• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Airlander 10: nemsokára levegőbe emelkedik a jelenlegi leghosszabb légijármű

Airlander 10: nemsokára levegőbe emelkedik a jelenlegi leghosszabb légijármű
Tóth Máté Bence
2016-08-07

A Hybrid Air Vehicles (HAV) vállalat Airlander 10 névre keresztelt léghajója a jövő héten emelkedhet levegőbe hosszú hónapok és évek várakozása után az angliai Bedfordshire megyei RAF Cardington légibázisról. A hibrid léghajó a maga 92 méteres hosszúságával a jelenlegi leghosszabb légijárműnek minősül.

A Traveler Circle fórumának és a magyar repülőgépfotósok egyik oszlopos tagjának, Czeilinger Csabának köszönhetően exkluzív fotókkal szolgálhatunk olvasóinknak a léghajóról, amelyet az elmúlt napokban vontattak ki a légibázis 1-es számú hangárából.

A hibrid légijármű története egészen 2010-ig nyúlik vissza, mikor is az amerikai hadsereg megrendelésére a Northrop Grumman vállalat alvállalkozók szerződtetésével kezdte el kifejleszteni az LEMV (Long Endurance Multi-intelligence Vehicle, azaz nagy hatótávolságú, többféle felderítési célra alkalmas jármű) projekt keretében. A program három évet élt, ugyanis a 2012-es első repülést követően az Egyesült Államok hadereje elégedetlen volt a légijármű technikai és teljesítménybeli eredményeivel, mindamellett, hogy addigra már közel 300 millió dollárt (kb. 85 milliárd forint) emésztett fel a nem túl sikeres projekt.

1-es hangár - Cardington

Az 1915-ben épült és tavaly felújított 1-es hangár.

A Hybrid Air Vehicles, amely az LEMV programban, mint a platform tervezője vett részt, 2013-ban megvásárolta a léghajót, majd annak állandó bázisolását áthelyezte a jelenlegi, Bedforshire megyei bázisra. Ennek a légitámaszpontnak több mint egy évszázados léghajózási története van. Az 1-es számú hangár – amely jelenleg az Airlander 10 otthonául szolgál – 1915-ben készült el, még kerekeken felállítva. Hosszú szolgálatot és ugyancsak hosszú hányatottságot követően 2007-ben életveszélyesnek nyilvánította az angol örökségvédelmi hivatal a hatalmas csarnokot, amelyet 2015-re újítottak fel a szóban forgó hibrid léghajó tárolására.

Az Airlander 10-re visszatérve, az elmúlt 3 év során a HAV az eredetileg katonai felderítési feladatokra kifejlesztett légijárművet kereskedelmi felhasználásra alakította át. A célok között sétarepülés, valamint megfigyelési eszközök és más hasznos teher szállítása is szerepel – legfeljebb 10 tonna össztömeggel. Ami az utaskapacitást illeti, az Airlander 10 maximum 19 utas szállítására képes.

Airlander 10 - 3A hivatalos specifikációk szerint személyszállítás esetén öt napig képes a levegőben maradni, ám a maximális sebessége nem haladja meg a 147 km/h-t. A vízszintes levegőbe emelkedéshez több mint 36 000 köbméternyi hélium gázzal töltik fel a rétegelt szövetburkolattal ellátott Airlander 10 tartályát. A léghajó repülését négy darab, egyenként 325 lóerős V8-as, turbófeltöltős dízelmotor segíti.

Bedfordi információk szerint az Airlander 10 a jövő hét folyamán emelkedhet fel négy év után ismét, remélhetőleg több sikerrel, mint a katonai fejlesztés alatt elvégzett tesztrepülés során. A (második) szűzfelszállás több hónapot csúszik, ugyanis a kora tavaszi tervek szerint a HAV szerette volna a Farnborough-i légi kiállításon is bemutatni a léghajót. Ha a teszrepülések pozitív eredménnyel és csúszások nélkül fejeződnek be, úgy remélhetőleg 2018-ban elkezdődhet az első kereskedelmi üzemelése az Airlander 10-nek.

Érdekesség, hogy a projekt finanszírozására több forrásból is érkezett támogatás, az Európai Unió és a brit kormány is többmillió euróval támogatta a fejlesztést, míg a Crowdcube nevű crowdfunding oldalon 2,5 millió fontot ajánlottak fel a felhasználók a HAV vállalatnak.

Airlander 10 - naplemente

A bedfordi naplemente és az Airlander 10 – remélhetőleg jövő héten levegőbe emelkedhet a 92 méter hosszú léghajó.

A képekért hálás köszönet Czeilinger Csabának.

Források: Flightglobal, Hybrid Air Vehicles, Crowdcube

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékAirlander 10angliaBedfordshireCardingtonfejlesztésfelderítéshadsereghangárHybrid Air Vehiclesléghajólégiközlekedéslegnagyobb repülőgéprepüléstcukUS army
Légiközlekedés
2016-08-07
Tóth Máté Bence

Alapító - Founder

Kapcsolódó címkékAirlander 10angliaBedfordshireCardingtonfejlesztésfelderítéshadsereghangárHybrid Air Vehiclesléghajólégiközlekedéslegnagyobb repülőgéprepüléstcukUS army

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Eltűnt a radarról, majd biztonságban landolt Algír repülőterén az Air Algérie 1020-as járata
Áramellátási probléma miatt állt le a Delta számítógépes rendszere világszerte