A Liszt Ferenc repülőtérre érkező külföldi utazók többféleképpen tapasztalhatnak átverést, ezzel szerezve kellemetlen első benyomást Magyarországról. Az eddigi élményeket leginkább a taxis hiénák okozták, most azonban úgy tűnik, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) munkatársai is szerepet játszanak országunk lejáratásában. Íme egy személyes tapasztalat a közelmúltból.
Külföldi nyaralásból szerdán megérkezve egy nem mindennapi helyzettel szembesültem a BKK 200E jelzésű Budapest Liszt Ferenc repülőtér és Kőbánya-Kispest között közlekedő autóbuszán. A repülőtérről való kilépést követően a turisták és a helyiek által leggyakrabban használt és legolcsóbb megoldást választva a 200E busszal terveztünk bemenni Budapest központjába. Mivel éppen előttünk telt meg az egyik jármű, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább megvárjuk a következőt. Ennek eredményeként elsőként szálltunk fel a soron következő buszra.
Felszálláskor nagy megdöbbenésünkre a jármű vezetője arra utasított mindenkit, hogy menjünk csak, ne érvényesítsük a jegyet, csak menjünk tovább. Mi természetesen ismerjük a helyi közlekedést ezért érvényesítettük, de az utánunk érkező külföldieket szintén továbbirányította. Integetéssel, magyarul próbálta őket beljebb terelni és rájuk szólt amikor érvényesíteni akartak. Az először Budapestre érkező turisták mit sem sejtve elindultak a busz hátulja felé.
Félúton három BKK ellenőr szállt fel a buszra, akik elkezdték a jegyek ellenőrzését. Hamarosan a közelünkben ülő külföldiekhez értek és lekezelő stílusban a jegyeik bemutatását kérték tőlük. Mindenki elővette a jegyét, majd átadta az ellenőröknek. Az ellenőrök azonban bunkón, arrogánsan, szegényes angol nyelvtudással tudatták az utasokkal, hogy ez nem érvényes, mivel érvényesíteni kell. Ismétlem, mindegyikük jeggyel rendelkezett, de a busz sofőrjének utasítására nem érvényesítették. Hiába adták át a kezelőknek vagy akarták útközben érvényesíteni, az ellenőrök csak ellenkeztek és annyit mondtak, hogy “This is my company rules”.
A turisták azzal próbáltak védekezni, hogy a sofőr mondta nekik, hogy haladjanak tovább és ne érvényesítsék a jegyeiket. Az ellenőrök azonban nem voltak hajlandóak meghallgatni az utasok érveit. Ekkor már a barátaimmal mi is közbeavatkoztunk, mivel az ellenőrök angol tudása hagyott némi kivetnivalót maga után. Mi is próbáltuk megértetni az ellenőrökkel, hogy a vezető kézjelzéseiből és csupán magyar beszédéből arra következtettek, hogy nem kell érvényesíteni a jegyet. Azonban ők továbbra is csak azt hajtogatták, hogy ez a szabály, őket nem érdekli mit mondott a sofőr. Egyre hangosabb szóváltás következett, mire az ellenőrök már rendőr hívással fenyegették a két külföldi párt. Végül az ő akaratuk érvényesült és utasonként 8000 Ft-os büntetéssel sújtották a turistákat – ezzel elérve, hogy igen negatív első benyomásuk legyen országunkról.
Kőbánya-Kispestre érkezést követően odamentek a turisták a busz vezetőjéhez, hogy miért vezette őket félre, mire ő természetesen letagadta az egészet és állítása szerint ő semmi ilyet nem mondott annak ellenére, hogy többen is alátámaszthatjuk mire utasította a repülőtéren felszállóknak. Leszállás után az ellenőrök természetesen tovább sétáltak, a sofőrrel egy szót sem váltottak.
Nem utazom túl gyakran ezen a járaton, viszont elképzelhetőnek tartom, hogy ez rendszeresen előfordul és ilyen aljas módon büntetik a fővárosba látogatókat. Szerintem mindannyian el tudjuk képzelni, hogy a megérkezést követően milyen képet formálnak Magyarországról az ide érkező turisták.
Megkerestük a BKK sajtóirodáját is kérdéseinkkel, arra voltunk kíváncsiak, hogy értesültek-e erről a konkrét ügyről vagy hasonló utas tapasztalatról és amennyiben igen, úgy zajlik-e bármilyen vizsgálat. Cikkünk megjelenéséig azonban nem kaptunk választ, így a BKK válaszával később frissítjük írásunkat.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS