finom átmenetes lesz a lesötétített rész, és az eredeti terület között. Ugyanezzel a módszerrel lehet javítani a nagyon magas napálláson is: Az ablaksor alatti területet a törzs aljáig kijelölöm, másolom, majd visszaillesztem, de ezután világosítok rajta, és a széleit (általában a törzs aljánál lévő részeket) szintén lágy peremű radírral törlöm, így tompítva azt az hatást, hogy az ablaksor felett túl világos, alatta meg túl sötét a törzs.
Halo effekt nálam is sokszor van, főleg piros és kék színek éles találkozásánál. Pl. amikor a piros vezérsík és a kék ég között megjelenik a fehér vonal, akkor azt csinálom pl., hogy sokszög kijelölővel kijelölöm az él mentén a kék eget, de úgy, hogy a kijelölt területbe bele essen a fehér vonal is. (Nyilván ezt jóval 100% feletti nagyításnál lehet megcsinálni.) Ez után klónozó eszközzel a közvetlenül mellette lévő területről rámásolok a fehér vonalra, így tüntetve el azt. Ugyanezzel a módszerrel lehet javítani az élességen, vagy extrém esetben még a pezsgésen is.
Élesítésben nincs nagy csel. Először a CR2 szerkesztésnél adok neki egy élesítést (CS6-ban kb. 50 pont, amikor már éles, de még nem szálkás), majd amikor kész a szerkesztés és leméretezem a képet mondjuk 1600-ra, akkor adok neki egy 400-0.2-2-es (esetleg 500-0.2-2) életlen maszkot. Hogy elkerüljem a szálkásodást, ezért ezt az élesítést úgy kezdem, hogy a gépet kijelölöm, másolom majd visszaillesztem új fóliaként, és ráküldöm az életlen maszkot. Végignézem az élesített területeket, és ahol szálkásnak látom, ott egy 30%-os erősségű, kemény szélű, kis méretre állított radírral elkezdem addig törölgetni, amíg eltűnik a túlélesített terület.
Az ég meg attól kék, hogy csak szép időben fotózom!
Amúgy meg néha kijelölöm csak az eget, és húzok rá egy kis kéket még. (Vagy olyan színt, amit megkíván, hogy élethű, de szebb színe legyen.)
Ezek miatt, meg még sok más szerkesztési lépés miatt egy kép megszerkesztése nálam min. 30 perc. Ennél lejjebb ritkán tudom szorítani az időt.
A szép idős poént félre téve valóban nagyon sokat számít, hogy csak szép fényekben fotózok.