A Bombardier cég megbízásával mérföldkőhöz érkezett a berlini tömegközlekedés, ugyanis az említett cég gyártja le az első vezeték nélkül (wireless) tölthető elektromos autóbuszt a német főváros utazóközönsége számára. A Berliner Verkehrsgetriebe (BVG) ennek az újításnak köszönhetően úttörőnek számít a városi közösségi közlekedésben, mivel bár már korábban is létezett elektromos autóbusz, azonban ez lesz az első jármű, amely a vezeték nélküli feltöltést lehetővé teszi. Elsőként négy Solaris Urbino 12 típusú busz áll szolgálatba, amelyek BOMBARDIER PRIMOVE induktív töltő rendszerrel lesznek ellátva.
A BVG már nagyjából az utasai kétharmadát elektromos közlekedési eszközökkel szállítja, többek között metrókon, villamosokon és a négy napenergiával működő kompon. Augusztus 31-étől viszont kibővült ez a lista, mivel elindult az első e-busz járat Berlinben a 204-es vonalon. A német Vossloh Kiepe cég által kifejlesztett elektromos vezérlésnek köszönhetően, a busz nemcsak károsanyag-kibocsátástól mentes, de kevesebb zajt és kisebb rezgéseket generál az utazók és a környezetében élők örömére.
A buszok töltése hasonló módon történik, mint egy otthoni elektromos fogkefe, vezeték és mindenféle töltővel való érintkezés nélkül, de ezek az akkumulátorok sokkal nagyobb kapacitással és teljesítménnyel rendelkeznek. A működéshez szükséges BOMBARDIER PRIMOVE töltőberendezések a vonal végállomásain vannak elhelyezve, aminek köszönhetően a buszok néhány perc leforgása alatt ismét teljesen feltöltött állapotba kerülnek.
Rainer Bomba államtitkár elmondta, hogy a Szövetségi Közlekedési Minisztérium körülbelül 4,1 millió euróval támogatta a fejlesztéseket. Ezzel és ehhez hasonló projektekkel szeretnék a villamos alapon működő közlekedési eszközöket egyre inkább terjeszteni világszerte. A wireless technológia használatba állásának köszönhetően a 204-es vonalon jelentős mértékben csökken a károsanyag-kibocsátás és a közlekedés által generált zaj is számottevően csökken. Mindez a lakosok és az utasok érdekeit egyaránt szolgálja.
A 204-es vonal 6,1 km hosszú útján a belvároson keresztül az utasok jelenleg 18 megállóhelynél szállhatnak fel illetve le, hogy élvezhessék az e-busz által nyújtott csendes és kényelmes utazást.
Több aggodalom is felmerült a buszok üzemeltetési idejével kapcsolatban, de a PRIMOVE rendszernek köszönhetően 90 Kwh kapacitású akkumulátor elegendővé teszi Berlin legnépszerűbb útvonalainak átszelését. Környezetvédelmi szempontból sincs ok az aggodalomra, hiszen a vezeték nélküli töltő rendszer alacsonyabb elektromágneses sugárzást bocsát ki, mint akár egy hagyományos indukciós tűzhely.
Az akkumulátor teljes feltöltése éjjel zajlik, a Vossloh Kiepe négy helyhez kötött és egy mobil töltőállomást helyezett ki a BVG garázsához.
Becslések szerint a négy új busz egy éven belül kb. 200.000 kilométert fog megtenni a 204-es járat vonalán, amelyen 260 tonnával csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. Összehasonlításképpen 250 elektromos személyautó csökkentené hasonló módon a károsanyag-kibocsátást. Elővigyázatossági okokból egy külső hangszórót is felszerelnek a buszokra, aminek segítségével a sofőr már a megállóba érkezés előtt figyelmeztetheti a várakozókat a jármű érkezésére.
A nyár folyamán Budapesten is teszteltek elektromos üzemű autóbuszokat, illetve a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is kiírta már a pályázatot az új dízel és elektromos midibuszok beszerzésére és üzemeltetésére. Ezzel a lépéssel egy fontos mérföldkőhöz érkezett a budapesti tömegközlekedés, ugyanis az új gépparknak köszönhetően még kényelmesebben és szebb környezetben utazhatunk a népszerű budapesti célállomások felé.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS