Habár az Egyesült Államok feloldotta az Irán elleni szankciók nagy többségét, azonban az amerikai állampolgárok és vállalatok Iránnal és a kormányzattal való kereskedése még korlátozás alatt áll, ehhez állami engedélykérelem szükséges. A Boeing is ennek kapcsán fordult igénnyel a kormányzathoz, amelyet most meg is szerzett, így megkezdődhetnek a repülőgép megrendelésekről szóló egyeztetések a perzsa állammal és vállalatokkal. – írja a Reuters.
A Boeing elmondása szerint a mostani állami licensz arra ad felhatalmazást, hogy felmérjék az USA kormányzat által elismert iráni légifuvarozók utasszállító repülőgépekre vonatkozó szükségletét. Habár a tárgyalásokhoz szükséges akadály már elhárult a repülőgépgyár elől, azonban bármilyen értékesítéshez további engedélyeztetésre van szükség.
Az amerikai vállalat számára égetően fontos Irán, ugyanis az igencsak kiöregedett flották fiatalítása többszáz új gépet igényel. Az Airbus már sikeresen belépett a piacra, hiszen – ahogyan mi is megírtuk – januárban 118 példányról szóló megrendelést véglegesített az iráni kormánnyal, többek közt Airbus A350 és A380 szélestörzsű típusok vásárlásáról is.
Iparági előrejelzések szerint közel félezer új gépre van szükséges az országnak, ahol számos légitársaság üzemel. Az 1979-es iszlám forradalom óta nem volt lehetősége új repülőgépek közvetlen vásárlására az iszlám köztársaságnak, amely korábban, a nyugatbarát idők alatt még Concorde megrendeléssel is rendelkezett.
Légiközlekedési elemzők kevésbé pozitívan állnak hozzá az új piaci nyitáshoz, ugyanis véleményük szerint számos pénzügyi akadály, csődtől való félelem merülhet fel, ami a Boeing hátrányára válhat. Egy virginiai elemző, Richard Aboulafia szerint hiába a többszáz példányról szóló potenciális rendelés, azonban egy valós iráni légiipar felfejlesztése már korlátozottabb számokkal valósulhat meg.
Korábbi cikkünkben már említést tettünk az iráni célokról, amelynek keretében az öböl-menti légivállalatok, mint az Emirates, Qatar Airways és az Etihad Airways versenytársat kaphatna régiós és globális szinten is. Ehhez azonban radikális fejlesztésekre lesz szükség, ugyanis az előbb említett légitársaságok világszinten vezető színvonallal üzemelnek, amelynek elérésére időre és dollármilliókra – ha nem milliárdokra – lesz szüksége a perzsa államnak.
Fotó: Boeing
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS