Megérkezett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre az Airbus új A321neo típusú repülőgépe, melynek tesztelésében a Wizz Air pilótái is részt vesznek.
A Wizz Air flottáját eddig A320-200, illetve A321-200 típusú repülőgépek alkották, utóbbi modellt már egy korábbi cikkünkben prezentáltuk azonban a ma bemutatásra került modell már a ”neo” (New Engine Option) utótaggal bővült. A NEO elnevezés nem csupán a Wizz Air új modelljét illeti, hanem az Airbus A320-as keskeny-törzsű repülőgép család A319, A320 típusú gépeit is lehetőség van ilyen kivitelben megrendelni.
A repülő ugyan nem a Wizz Air színeit viseli, ez az Airbus prototípusa saját Airbus festéssel. Azonban a Wizz Air 110 darabos előrendelésére való tekintettel a légitársaság pilótái is részt vesznek a tesztrepülésekben. Ez egy három napos körút lesz, mely során olyan repülőtereket látogatnak meg, melyek nagy kihívást jelentenek mind a pilóták, mind a repülők számára – nyilatkozta Szabó Zoltán, a Wizz Air főpilótája, aki a tesztrepülésekben szintén részt vesz. A tesztrepülések során végig kézi manőverezéssel repülnek, hogy minél jobban megismerhessék a repülőgép tulajdonságait. Három tesztpilóta vesz részt ezen repüléseken, majd megosztják tapasztalataikat mind a gyártóval, mind a többi pilótával. Ma elmennek Split-be, ahol a hegyek és a rövid megközelítés miatt az automatika nem is alkalmas a gépet letenni. Ezt követően, holnap például Heraklion repülőterén végeznek leszállásokat, mely a közvetlen tengerparti elhelyezkedés következtében erős oldalszélben való leszállást jelent. Szombaton pedig többek között a nápolyi repülőtéren végeznek landolásokat, ahol a megszokottnál meredekebben és nem pályatengelyben kell megközelíteni a kifutópályát. Ez utóbbi úti célt az Airbus írta elő a tesztekhez, a többi kiválasztásában a Wizz Air-nek is szerepe volt, így sok olyan helyen szállnak majd le, ahová rendszeresen közlekednek.
Miután landolt, begurult a helyére az Airbus gépe, majd körüljártuk a repülőgépet az Airbus embereivel. Ezt követően felmehettünk a fedélzetre, ami még nem az utasok befogadására volt berendezve, hanem a tesztekre.
A nagy tartályokkal például különböző súlyponti pozíciókat tudnak rekonstruálni és közben a gép repülési adatait monitorozzák és folyamatos visszajelzést kapnak a repülőről. Például a sugárhajtómű mögötti lévő kis érzékelők segítségével a hőmérsékletekről kaphatnak visszajelzést.
A frissített modellhez két hajtómű típus közül is választhatnak az üzemeltetők. Ezen legújabb generációs hajtóműveket a CFM International (LEAP-1A), illetve a Pratt & Whitney (PurePower PW1100G-JM) gyártja.
Az Airbus által korábban bemutatott Sharklet elnevezésű szárnyvég-technológiának, illetve az új hajtóműváltozatoknak köszönhetően a jelenleg kapható CEO (Current Engine Option) kivitelű repülőgépekkel összehasonlítva a NEO modelleken 20%-kal javult az ülésekre vetített üzemanyag felhasználás mennyisége. Ez nagyon jó hír mind a légitársaságoknak, mind az utasoknak, ugyanis a költségek ez által csökkenhetnek. Azonban nem csupán az üzemanyag fogyasztás javult, hanem a hatótávolsága is megnőtt ezeknek a repülőgépeknek, továbbá csökkent a hajtóművek zajkibocsájtása is. Ezáltal a környezetre gyakorolt káros hatások, mint például káros anyag kibocsájtás, zajszennyezés egyaránt redukálódik, szintén erősítve az új modell melletti érveket.
Rengeteg másik légitársaság is előrendelt az A320neo család repülőgépeiből (az Airbus honlapján jelenleg 4583 előrendelést láthatunk), többek között a British Airways, AirAsia, Lufthansa, Qantas egyaránt.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS