Korábban már bejárta a sajtót a hír, miszerint a Hyperloop Transportation Technologies (HTT) régiónkat szemelte ki, hogy megépítse a forradalmi technológiára épülő kötött pályás személyszállító eszközét, amely több mint 1200 km/h-s sebességgel száguldana a szlovák, az osztrák és a magyar főváros között. Most még bővebb képet kaphatunk a Hyperloop-ról.
Nem csoda, ha szkeptikusak vagyunk ezzel a tervvel kapcsolatosan, hiszen miért pont a mi térségünkben kívánna egy ekkora beruházást kivitelezni az amerikai vállalat? Nyilvánvalóan a jegyárak kapcsán semmilyen információt nem közöltek, így nem tudhatjuk, hogy magyar vagy szlovák pénztárcával megfizethető és vonzó lehet-e a Hyperloop. De mielőtt túlságosan is elővesszük a magyar pesszimizmusunkat, kalandozzunk el egy kicsit, hogy mi is várhat minket a következő évtized elején közlekedés terén.
Az 1200 km/h igazán gyorsnak hangzik, összehasonlításképpen az utasszállító repülőgépek átlagosan 800-900 km/h-s utazósebességgel repülnek, igaz, ezt utazómagasságon repülve érik el. Itt azonban a Hyperloop nem túl hosszú ideig közlekedik ezen a nagy sebességen, ugyanis a Pozsony- Bécs távolságot nyolc, míg a Pozsony-Budapest útvonalat 10 perc alatt teljesíti, szemben a mai körülbelül két órás időtartammal.
A szlovák kormányzat nyitottsággal fogadta a kezdeményezést, ennek is köszönhető, hogy a szlovák gazdasági miniszter együttműködési nyilatkozatot írt alá a Hyperloop Transportation Technologies vállalattal. Ez még nem jelenti azt, hogy bármiféla konkrét beruházásban állapodtak volna meg, de pozitívum, hogy a szlovák fél támogatná a vákuumvasút felépítését. Az amerikai cég nyilatkozata szerint az osztrák és magyar kormányzatot is fel kívánják keresni együttműködés kapcsán.
Megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy kapcsolatba kerültek-e már a HTT-vel, valamint, hogy nyitott lenne-e a kormány egy ilyen grandiózus és forradalmi technológia régiós kialakításában. A minisztérium nem értesült arról, hogy érkezett volna hivatalos megkeresés, a projekttel kapcsolatosan csupán a sajtóból értesült a szaktárca.
Figyelembe véve a hipergyors utazást, az már most világos, hogy amennyiben megvalósul a technológia, úgy az forradalmasíthatja a közlekedést, nemcsak a vasúti-, de akár a légiközlekedési iparágat. Egy európai hálózat kialakítása esetén rendkívüli módon megrövidülhet az utazási távolság, ezzel együtt pedig egy vonzó alternatívája lehet a repülésnek, főként, ha a mai kereskedelmi repülési mizériát is elkerülheti, így a körülményes poggyászfeladást, biztonsági ellenőrzést és beszállítást.
Ami az utaskabint illeti, a cég egy bécsi konferencián osztott meg részleteket a vákuumvasúttal kapcsolatosan, ezért is került újra a sajtó középpontjába a Hyperloop. Az utasoknak nem kell attól tartaniuk, hogy a vákuumcsőben száguldó szerelvényből nem nyílhat csodás kilátás, ugyanis a fejlesztők a kilátást digitális technikával biztosítják, ezzel elkerülve a bezártságérzetet. A kabin a kisebb méretű, regionális repülőgépeket megszokott 2-1 elrendezésű üléssorokkal kerül felszerelve. Ezek azonban egymástól jobban elkülönülnek majd, már-már a hosszútávú repülőjáratokon felbukkanó, elválasztott Business Class ülésekre hajazva.
Az alábbi videó bővebben is bemutatja a Hyperloop utaskabinját, így betekintést nyerhetünk, hogy mire számítsunk, ha valóban felépül a 10 perces pozsonyi gyors.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS