Az azeri nemzeti légitársaság, az Azerbaijan Airlines (AZAL) diszkont márka alapítása mellett döntött, amellyel a – hivatalos közlemény szerint – low-cost úticélokat terveznek kiszolgálni. Az AZALJET néven üzemelő ágazat március 28-án kezdi meg működését.
Az AZALJET a fapados légitársaságoknál megszokott szolgáltatásokat kínálja, ennek értelmében mind a feladott poggyász, mind pedig a fedélzeti ellátás díj ellenében vehető igénybe. Ezt a megoldást 2015 augusztusától már tesztelte az azeri légifuvarozó, február 1-jétől azonban már teljes üzemben alkalmazza néhány útvonalon. Mindeközben pedig a különálló fapados leányvállalat létrehozása mellett döntött az állami légivállalat.
A hivatalos indoklás szerint ezzel az alacsonyárú szolgáltatást kínáló márkanévvel az egyre nagyobb nyomást okozó piaci változásoknak kíván megfelelni az AZAL, ahogyan kifejtik, alacsony árakkal alacsony költségek, magas kereslet és magas bevétel érhető el – a legoptimálisabb helyzetben. A vállalat elnöke szerint az AZALJET azon külföldi full-service és diszkont légitársaságokkal is jobb versenyhelyzetbe kerülhet, amelyek a Kaszpi-tenger partján fekvő országban érdekeltek, esetleg jelen is vannak.
Az Azerbaijan Airlines hagyományos szolgáltatással és árazással is az utasok rendelkezésére áll majd, azonban a 3,5 órás repülési idő alatti járatok esetében már csak a diszkont ágazat neve alatt üzemel majd, kivéve a Baku-Tel Aviv útvonalat. A régiónkból jelenleg egyedül Prágába közlekedik az AZAL, azonban a repülési idő meghaladja a 4 órát is, így a fapados “lefokozást” ez az útvonal nem érinti.
Arról egyelőre nem közöltek bővebb információt, hogy az AZALJET önálló üzemeltetési engedéllyel vagy az AZAL meglévő engedélyei és vállalata alatt üzemel majd. Mindkét megoldásra találhatunk példát a nemzetközi légiközlekedésből, míg előbbire az orosz Aeroflot Pobeda leányvállalata, addig utóbbira az izraeli El Al légitársaság UP low-cost ágazata remek példa. Az UP több full service járatot vett át az anyavállalattól, ennek köszönhetően 2014-től Tel Aviv-Budapest útvonalat is a fapados szekció közlekedtet.
Hogy a “fapadosodás” később a repülőgépek utasterére, sűrűbb székezésére is kiterjed-e majd, arról szintén nem kaptunk híreket, ám egyelőre úgy tűnik, hogy a fejlesztés kizárólag az ellátásra és a poggyászokra, ezáltal pedig a jegyárakra terjed ki.
Fotó: TravelerCircle
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS