A fékszárny meghibásodása okozhatta az orosz védelmi minisztérium Fekete-tengerbe zuhant Tu-154 típusú gépének katasztrófáját a Kommerszant című orosz napilap szerdán közölt értesülései szerint.
A gép parametrikus adatait rögzítő feketedoboz keddi elsődleges elemzése során a lapot tájékoztató, nevének elhallgatását kérő illetékes szerint a pilóták súlyosbították a helyzetet, amikor az orr felemelésével korrigálni akarták a fékszárny meghibásodását.
A lap internetes oldalán szerdán megjelent cikk szerint a búvároknak kedden sikerült 30 méteres mélységből kiemelniük a legnagyobb roncsot, a farokrész négyméteres darabját. Ebben találták meg a parametrikus adatrögzítő berendezést, amelyet elemzésre a légierőnek a Moszkva melletti Ljuberciben működő Központi Tudományos Kutató Intézetébe szállítottak. A tárca egyelőre nem tette közzé az elemzés eredményét, amelynek “végleges következtetéseit az összes lehetséges tényező tanulmányozása után az állami bizottság fogja nyilvánosságra hozni”.
A nyomozáshoz közel álló forrás szerint a repüléskor a szárnyaknál további felhajtóerőt biztosító fékszárnyakat behúzó rendszer nem működött. A lap által megkérdezett szakértők szerint a be nem húzott félszárny kellemetlen jelenség, de egyáltalán nem jár végzetes következményekkel. Ezt a jelenséget részletesen ismertetik a Tu-154 típusú gép üzemeltetési utasításaiban, és állandóan oktatják a géppel repülő pilóták számára.
A lap által megkérdezett szakértők szerint a gép személyzete a meghibásodást valamilyen okból nem tudta kezelni, sőt saját cselekedeteikkel súlyosbították az önnmagában véve nem végzetes problémát. A szakértők feltételezik, hogy a katonai pilóták kompenzálni próbálták a zuhanórepülést, és túlságosan erősen húzták maguk felé a kormányt, növelve ugyanakkor a hajtóművek teljesítményét. Emiatt kerülhetett a gép a kritikus állásszögbe, veszített a sebességéből és felemelkedés helyett a tengerbe zuhant.
Korábban:
December 25-e vasárnap hajnalban felszállás után a Fekete-tengerbe zuhant egy Tu-154 típusú orosz repülőgép. A Szocsiból Szíriába tartó gépen 92 ember utazott, 84 utas és 8 fős legénység. Az utasok között volt: az Alekszandrov együttes 64 zenésze, katonák és kilenc újságíró, a Pervij Kanal orosz állami televízió, az NTV és a Zvezda televízió három-három munkatársa. A védelmi tárca által közzétett utaslistán szerepel a Doktor Lizaként ismert Jelizaveta Glinka, Fair Help nemzetközi segélyszervezet munkatársa is.
A több mint 30 éves, balesetet szenvedett Tupolev 154B-2-es típusú repülőgép az RA-85572-es lajstromjelet viselte és az orosz légierő tulajdonában állt. A repülőgép kora ellenére Pető György pilóta elmondta: a Tu-154-es az európai uniós légtérből csaknem teljesen ki vannak tiltva, de nem biztonsági okokból, hanem amiatt, mert a zajelőírásoknak nem felel meg. A volt Szovjetunió államaiban viszont sok ilyen repül, ha egy ilyen gép rendesen karban van tartva, akkor biztonságosnak számít.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS