Kényelmes, korszerű motorvonatok forgalomba állítása, felújított kocsik, IC+ kocsik sorozatgyártásának előkészítése, megugró utasszám több elővárosi vonalon, csökkenő menetidők, 90 százalék fölé emelkedő menetrendszerűség, az új jegyértékesítési rendszer és az e-vonatjegy országos bevezetése, a kutyaszállítás InterCity vonatokra történő kiterjesztése – többek között ezek jellemezték a MÁV-START 2016-os évét.
A december 11-től életbe lépő 2017-es vasúti menetrendet pedig a sűrűbb vonatközlekedés és új, közvetlen összeköttetések jellemzik. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai támogatásával kialakított menetrendi struktúra fejlesztései egyaránt érintik a budapesti elővárosi és a belföldi távolsági forgalomban közlekedő vonatokat, így a vasút egyre versenyképesebb és valóban vonzó alternatívát jelent az utazók számára.
Több vonattal Budapest és Veszprém között
Tovább bővül a menetrendi kínálat Budapest és Veszprém között. A főváros és Veszprém között – egy délelőtti vonatpár kivételével – óránként közlekednek a vonatok decembertől. Az óránkénti követési rendet egyik órában a szombathelyi – és közvetlen kocsikkal a zalaegerszegi –, a másik órában a veszprémi gyorsvonatok közlekedtetésével biztosítja a vasúttársaság. Ez utóbbiak esetében az utasok december 11-től már a népszerű és modern FLIRT motorvonatokkal utazhatnak.
Veszprémből Budapestre a kora reggeli, Budapestről Veszprémbe a délutáni időszakban további sűrítő vonatok közlekednek munkanapokon, melyekkel csúcsidőben félóránkénti eljutási lehetőséget biztosít a vasúttársaság.
Módosuló menetrendi struktúra a miskolci fővonalon
A Budapest–Miskolc vasútvonalon decembertől több változás történik a vonatközlekedésben. A Budapest és Sátoraljaújhely között közlekedő sebesvonatok Kál-Kápolna és Sátoraljaújhely között mindenhol megállnak, további közvetlen budapesti eljutást biztosítva a Füzesabony és Miskolc közötti települések számára. Füzesabony és Miskolc között a személyvonatok közlekedése módosul, órás ütemet alkotnak a sátoraljaújhelyi sebesvonatokkal együtt.
A tanulmányi időszak pénteki illetve vasárnapi napjain közvetlen InterCity-vonatok közlekednek Budapest és Sátoraljaújhely között.
Szolgáltatásfejlesztések Budapest elővárosában
Budapest elővárosi közlekedését kiemelten kezeli a vasúttársaság. Az agglomerációban utazók jobb kiszolgálása és a vasúti közlekedés versenyképességének javítása érdekében számos elővárosi vasútvonalon bővíti a szolgáltatást:
- A Budapest–Tatabánya–Oroszlány vasútvonalon, munkanapokon bővítjük a kínálatot. Óránként közlekednek az S12-es jelzésű személyvonatok, így biztosítva Budapest és Oroszlány között a közvetlen eljutási lehetőséget, valamint Budapest és Tatabánya között a félóránkénti személyvonati közlekedést.
- Iskolai előadások munkanapjain új zónázó vonat (Z30) közlekedik Martonvásár–Budapest-Déli viszonylatában.
- Budapest és Sárbogárd között plusz két pár elővárosi személyvonat (S40) közlekedik munkanapokon a csúcsidőben, Budapestről a délutáni, Sárbogárdról a kora reggeli időszakban indulva.
- Új vonatpár (S70-es) közlekedik naponta Budapest-Nyugati és Vác között a késő esti órákban.
- Budapest-Keleti és Gödöllő között két pár vonattal (S80) bővül az eljutási lehetőség a munkanapokon késő délután, illetve kora este.
- Munkanapokon további két gyorsított személyvonat (G80) közlekedik a Budapest-Keleti–Hatvan viszonylatban, a fővárosból 20 és 22 órakor indulnak.
- A Budapest–Cegléd–Szolnok vonalszakaszon, munkanapokon új gyorsított személyvonat (G50) közlekedik.
- A Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony vasútvonalon, munkanapokon egy sebesvonatpár hosszabb viszonylaton, Budapest-Nyugati–Záhony, illetve Nyíregyháza–Budapest-Nyugati között közlekedik. Budapestre a reggeli órákban érkezik és a délutáni időszakban indul.
A nemzetközi kínálat
A nemzetközi vonatközlekedésben jelentős változást nem hoz a decemberi menetrendváltás. Az észak-erdélyi nemzetközi vonatok esetében a Hargita InterCity 50 perccel később indul Budapestről, az Ady Endre InterCity-vonat egy órával korábban közlekedik.
Az Agram IC vonat neve megszűnik, újdonság, hogy menetrendváltástól visszatér a Kvarner vonatnév. A Kvarner IC útvonala megváltozik, mert a vonat Zágráb helyett egész évben a horvátországi Fiuméig (Rijeka) jár.
A menetrendváltás után a Bononia vonatpár nem közlekedik tovább, mert megszűnik a Budapest–Szófia közti közvetlen összeköttetés.
A 2016. december 11-től érvényes menetrend letölthető a MÁV-csoport honlapjáról: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/2016-2017-evi-menetrend.
A járműpark minőségi javulása a menetrendváltástól
2016 végéig tovább bővül a FLIRT motorvonatflotta, melynek eredményeként a budapesti elővárosi és a távolsági forgalomban újabb viszonylatokban közlekedtetjük a korszerű járműveket:
- Budapest–Eger és Budapest–Veszprém között naponta közlekedő gyorsvonatok;
- Budapest–Tatabánya–Oroszlány és Budapest–Győr viszonylatú elővárosi személyvonatok;
- Budapest–Békéscsaba között munkanapokon közlekedő egy pár gyorsvonat.
Tovább folytatódik a távolsági vonatok kocsiállományának felújítása, valamint befejeződött az ÖBB-től vásárolt, ún. hosszú Schlieren kocsik felújítása és forgalomba állítása. A modernizált személykocsik lényeges utazásszínvonal-emelkedést hoznak több viszonylaton:
- A sátoraljaújhelyi és a miskolci sebesvonatok szerelvényeit Schlieren kocsikból biztosítja a vasúttársaság, így a 80-as számú, Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely vasútvonalon a vonatokat igénybe vevő utasok komfortosabban utazhatnak, valamint a központi ajtózárásnak köszönhetően biztonságosabbá válik a közlekedésük.
- További minőségi változást jelent a régióban, hogy lényegesen több felújított kocsi áll rendelkezésre. Így a 100-as számú, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonalon minden Budapest–Záhony viszonylatú sebesvonatot, illetve a Cegléd–Záhony viszonylatú személyvonatok szerelvényeinek jelentős részét felújított járművekből állítjuk ki.
A szegedi IC-vonatok esetében a jelenleg használt kerékpárszállító kocsikat modernebb kialakítású járművekre cseréli a MÁV-START. A kerékpárosok számára kedvező, hogy utazás közben szemmel tarthatják a biciklijüket, mert a kocsikban ülőhelyek is lesznek a nyolc darab kerékpárhellyel azonos térben.
E-vonatjegy: a jegyvásárlás legkényelmesebb módja
Az interneten megváltott és otthon nyomtatható vasúti jegy már okostelefonon, tableten vagy laptopon, tehát kinyomtatás nélkül is bemutatható bármely belföldi vonaton. Ehhez egy megfelelő mobilkészülék, például okostelefon, hordozható számítógép vagy tablet képernyőjén legalább 160×160 képpont méretben kell megjeleníteni az e-vonatjegyet tartalmazó pdf fájlban található QR-kódot. Az utasok természetesen továbbra is választhatják azt a lehetőséget, hogy A4-es méretű fehér papírra, méretváltoztatás nélkül, jó minőségben nyomtatják ki az online rendelt vonatjegyet, és azt adják át a jegyvizsgálónak az utazáskor.
Az e-vonatjegy akár elővételben, akár útban a pályaudvarra megvásárolható, így elkerülhető a pénztári sorban állás – különösen a karácsony előtt megnövekvő forgalomban. Az e-vonatjegyek ráadásul továbbra is három százalékos kedvezménnyel vásárolhatók meg (az automatás átvétellel vagy a pénztárakban vásárolt jegyekhez képest).
Vonattal a külföldi adventi vásárokba
Az adventi időszakban szombatonként (december 3., 10., 17.) mentesítő vonatok közlekednek Budapest– Bécs viszonylatban. Ezen járatok közlekedtetésével a cél a menetrend szerinti vonatokon kialakuló zsúfoltság csökkentése. A vonatok Budapest-Keleti pályaudvarról 7 óra 53 perckor, Bécsből vissza 18 óra 4 perckor indulnak. Díjmentes az ülőhelyfoglalás a mentesítő vonatokra.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS