2015. május, Oszaka
26 hozzászólás
• Oldal: 1 / 3 • 1, 2, 3
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
2015. május, Oszaka
Így 3 év után jutottam el odáig, hogy befejeztem ennek a túrának a képszerkesztéseit, úgyhogy régi adósságot leróva végre megosztom veletek a beszámolót. (Így már csak 6-8 soron következő túra képeit kell megszerkesztenem…) Mivel tetszett a túra, sok képet szerkesztettem meg, ezeket meg nem sajnálom megosztani, úgyhogy 9 részben írom meg, amit igyekszem majd naponta feltölteni!
Szóval sokan tudják rólam, hogy rá vagyok állva az elárazott jegyekre, és az utóbbi 6 évben szinte már csak ilyen jegyekkel utazom, töredék áron. Ebben rögtön a legelső volt a csúcs, egy 11.400,- Ft-os new yorki repülőjegy. Emiatt (akkor még) menyasszonyommal úgy döntöttünk, hogy nászútra is úgy megyünk. Oda megyünk, ahová találunk valami jó kis rosszul árazott jegyet. 2014 júliusi esküvő után szeptemberig kellett várni egy elárazott KLM repjegyre Japánba. Rövid tanakodást követően le is csaptunk a 2015 májusi Bécs-Amszterdam-Oszaka repjegyre, nem egészen 300€-ért. Akkor ez nagyon jó ár volt az átlag 5-600€-s jegyekhez képest. Azóta már több barátom is járt ott 160€-t is!
Tehát az út alapvetően nem spotter túra volt, hanem nászút, de az egy hetes kint tartózkodásból két délután sikerült spottingolásra kisírni. Ha már ilyen messze vetődik el az ember fia, akkor mindenképpen ki kell használni az alkalmat. Utána nézve a dolgoknak, két reptér lett a cél, az egyik a nagyobbik, nemzetközi reptér az Osaka Kansai KIX és a régi, most már csak belföldi járatokkal üzemelő Osaka Itami ITM.
Mivel a KLM vasárnap reggel indult Schwehatról, ezért kihasználtuk régi, Bécsben élő barátok régóta esedékes látogatását, így előző este náluk aludva kényelmesen, kipihenve értünk ki reggel a reptérre.
Az akkor még viszonylag új terminál.
A tranzitban elég érdekes osztrák figurákkal futottunk bele. Kifejezetten Vékony Tominak ajánlom figyelmébe! (Kár, hogy telefonnal nem lett éles a kép.)
Sajnos nem volt túl jó idő, de a 737-700 huszonX A üléséből egész jó képeket lehetett lőni VIE-ről!
Akkoriban már a hagyományos légitársaságok ráálltak az Európán belüli járatok esetén termékminta méretű snack és üdítő kombó fedélzeti „ellátásra”:
Süllyedőben AMS felé: Lelystadt. A bal alsó sarokban a kiállított KLM B743.
Mivel Schipolon csak 4 órás átszállási időnk volt, ezért nem volt idő eljönni a reptérről, így hát kinéztünk a teraszra, ami az esetek nagy részében a pezsgés és a nap állás miatt egyébként alapvetően használhatatlan értelmes fotózásra.
A távcsöves, lajstrom írogatós angolokból itt szinte mindig találni néhány példányt.
Ezt a Kenya B773-t is inkább videóra dokumentáltam. (Klikk a linkre, a fotó csak printscreen.)
https://youtu.be/c_0WGBQa1gE
Vagy 16 évvel korábban már fotóztam AMS tranzitból, ezért gondoltam, hogy majd bentről próbálkozom a fotózással. Kihasználva az átszállási időt, a kapunkhoz közel kerestem valami spottingolásra alkalmas helyet. Barnás üvegen keresztül ez sikerült:
Airline: Turkish Airlines
Type: Airbus A330-200
Reg.: TC-JNC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM
Type: Airbus A330-300
Reg.: PH-AKD
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: Cathay Pacific
Type: Boeing B777-300
Reg.: B-KQR
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM Asia
Type: Boeing B777-200
Reg.: PH-BQL
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: Delta
Type: Boeing B767-400
Reg.: N840MH
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: China Southern
Type: Airbus A330-300
Reg.: B-5917
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: China Southern
Type: B-6515
Reg.: Airbus A330-200
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM
Type: Boeing B747-400
Reg.: PH-BFK
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Gépünk pont a SkyTeam-es festésű B773 volt, de kissé aggasztó módon a bal hajtómű burkolata szét volt nyitva, és derékig matattak benne a szerelők. Kb. 20 perccel a boarding megkezdése előtt jelentették be, hogy ez a gép ma nem megy sehova… Átírták a kaput, szerencsére nem a terminál másik végében lévőre, hanem csak a szomszédosra, és hamarosan megkezdték a beszállítást a stílszerűen a KLM Asia-s festésű, szintén B773-ba.
Tiszta idő, és jó pálya használat miatt végig lehetett lőni a Schipolt minden irányból.
Felhívom a figyelmet a két érkező 747-re final-en!
A fémösz Polderban:
Útban Japán felé elrepültünk a Svédországot Dániával összekötő Öresund híd, és Helsinki felett:
A gép fedélzete már a felújított változat volt, így régi 3-3-3 üléssor helyett már az új 3-4-3 sűrűségű volt a belső.
Szerencsére nagyon kényelmesen utaztunk, mert direkt úgy foglaltam a helyeket, hogy egyikünk az ablak mellé másikunk meg a folyosó mellé üljön, így köztünk maradjon egy üres szék. Mivel két ember közé senki nem szeret egyedül beülni, ezért bejött a számítás, és nem is foglalta el senki a szabad helyet. Így azért ki lehet bírni a ránk váró 11 órás utat. Nagyon korrekt módon a személyzet majdnem fele japán volt, így az ázsiai utasok kicsit otthonosabban érezhetik magukat.
KLM ezzel a kajával várt minket:
Az érkezésünk reggel 8-ra volt várható, ami európai idő szerint hajnali 1. Mivel aznapra már egy elég sűrű program volt betervez, ezért vacsora után egy altatót bevéve próbáltam átaludni a Szibéria és Kína feletti végtelenül unalmas repülését…
Szóval sokan tudják rólam, hogy rá vagyok állva az elárazott jegyekre, és az utóbbi 6 évben szinte már csak ilyen jegyekkel utazom, töredék áron. Ebben rögtön a legelső volt a csúcs, egy 11.400,- Ft-os new yorki repülőjegy. Emiatt (akkor még) menyasszonyommal úgy döntöttünk, hogy nászútra is úgy megyünk. Oda megyünk, ahová találunk valami jó kis rosszul árazott jegyet. 2014 júliusi esküvő után szeptemberig kellett várni egy elárazott KLM repjegyre Japánba. Rövid tanakodást követően le is csaptunk a 2015 májusi Bécs-Amszterdam-Oszaka repjegyre, nem egészen 300€-ért. Akkor ez nagyon jó ár volt az átlag 5-600€-s jegyekhez képest. Azóta már több barátom is járt ott 160€-t is!
Tehát az út alapvetően nem spotter túra volt, hanem nászút, de az egy hetes kint tartózkodásból két délután sikerült spottingolásra kisírni. Ha már ilyen messze vetődik el az ember fia, akkor mindenképpen ki kell használni az alkalmat. Utána nézve a dolgoknak, két reptér lett a cél, az egyik a nagyobbik, nemzetközi reptér az Osaka Kansai KIX és a régi, most már csak belföldi járatokkal üzemelő Osaka Itami ITM.
Mivel a KLM vasárnap reggel indult Schwehatról, ezért kihasználtuk régi, Bécsben élő barátok régóta esedékes látogatását, így előző este náluk aludva kényelmesen, kipihenve értünk ki reggel a reptérre.
Az akkor még viszonylag új terminál.
A tranzitban elég érdekes osztrák figurákkal futottunk bele. Kifejezetten Vékony Tominak ajánlom figyelmébe! (Kár, hogy telefonnal nem lett éles a kép.)
Sajnos nem volt túl jó idő, de a 737-700 huszonX A üléséből egész jó képeket lehetett lőni VIE-ről!
Akkoriban már a hagyományos légitársaságok ráálltak az Európán belüli járatok esetén termékminta méretű snack és üdítő kombó fedélzeti „ellátásra”:
Süllyedőben AMS felé: Lelystadt. A bal alsó sarokban a kiállított KLM B743.
Mivel Schipolon csak 4 órás átszállási időnk volt, ezért nem volt idő eljönni a reptérről, így hát kinéztünk a teraszra, ami az esetek nagy részében a pezsgés és a nap állás miatt egyébként alapvetően használhatatlan értelmes fotózásra.
A távcsöves, lajstrom írogatós angolokból itt szinte mindig találni néhány példányt.
Ezt a Kenya B773-t is inkább videóra dokumentáltam. (Klikk a linkre, a fotó csak printscreen.)
https://youtu.be/c_0WGBQa1gE
Vagy 16 évvel korábban már fotóztam AMS tranzitból, ezért gondoltam, hogy majd bentről próbálkozom a fotózással. Kihasználva az átszállási időt, a kapunkhoz közel kerestem valami spottingolásra alkalmas helyet. Barnás üvegen keresztül ez sikerült:
Airline: Turkish Airlines
Type: Airbus A330-200
Reg.: TC-JNC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM
Type: Airbus A330-300
Reg.: PH-AKD
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: Cathay Pacific
Type: Boeing B777-300
Reg.: B-KQR
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM Asia
Type: Boeing B777-200
Reg.: PH-BQL
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: Delta
Type: Boeing B767-400
Reg.: N840MH
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: China Southern
Type: Airbus A330-300
Reg.: B-5917
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: China Southern
Type: B-6515
Reg.: Airbus A330-200
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Airline: KLM
Type: Boeing B747-400
Reg.: PH-BFK
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 17. 2015
Spot: AMS/EHAM transit
Gépünk pont a SkyTeam-es festésű B773 volt, de kissé aggasztó módon a bal hajtómű burkolata szét volt nyitva, és derékig matattak benne a szerelők. Kb. 20 perccel a boarding megkezdése előtt jelentették be, hogy ez a gép ma nem megy sehova… Átírták a kaput, szerencsére nem a terminál másik végében lévőre, hanem csak a szomszédosra, és hamarosan megkezdték a beszállítást a stílszerűen a KLM Asia-s festésű, szintén B773-ba.
Tiszta idő, és jó pálya használat miatt végig lehetett lőni a Schipolt minden irányból.
Felhívom a figyelmet a két érkező 747-re final-en!
A fémösz Polderban:
Útban Japán felé elrepültünk a Svédországot Dániával összekötő Öresund híd, és Helsinki felett:
A gép fedélzete már a felújított változat volt, így régi 3-3-3 üléssor helyett már az új 3-4-3 sűrűségű volt a belső.
Szerencsére nagyon kényelmesen utaztunk, mert direkt úgy foglaltam a helyeket, hogy egyikünk az ablak mellé másikunk meg a folyosó mellé üljön, így köztünk maradjon egy üres szék. Mivel két ember közé senki nem szeret egyedül beülni, ezért bejött a számítás, és nem is foglalta el senki a szabad helyet. Így azért ki lehet bírni a ránk váró 11 órás utat. Nagyon korrekt módon a személyzet majdnem fele japán volt, így az ázsiai utasok kicsit otthonosabban érezhetik magukat.
KLM ezzel a kajával várt minket:
Az érkezésünk reggel 8-ra volt várható, ami európai idő szerint hajnali 1. Mivel aznapra már egy elég sűrű program volt betervez, ezért vacsora után egy altatót bevéve próbáltam átaludni a Szibéria és Kína feletti végtelenül unalmas repülését…
- bem13
- Silver Circle
- Hozzászólások: 88
- Csatlakozott: 2016.07.07. 19:44
- Tartózkodási hely: Budapest XVII.
Re: 2015. május, Oszaka
Én is csak mostanában szerkesztgetem a 2 évvel ezelőtti túra képeit... Miért vagyunk ilyenek?
Tetszik, várom a többit! Amúgy sejtettem, hogy valami beszámolón dolgozol, mert a YouTube-on már láttam a videókat
Tetszik, várom a többit! Amúgy sejtettem, hogy valami beszámolón dolgozol, mert a YouTube-on már láttam a videókat
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
Köszi!
Azért, mert egy túrán annyi fotót csinálsz, hogy belefulladsz a szerkesztésbe!
Azért, mert egy túrán annyi fotót csinálsz, hogy belefulladsz a szerkesztésbe!
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
2. rész, Kansai
Szóval ott hagytam abba, hogy a sztyuvik reggelihez ébresztették a népet. Az oszakai öböl fölé berepülve először Tokushima fölött jöttünk el. Jellemző a japán belföldi légiforgalomra, hogy erre a kis reptérre is alig jár valami, 3 állóhelye van, 2 utashíddal, de még is napi több heavy járat érkezik.
Most is egy JAL B763 állt bent.
Északi szél lévén végigrepültünk az öböl déli oldalán:
Begurulás
Oszakai régió (prefektúra) gyakorlatilag az öböl köré épült városok együttese. Oszaka, Kobe, Nara, Kyoto a négy legnagyobb, amik gyakorlatilag mára teljes összenőve alkotnak egy gigavárost. 3 reptér van a környéken. A legnagyobb és legújabb a Kansai (KIX), ami a nemzetközi és részben belföldi forgalmat bonyolítja, 1994-ben nyílt meg, és 25 millió utast kezel évente. Ez japán 3. legforgalmasabb reptere. Érdekes, hogy gépmozgásban viszont meglepően alacsony, köszönhetően annak, hogy a gépek nagy része szélestörzsű. A második Itami (ITM), a régi repülőtér, ami ’94-óta már csak belföldi forgalmat bonyolít, de még így is 15 milliós utasszámmal büszkélkedik, és a harmadik Kobe, ami Kansaihoz hasonlóan szintén egy mesterséges szigeten helyezkedik el. Ez a másik kettőhöz képest kis reptér, napi néhány tucat gépmozgással, ami alapvetően a Skymark gépeit takarja.
Kansainak két különlegessége van. Az egyik, hogy a mesterséges sziget, amire a repteret építették folyamatosan süllyed. A több ezer cölöpöt, amire a sziget ül rá, a tengerfenék alatt lévő agyagrétegbe fúrták be. A gond, hogy ez az agyagréteg nem bizonyult kellően stabilnak, így a cölöpök lassú mozgással süllyednek bele. A mérnökök annak idején számoltak ezzel (bár nem ilyen mértékűvel), ezért kidolgoztak egy eljárást, amivel folyamatosan visszaemelik az repteret. Hidraulikus emelőkkel emelik az épület pilléreit, az így keletkező résekbe pedig acél lemezeket tesznek. Másik specialitása, hogy a világ egyik leghosszabb termináljával rendelkezik, ami az elejétől a végéig 1,7 km hosszú!
A szigetről vonattal lehet bejutni a szárazföldre, illetve a környező városokba. Például ilyennel:
Kansai elég híres a spotter körökben. Gondolom mindenkinek szeme előtt vannak azok a fotók, amikor a leszálló gépek mögött a szigetet a szárazfölddel összekötő híd látszik. Hetekig figyelve a Flightradart, illetve elemezve a Suncalcot, arra a megállapításra jutottam, hogy elég szerencsés együttállásnak kell lennie ahhoz, hogy ilyen képeket lehessen csinálni. Egy rendes fotós hels van a szigeten, ahonnan viszont csak az ominózus 24L érkezőit lehet lőni, és azt is csak késő délután. A változatos szél miatt akár naponta többször is váltanak 06 és 24 között, és teljesen hektikus hogy a L vagy a R a leszálló vagy felszálló. Bár a gépmozgások száma nem indokolja, de egyik pályát csak érkezőkre a másikat meg csak indulókra használják.
Elvileg 4 hely van, ahol lehet fotózni, de ebből csak egy, az Observation Hall - Sky View a valamire való. A terminálnál lévő két pont egy-egy parkolóház teteje, ami korlátozottan használható. Az északi pályánál lévő ponthoz a nap állása miatt nem mentem, de tartok tőle, hogy a nagy távolság, valamint a gépek és hely közötti beton miatt erősen pezsgő veszélyes.
Ez egy nagy jó videó, ami bemutatja, hogy hogy lehet eljutni a spotter helyekre:
https://www.youtube.com/watch?v=8Sc5gbdGnd0&t=191s
4 napot töltöttünk Oszakába, és 3-at Kyotoban, ezért a 4 napból azt a délutánt választottam KIX-re, amikor elég fixen déli szelet jósoltak, így szerdán kora délután indultunk neki a spottingnak.
A terminálról ingyenes busz visz ki a fotós helyhez. Na ez nem egy sima „spotterdomb”, ahol fényképezni tudsz, hanem egy hatalmas komplexum! Japánban a spottingolásnak legalább akkora népszerűsége van, mint hollandoknál vagy az angoloknál. Kansaion két 4 emeletes épületből álló központot építettek kifejezetten a repülőgép fanatikusoknak! Azt hiszem, hogy sehol a világon nincs ilyen létesítmény.
A földszinten van a fogadócsarnok, információs füzetekkel és gyerekeknek, családoknak szóló fotózási lehetőségekkel.
Az első emeleten egy kisebb olvasó terem van, mindenféle repülőtérről szól kiadvánnyal, és kisebb kiállítással az építkezésről illetve üzemelésről.
A harmadik emeleten egy étterem található, a negyediken pedig egy giga üzlet. Mindenféle repülős emléktárgyat lehet kapni, amit csak el tud képzelni az ember. A különböző japán légitársaságoknak külön standjuk van! Csak itt órákat el tud tölteni az ember, mire végigbogarássza az összes pultot!
Külön a Peach-es és külön a Starflyer-es ajándékok.
ANA Pokemonos részleg egy darabja.
Innen az ember vagy felmegy az 5. emeltre, ahol az egyik terasz van, vagy egy hídon átmegy a szomszéd épületbe, ahol a másik, de már kétszintes terasz található! Annak az épületnek a 4. emeletén egy kisebb bolt és egy miniatűr reptér található.
Na és akkor nézzük a teraszt, illetve előbb az ide kivezető előteret, ahol egy makett kiállítás van, illetve a programot kevésbé élvező kísérők tudnak megpihenni.
FIDS monitor
Szegény nem bírta már tovább férje hobbiját.
Ha esetleg unnád a teraszon való nézelődést, akkor a csarnokban masszázsfotelből is meg tudod tenni ugyanezt!!!
Ha esetleg a szükség lenne a nagy úr, akkor igény szerint lehet válogatni, hogy kinek melyik a szimpatikusabb. Felhívnám a figyelmet tuning angol wc-re! A jobb oldalán egy komplett piótafülkényi kezelő szervvel. A deszkát gombnyomásra tudod fűteni, és beépített bidé vízsugarának erősségét és annak hőfokát is tudod vezérelni! Amúgy az ilyen tudású wc-k szinte mindenhol megtalálhatóak Japánban, kezdve a szállodáktól egészen a bevásárlóközpontok nyilvános illemhelyéig.
Na és végre a terasz…
Gyerekek sem tudnak unatkozni!
A shopban vett friss szerzeménnyel, egy JAL-os törölközővel.
Ha menekülni kéne, de a lift, a mozgólépcső vagy a lépcső is használhatatlan lenne.
A hely nagyon jó rálátást biztosít a terminálra, illetve az apronra, és a 24L/06R pályára.
https://www.youtube.com/watch?v=NSWVHMa-2yk
Sajnos a nap járása miatt a terminál fel kizárólag nyáron, és kora reggel lehet fotózni, amúgy végig ellenfényes.
Kissé ideges voltam, mert a jósolt déli szél ellenére még mindig 06-os irányt használtak, így gyakorlatilag csak dokumentációs jellegű fotókat lehetett csinálni.
Airline: Asiana Airlines
Type: Airbus A380-800
Reg.: HL7626
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A helyi Wizzair
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA805P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A Canada Rouge akkor még ritkaságnak számított.
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Starflyer
Type: Airbus A320
Reg.: JA07MC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Asiana Airlines
Type: Boeing B777-200
Reg.: HL7500
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1893
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Aztán végre valahára beváltották az irányt 24-re, de barom módon R lett az érkező és a L az induló. Én meg egyre idegesebb lettem. Késő délután lévén alapvetően érkező hullám volt, gyakorlatilag nulla induló forgalommal, mégis a jobb pályát használták leszállóra, ami azt jelentette, hogy nagyjából 15-20 percet kellett gurulniuk a gépeknek, mire elértek az állóhelyre, míg ha a bal pályára hozzák őket, akkor gyakorlatilag 300 m gurulás után már hídra tudtak volna állni. Mondom, forgalmi helyzet nem indokolta, indulók szinte alig voltak, az idő tiszta volt, tenger közepén pedig semmilyen zajkorlátozás nem lehetett. Próbáltam érdeklődni helyi kollégáktól, hogy mi ilyenkor a helyzet, hátha van valami gyakorlat, hogy mikor cserélnek pályát (mint pl. LHR-en amikor 15:00-kor pályacsere van, vagy DUS-ban, amikor 16:00 után érkező csak jobb pálya), de azt mondták, hogy nincs ilyen szabály, és csak annyival tudták kommentálni a dolgot, hogy „crazy ATC”. Szeretem a japánokat, de finoman szólva ez a helyzet ennek egyik kivétele volt…
Az indulókból nagyjából ennyit lehetett kihozni. Mondom alig volt felszálló, és a fény is szar volt rájuk.
Airline: Jeju Air
Type: Boeing B737-800
Reg.: HL8206
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Akkor még nem járt BUD-ra, így különlegesnek számított nekem:
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air China
Type: Boeing B737-800
Reg.: B-5679
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air Macau
Type: Airbus A320
Reg.: B-MBC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA814P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Shenzen Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-6569
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Kezdett lemenni a nap, én meg meguntam a dolgot, és úgy döntöttem, hogy nem szenvedek itt többet, nincs ennek értelme. Búcsúzóul még lőttem egy fotót arról, hogy milyen lenne a háttér, ha 24L-re hoznák az érkezőket…
Visszaérve a terminálba még azért felmentünk megnézni a parkolóházat, hogyha legközelebb esetleg erre tévednék, akkor legyen fogalmam arról, hogy mire lehet itt számítani. Nem lenne rossz a hely, csak hát KIX mozgásának kb. 1/7-ét lehet itt látni, az oszlopok miatt pedig korlátozott a szög, és gyanús, hogy a csövön álló gépek APU-ja teljes szétfújja a legtöbb képet.
Lemenő napban ezt a kínai Springet sikerült még meglőni, több gép épp nem mozgott erre felé . Érdekes, hogy elhanyagoltnak tűnik a beton a dilatációjából már-már bokorként kinövő gazokkal.
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1672
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Röviden összefoglalva: Ha ide érkezel, vagy innen indulsz, és van néhány óra szabadidőd, akkor a visitor centert mindenképpen érdemes meglátogatni, vásárolni kicsit, de spotting miatt ide jönni elég rizikós. Ha a városban vagy, és látod a radaron napközben, hogy 24L az érkező, akkor azonnal ki kell menni, amúgy kár időt pazarolni rá.
Totális kudarcnak megélt délután után indultunk vissza a hotelbe, de reménykedve gondoltam a másnap délutáni Itami látogatásra. Mivel ott egy pálya van, a pálya mellett pedig egy 1 km hosszú park, nagyon nem tud úgy megszívatni, mint Kansai.
Szóval ott hagytam abba, hogy a sztyuvik reggelihez ébresztették a népet. Az oszakai öböl fölé berepülve először Tokushima fölött jöttünk el. Jellemző a japán belföldi légiforgalomra, hogy erre a kis reptérre is alig jár valami, 3 állóhelye van, 2 utashíddal, de még is napi több heavy járat érkezik.
Most is egy JAL B763 állt bent.
Északi szél lévén végigrepültünk az öböl déli oldalán:
Begurulás
Oszakai régió (prefektúra) gyakorlatilag az öböl köré épült városok együttese. Oszaka, Kobe, Nara, Kyoto a négy legnagyobb, amik gyakorlatilag mára teljes összenőve alkotnak egy gigavárost. 3 reptér van a környéken. A legnagyobb és legújabb a Kansai (KIX), ami a nemzetközi és részben belföldi forgalmat bonyolítja, 1994-ben nyílt meg, és 25 millió utast kezel évente. Ez japán 3. legforgalmasabb reptere. Érdekes, hogy gépmozgásban viszont meglepően alacsony, köszönhetően annak, hogy a gépek nagy része szélestörzsű. A második Itami (ITM), a régi repülőtér, ami ’94-óta már csak belföldi forgalmat bonyolít, de még így is 15 milliós utasszámmal büszkélkedik, és a harmadik Kobe, ami Kansaihoz hasonlóan szintén egy mesterséges szigeten helyezkedik el. Ez a másik kettőhöz képest kis reptér, napi néhány tucat gépmozgással, ami alapvetően a Skymark gépeit takarja.
Kansainak két különlegessége van. Az egyik, hogy a mesterséges sziget, amire a repteret építették folyamatosan süllyed. A több ezer cölöpöt, amire a sziget ül rá, a tengerfenék alatt lévő agyagrétegbe fúrták be. A gond, hogy ez az agyagréteg nem bizonyult kellően stabilnak, így a cölöpök lassú mozgással süllyednek bele. A mérnökök annak idején számoltak ezzel (bár nem ilyen mértékűvel), ezért kidolgoztak egy eljárást, amivel folyamatosan visszaemelik az repteret. Hidraulikus emelőkkel emelik az épület pilléreit, az így keletkező résekbe pedig acél lemezeket tesznek. Másik specialitása, hogy a világ egyik leghosszabb termináljával rendelkezik, ami az elejétől a végéig 1,7 km hosszú!
A szigetről vonattal lehet bejutni a szárazföldre, illetve a környező városokba. Például ilyennel:
Kansai elég híres a spotter körökben. Gondolom mindenkinek szeme előtt vannak azok a fotók, amikor a leszálló gépek mögött a szigetet a szárazfölddel összekötő híd látszik. Hetekig figyelve a Flightradart, illetve elemezve a Suncalcot, arra a megállapításra jutottam, hogy elég szerencsés együttállásnak kell lennie ahhoz, hogy ilyen képeket lehessen csinálni. Egy rendes fotós hels van a szigeten, ahonnan viszont csak az ominózus 24L érkezőit lehet lőni, és azt is csak késő délután. A változatos szél miatt akár naponta többször is váltanak 06 és 24 között, és teljesen hektikus hogy a L vagy a R a leszálló vagy felszálló. Bár a gépmozgások száma nem indokolja, de egyik pályát csak érkezőkre a másikat meg csak indulókra használják.
Elvileg 4 hely van, ahol lehet fotózni, de ebből csak egy, az Observation Hall - Sky View a valamire való. A terminálnál lévő két pont egy-egy parkolóház teteje, ami korlátozottan használható. Az északi pályánál lévő ponthoz a nap állása miatt nem mentem, de tartok tőle, hogy a nagy távolság, valamint a gépek és hely közötti beton miatt erősen pezsgő veszélyes.
Ez egy nagy jó videó, ami bemutatja, hogy hogy lehet eljutni a spotter helyekre:
https://www.youtube.com/watch?v=8Sc5gbdGnd0&t=191s
4 napot töltöttünk Oszakába, és 3-at Kyotoban, ezért a 4 napból azt a délutánt választottam KIX-re, amikor elég fixen déli szelet jósoltak, így szerdán kora délután indultunk neki a spottingnak.
A terminálról ingyenes busz visz ki a fotós helyhez. Na ez nem egy sima „spotterdomb”, ahol fényképezni tudsz, hanem egy hatalmas komplexum! Japánban a spottingolásnak legalább akkora népszerűsége van, mint hollandoknál vagy az angoloknál. Kansaion két 4 emeletes épületből álló központot építettek kifejezetten a repülőgép fanatikusoknak! Azt hiszem, hogy sehol a világon nincs ilyen létesítmény.
A földszinten van a fogadócsarnok, információs füzetekkel és gyerekeknek, családoknak szóló fotózási lehetőségekkel.
Az első emeleten egy kisebb olvasó terem van, mindenféle repülőtérről szól kiadvánnyal, és kisebb kiállítással az építkezésről illetve üzemelésről.
A harmadik emeleten egy étterem található, a negyediken pedig egy giga üzlet. Mindenféle repülős emléktárgyat lehet kapni, amit csak el tud képzelni az ember. A különböző japán légitársaságoknak külön standjuk van! Csak itt órákat el tud tölteni az ember, mire végigbogarássza az összes pultot!
Külön a Peach-es és külön a Starflyer-es ajándékok.
ANA Pokemonos részleg egy darabja.
Innen az ember vagy felmegy az 5. emeltre, ahol az egyik terasz van, vagy egy hídon átmegy a szomszéd épületbe, ahol a másik, de már kétszintes terasz található! Annak az épületnek a 4. emeletén egy kisebb bolt és egy miniatűr reptér található.
Na és akkor nézzük a teraszt, illetve előbb az ide kivezető előteret, ahol egy makett kiállítás van, illetve a programot kevésbé élvező kísérők tudnak megpihenni.
FIDS monitor
Szegény nem bírta már tovább férje hobbiját.
Ha esetleg unnád a teraszon való nézelődést, akkor a csarnokban masszázsfotelből is meg tudod tenni ugyanezt!!!
Ha esetleg a szükség lenne a nagy úr, akkor igény szerint lehet válogatni, hogy kinek melyik a szimpatikusabb. Felhívnám a figyelmet tuning angol wc-re! A jobb oldalán egy komplett piótafülkényi kezelő szervvel. A deszkát gombnyomásra tudod fűteni, és beépített bidé vízsugarának erősségét és annak hőfokát is tudod vezérelni! Amúgy az ilyen tudású wc-k szinte mindenhol megtalálhatóak Japánban, kezdve a szállodáktól egészen a bevásárlóközpontok nyilvános illemhelyéig.
Na és végre a terasz…
Gyerekek sem tudnak unatkozni!
A shopban vett friss szerzeménnyel, egy JAL-os törölközővel.
Ha menekülni kéne, de a lift, a mozgólépcső vagy a lépcső is használhatatlan lenne.
A hely nagyon jó rálátást biztosít a terminálra, illetve az apronra, és a 24L/06R pályára.
https://www.youtube.com/watch?v=NSWVHMa-2yk
Sajnos a nap járása miatt a terminál fel kizárólag nyáron, és kora reggel lehet fotózni, amúgy végig ellenfényes.
Kissé ideges voltam, mert a jósolt déli szél ellenére még mindig 06-os irányt használtak, így gyakorlatilag csak dokumentációs jellegű fotókat lehetett csinálni.
Airline: Asiana Airlines
Type: Airbus A380-800
Reg.: HL7626
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A helyi Wizzair
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA805P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
A Canada Rouge akkor még ritkaságnak számított.
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Starflyer
Type: Airbus A320
Reg.: JA07MC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Asiana Airlines
Type: Boeing B777-200
Reg.: HL7500
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1893
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Aztán végre valahára beváltották az irányt 24-re, de barom módon R lett az érkező és a L az induló. Én meg egyre idegesebb lettem. Késő délután lévén alapvetően érkező hullám volt, gyakorlatilag nulla induló forgalommal, mégis a jobb pályát használták leszállóra, ami azt jelentette, hogy nagyjából 15-20 percet kellett gurulniuk a gépeknek, mire elértek az állóhelyre, míg ha a bal pályára hozzák őket, akkor gyakorlatilag 300 m gurulás után már hídra tudtak volna állni. Mondom, forgalmi helyzet nem indokolta, indulók szinte alig voltak, az idő tiszta volt, tenger közepén pedig semmilyen zajkorlátozás nem lehetett. Próbáltam érdeklődni helyi kollégáktól, hogy mi ilyenkor a helyzet, hátha van valami gyakorlat, hogy mikor cserélnek pályát (mint pl. LHR-en amikor 15:00-kor pályacsere van, vagy DUS-ban, amikor 16:00 után érkező csak jobb pálya), de azt mondták, hogy nincs ilyen szabály, és csak annyival tudták kommentálni a dolgot, hogy „crazy ATC”. Szeretem a japánokat, de finoman szólva ez a helyzet ennek egyik kivétele volt…
Az indulókból nagyjából ennyit lehetett kihozni. Mondom alig volt felszálló, és a fény is szar volt rájuk.
Airline: Jeju Air
Type: Boeing B737-800
Reg.: HL8206
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Akkor még nem járt BUD-ra, így különlegesnek számított nekem:
Airline: Rouge
Type: Boeing B767-300
Reg.: C-GHPN
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air China
Type: Boeing B737-800
Reg.: B-5679
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Air Macau
Type: Airbus A320
Reg.: B-MBC
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Peach
Type: Airbus A320
Reg.: JA814P
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Airline: Shenzen Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-6569
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Kezdett lemenni a nap, én meg meguntam a dolgot, és úgy döntöttem, hogy nem szenvedek itt többet, nincs ennek értelme. Búcsúzóul még lőttem egy fotót arról, hogy milyen lenne a háttér, ha 24L-re hoznák az érkezőket…
Visszaérve a terminálba még azért felmentünk megnézni a parkolóházat, hogyha legközelebb esetleg erre tévednék, akkor legyen fogalmam arról, hogy mire lehet itt számítani. Nem lenne rossz a hely, csak hát KIX mozgásának kb. 1/7-ét lehet itt látni, az oszlopok miatt pedig korlátozott a szög, és gyanús, hogy a csövön álló gépek APU-ja teljes szétfújja a legtöbb képet.
Lemenő napban ezt a kínai Springet sikerült még meglőni, több gép épp nem mozgott erre felé . Érdekes, hogy elhanyagoltnak tűnik a beton a dilatációjából már-már bokorként kinövő gazokkal.
Airline: Spring Airlines
Type: Airbus A320
Reg.: B-1672
Photographer: Balazs Meszaros
Date: May 20. 2015
Spot: KIX/RJBB
Röviden összefoglalva: Ha ide érkezel, vagy innen indulsz, és van néhány óra szabadidőd, akkor a visitor centert mindenképpen érdemes meglátogatni, vásárolni kicsit, de spotting miatt ide jönni elég rizikós. Ha a városban vagy, és látod a radaron napközben, hogy 24L az érkező, akkor azonnal ki kell menni, amúgy kár időt pazarolni rá.
Totális kudarcnak megélt délután után indultunk vissza a hotelbe, de reménykedve gondoltam a másnap délutáni Itami látogatásra. Mivel ott egy pálya van, a pálya mellett pedig egy 1 km hosszú park, nagyon nem tud úgy megszívatni, mint Kansai.
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
3. rész, ITM/RJOO Itami Airport, 2015.05.21. vol.1.
Amikor megnéztem, hogy hová is megyünk nászútra, akkor megnéztem, hogy milyen repterek vannak a környéken, és Kansai mellett Itami volt, ami bár kicsit egysíkú forgalmú, de mindenképpen "must have" kategória lett.
Oszaka második legnagyobb reptere az Itami. ’94-ig ez volt a fő reptér, amikorra már túlzsúfolt lett, és megépítették Kansait. Itaminak megmaradt a belföldi forgalom, évi 15 milliós forgalommal. Ennek ellenére a neve nem változott: Osaka International Airport. Érdekes módon viszont csak a két nagy társaság üzemel itt, az ANA és a JAL, illetve a regionális partnereik (ANA-é az Ibex a JAL-é pedig a J-Air. A terminál is így van kiépítve: az épület egyik oldalán van az ANA, a másikon a JAL. A többi kicsi és fapadosok (Peach, Starflyair, stb.) Kanasaira/ról járnak, illetve a Skymark Kobe-t használja. Egy üde kivétel van, a delfines Amakusa Airlines, ami heti néhány alkalommal köszön be ide.
Attól függetlenül, hogy csak belföldi forgalom van, nagy a gépmozgás, és sok a heavy. Japán belföldi légiközlekedésre jellemző, hogy nagyon sok ingázó vagy üzleti utas használja a légiközlekedést a vonat, busz vagy autó helyett. Nem ritka náluk, hogy egyik városban laknak, de másikba járnak dolgozni, és azt repülővel oldják meg. A legfrekventáltabb értelem szerűen az Oszaka-Tokyo, ahova 30 percenként indul 767 vagy 777-es gép! Nyilván van sok izgalmasabb vagy változatosabb reptér Japánban Itaminál, de mind a fotópozíciók miatt, mind a sűrű forgalom miatt mindenképpen el lehet és kell is itt tölteni minimum egy napot.
Két párhuzamos pálya van a 14L-32R és a 14R-32L, de a régi és rövid pályát kizárólag csak a kisgépek (DH8, EMB, S340, CRJ) használják, és szinte 99%-ban 32-es irányban. Én még se az Fr24-en, se fotón nem láttam, hogy 14-es üzemelés lett volna. Ennek oka az észak-nyugatra lévő közeli hegyek lehetnek.
Ahogy korábban már írtam, Japánban nagy hagyománya van a repülőgép nézegetésnek és spotterkedésnek, és ennek megfelelően több kiváló hely is van, ahol fotózni lehet:
1. pont: a JAL és ANA terminálokon lévő két terasz, amik a reggeli órákban használhatóak, illetve esti fotózáshoz. Erre a helyre majd később térjünk még vissza.
2. pont: A 32-es pályavég. Nagyon látványos hely. Halszem optikával lehet a fejed felett bejövő gépeket fotózni, illetve innen készülnek azok a látványos, és nagyon népszerű éjszakai fotók, amikor gépek állnak fent a pályán, és előttük a város fényei.
Pl.: https://www.airplane-pictures.net/photo/498969/ja744a-ana-all-nippon-airways-boeing-777-200er/
Mivel nem vittem magammal állványt, ezért ezt a helyet most kihagytam.
3. pont: A Sky Park. Na ez valami brutál hely. Ha valaki ismeri Orly-n a dáli pálya déli oldalán a parkot, akkor kb. ahhoz tudja hasonlítani, csak kb. 100x jobb. Ez egy elég keskeny, de kb. 1 km hosszú park, ami végigmegy a pálya mellett, attól távolodva emelkedő terepviszonyokkal. Az egész park gyakorlatilag kifejezetten a fotózás, vagy a forgalom nézegetésére épült, de úgy hogy laikus családok is hosszú órákat tölthessenek itt el. Sétáló utak, padok, piknikező helyek, játszótér, WC, büfé, szökőkút van kialakítva, és több helyen online menetrendet mutató monitorok! Az 1 km hosszúság lehetőséget ad arra, hogy toch down-os, guruló, vagy kisebb gépek esetén elemelős fotókat csináljunk!
A parknak egyébként saját honlapja van: http://www.city.itami.lg.jp/skypark/index.html
Ja, és van egy látványos webcam is:
https://www.youtube.com/watch?v=4FEQcpcJFbs&feature=player_embedded
Nászútból még egy délután volt kiszorítva spottingolásra, úgyhogy az előző napi sikertelen Kansai nap után, sokat vártam ettől a fotózástól. 32-es pályairány miatt a fények csak délután jók a parkból, 14 órára időzítettük az érkezést. Ahogy beléptünk az ingyenes parkban, én egyből szívembe fogadtam a helyet!
Két panoráma videó a parkból, hogy érzékelni lehessen, hogy milyen a hely, illetve látni lehessen, hogy milyen a gépmozgás
https://www.youtube.com/watch?v=Oi1GPxxMmFs&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=iNhxSGG6BxY&feature=youtu.be
Na és akkor jöjjenek a fotók! Annyit azért elárulok, hogy a viszonylag sok festett JAL és ANA közül aznap kevés jött be. Azt gondolom, hogy a japán légitársaságok extra festései legendásak a spotterek között. Elég csak a mostani Star Wars, a korábbi Pokemon-os sorozatok, vagy korábban a bálnás 747-re gondolni. 2015-ben még nem voltak Star Wars festések, az Pokemonokól a 747 kivonás miatt pedig már csak a 777 marad. A festett gépek nagy többsége általában csak belföldet repül, de mivel nagyon sok reptérre járnak, ezért viszonylag nehéz őket kifogni. Az egész túra célja a Pokemon-os ANA 773 lett volna, de sajnos nem lett hozzá szerencsém. Abban az időben nagyon fixen Tokyo-Naha-Tokyo-Sapporo-Tokyo járatokat csinálta. Két-három hetente néha berakták ugyan a Tokyo-Osaka-Naha-Osaka-Tokyo útra, de ez a nap bánatomra nem ez volt…
Mivel elég sok képet megszerkesztettem, ezért nem fogok spórolni velük! Próbálom majd időrendi sorrendben megosztani őket. Íme:
Airline: J-Air
Type: Emraer E170
Reg.: JA211J
Ibex-et csak Japánban látni, úgyhogy ennek örültem.
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA02RJ
Az első heavy egy B788 volt. A Dreamlinerek elég új gépek volt akkor a flottában, de rohamosan szorították és szorítják ki a 767-esket. 2015-ben még csak egy 787-900-asa volt az ANA-nak, úgyhogy csak ezeket a rövidebbeket lehet itt látni.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA04RJ
Airline: JAL Express
Type: Boeing B737-800
Reg.: JA346J
A sok extra festés közül pont ez volt az egyik, amire a legkevésbé vágytam.
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Indulóra juttot egy 787 feliratú Dreamliner. Elég sok gépre van egyébként ráfeste ez a nagy szám.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA810A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA810A
Viszonylag ritka pillanat, amikor a hosszú pályáról megy el Dash-8-as.
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q-400
Reg.: JA460A
Régi festésű CRJ-ből már csak ezt az egyet láttam, és kisgép lévén a távolabbi, rövidebb pályát használta, úgyhogy csak ennyit sikerült lőni róla.
Airline: J-Air
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA203J
A rövid pályához a parkból kell a 3-400 mm!
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q400
Reg.: JA844A
Airline: J-Air
Type: Emraer E170
Reg.: JA214J
Amikor megnéztem, hogy hová is megyünk nászútra, akkor megnéztem, hogy milyen repterek vannak a környéken, és Kansai mellett Itami volt, ami bár kicsit egysíkú forgalmú, de mindenképpen "must have" kategória lett.
Oszaka második legnagyobb reptere az Itami. ’94-ig ez volt a fő reptér, amikorra már túlzsúfolt lett, és megépítették Kansait. Itaminak megmaradt a belföldi forgalom, évi 15 milliós forgalommal. Ennek ellenére a neve nem változott: Osaka International Airport. Érdekes módon viszont csak a két nagy társaság üzemel itt, az ANA és a JAL, illetve a regionális partnereik (ANA-é az Ibex a JAL-é pedig a J-Air. A terminál is így van kiépítve: az épület egyik oldalán van az ANA, a másikon a JAL. A többi kicsi és fapadosok (Peach, Starflyair, stb.) Kanasaira/ról járnak, illetve a Skymark Kobe-t használja. Egy üde kivétel van, a delfines Amakusa Airlines, ami heti néhány alkalommal köszön be ide.
Attól függetlenül, hogy csak belföldi forgalom van, nagy a gépmozgás, és sok a heavy. Japán belföldi légiközlekedésre jellemző, hogy nagyon sok ingázó vagy üzleti utas használja a légiközlekedést a vonat, busz vagy autó helyett. Nem ritka náluk, hogy egyik városban laknak, de másikba járnak dolgozni, és azt repülővel oldják meg. A legfrekventáltabb értelem szerűen az Oszaka-Tokyo, ahova 30 percenként indul 767 vagy 777-es gép! Nyilván van sok izgalmasabb vagy változatosabb reptér Japánban Itaminál, de mind a fotópozíciók miatt, mind a sűrű forgalom miatt mindenképpen el lehet és kell is itt tölteni minimum egy napot.
Két párhuzamos pálya van a 14L-32R és a 14R-32L, de a régi és rövid pályát kizárólag csak a kisgépek (DH8, EMB, S340, CRJ) használják, és szinte 99%-ban 32-es irányban. Én még se az Fr24-en, se fotón nem láttam, hogy 14-es üzemelés lett volna. Ennek oka az észak-nyugatra lévő közeli hegyek lehetnek.
Ahogy korábban már írtam, Japánban nagy hagyománya van a repülőgép nézegetésnek és spotterkedésnek, és ennek megfelelően több kiváló hely is van, ahol fotózni lehet:
1. pont: a JAL és ANA terminálokon lévő két terasz, amik a reggeli órákban használhatóak, illetve esti fotózáshoz. Erre a helyre majd később térjünk még vissza.
2. pont: A 32-es pályavég. Nagyon látványos hely. Halszem optikával lehet a fejed felett bejövő gépeket fotózni, illetve innen készülnek azok a látványos, és nagyon népszerű éjszakai fotók, amikor gépek állnak fent a pályán, és előttük a város fényei.
Pl.: https://www.airplane-pictures.net/photo/498969/ja744a-ana-all-nippon-airways-boeing-777-200er/
Mivel nem vittem magammal állványt, ezért ezt a helyet most kihagytam.
3. pont: A Sky Park. Na ez valami brutál hely. Ha valaki ismeri Orly-n a dáli pálya déli oldalán a parkot, akkor kb. ahhoz tudja hasonlítani, csak kb. 100x jobb. Ez egy elég keskeny, de kb. 1 km hosszú park, ami végigmegy a pálya mellett, attól távolodva emelkedő terepviszonyokkal. Az egész park gyakorlatilag kifejezetten a fotózás, vagy a forgalom nézegetésére épült, de úgy hogy laikus családok is hosszú órákat tölthessenek itt el. Sétáló utak, padok, piknikező helyek, játszótér, WC, büfé, szökőkút van kialakítva, és több helyen online menetrendet mutató monitorok! Az 1 km hosszúság lehetőséget ad arra, hogy toch down-os, guruló, vagy kisebb gépek esetén elemelős fotókat csináljunk!
A parknak egyébként saját honlapja van: http://www.city.itami.lg.jp/skypark/index.html
Ja, és van egy látványos webcam is:
https://www.youtube.com/watch?v=4FEQcpcJFbs&feature=player_embedded
Nászútból még egy délután volt kiszorítva spottingolásra, úgyhogy az előző napi sikertelen Kansai nap után, sokat vártam ettől a fotózástól. 32-es pályairány miatt a fények csak délután jók a parkból, 14 órára időzítettük az érkezést. Ahogy beléptünk az ingyenes parkban, én egyből szívembe fogadtam a helyet!
Két panoráma videó a parkból, hogy érzékelni lehessen, hogy milyen a hely, illetve látni lehessen, hogy milyen a gépmozgás
https://www.youtube.com/watch?v=Oi1GPxxMmFs&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=iNhxSGG6BxY&feature=youtu.be
Na és akkor jöjjenek a fotók! Annyit azért elárulok, hogy a viszonylag sok festett JAL és ANA közül aznap kevés jött be. Azt gondolom, hogy a japán légitársaságok extra festései legendásak a spotterek között. Elég csak a mostani Star Wars, a korábbi Pokemon-os sorozatok, vagy korábban a bálnás 747-re gondolni. 2015-ben még nem voltak Star Wars festések, az Pokemonokól a 747 kivonás miatt pedig már csak a 777 marad. A festett gépek nagy többsége általában csak belföldet repül, de mivel nagyon sok reptérre járnak, ezért viszonylag nehéz őket kifogni. Az egész túra célja a Pokemon-os ANA 773 lett volna, de sajnos nem lett hozzá szerencsém. Abban az időben nagyon fixen Tokyo-Naha-Tokyo-Sapporo-Tokyo járatokat csinálta. Két-három hetente néha berakták ugyan a Tokyo-Osaka-Naha-Osaka-Tokyo útra, de ez a nap bánatomra nem ez volt…
Mivel elég sok képet megszerkesztettem, ezért nem fogok spórolni velük! Próbálom majd időrendi sorrendben megosztani őket. Íme:
Airline: J-Air
Type: Emraer E170
Reg.: JA211J
Ibex-et csak Japánban látni, úgyhogy ennek örültem.
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA02RJ
Az első heavy egy B788 volt. A Dreamlinerek elég új gépek volt akkor a flottában, de rohamosan szorították és szorítják ki a 767-esket. 2015-ben még csak egy 787-900-asa volt az ANA-nak, úgyhogy csak ezeket a rövidebbeket lehet itt látni.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA04RJ
Airline: JAL Express
Type: Boeing B737-800
Reg.: JA346J
A sok extra festés közül pont ez volt az egyik, amire a legkevésbé vágytam.
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Airline: JAL
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA752J
Indulóra juttot egy 787 feliratú Dreamliner. Elég sok gépre van egyébként ráfeste ez a nagy szám.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA810A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA810A
Viszonylag ritka pillanat, amikor a hosszú pályáról megy el Dash-8-as.
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q-400
Reg.: JA460A
Régi festésű CRJ-ből már csak ezt az egyet láttam, és kisgép lévén a távolabbi, rövidebb pályát használta, úgyhogy csak ennyit sikerült lőni róla.
Airline: J-Air
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA203J
A rövid pályához a parkból kell a 3-400 mm!
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q400
Reg.: JA844A
Airline: J-Air
Type: Emraer E170
Reg.: JA214J
- RimoRoli
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 924
- Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
- Tartózkodási hely: London
Re: 2015. május, Oszaka
Koszi Bal a reszletes leirast, velemenyem szerint nagyon szep es szinvonalas beszamolo. Varom a folytatast!
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
Köszi Roli!
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
4. rész, ITM/RJOO Itami Airport, 2015.05.21. vol.2.
Kevés szöveg, több kép!
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA602A
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA602A
Na ezekből a delfines 500-asokból volt dögivel.
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.: JA302K
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.:JA8500
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.:JA8500
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA655J
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q400
Reg.: JA854A
Szerencsére bejött egy 900-as is.
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ900
Reg.: JA05RJ
Na még egy 787 feliratos is befutott.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA819A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA819A
Airline: J-Air
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA208J
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
A Naha járat, ami nem lett Pokemonos…
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Akkor még akadtak régi festések:
Airline: J-Air
Type: Embraer E170
Reg.: JA217J
Na ennek örültem! 2018 már nem volt meg.
Airline: Japan Air Commuter
Type: Saab340
Reg.: JA8888
Airline: Japan Air Commuter
Type: Bombardier Dash8-Q400
Reg.: JA850C
Kevés szöveg, több kép!
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA602A
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA602A
Na ezekből a delfines 500-asokból volt dögivel.
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.: JA302K
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.:JA8500
Airline: ANA
Type: Boeing B737-500
Reg.:JA8500
Airline: JAL – Japan Airlines
Type: Boeing B767-300
Reg.: JA655J
Airline: ANA Wings
Type: Dash8-Q400
Reg.: JA854A
Szerencsére bejött egy 900-as is.
Airline: Ibex
Type: Bombardier CRJ900
Reg.: JA05RJ
Na még egy 787 feliratos is befutott.
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA819A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA819A
Airline: J-Air
Type: Bombardier CRJ200
Reg.: JA208J
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
Airline: ANA
Type: Boeing B787-800
Reg.: JA825A
A Naha járat, ami nem lett Pokemonos…
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Airline: ANA
Type: Boeing B777-300
Reg.: JA757A
Akkor még akadtak régi festések:
Airline: J-Air
Type: Embraer E170
Reg.: JA217J
Na ennek örültem! 2018 már nem volt meg.
Airline: Japan Air Commuter
Type: Saab340
Reg.: JA8888
Airline: Japan Air Commuter
Type: Bombardier Dash8-Q400
Reg.: JA850C
- RimoRoli
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 924
- Csatlakozott: 2016.07.07. 17:23
- Tartózkodási hely: London
Re: 2015. május, Oszaka
Ennyi??
Jo fotok, de veletlenul 4 kepet tettel fel ugyanarrol a triplahetesrol!
Jo fotok, de veletlenul 4 kepet tettel fel ugyanarrol a triplahetesrol!
- Bal
- Golden Circle
- Hozzászólások: 882
- Csatlakozott: 2016.07.07. 10:33
- Tartózkodási hely: Budapest, XVIII.
Re: 2015. május, Oszaka
Az time lapse videó akart lenni, csak szarul sikerült!
(Írtam az elején, sok képet szerkesztettem meg magamnak, és mivel enni nem kér, ezért megosztom mindegyiket. )
(Írtam az elején, sok képet szerkesztettem meg magamnak, és mivel enni nem kér, ezért megosztom mindegyiket. )
26 hozzászólás
• Oldal: 1 / 3 • 1, 2, 3
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 23 vendég