A Qatar Airways 920-as járata február 5-én reggel helyi idő szerint 5 óra 25 perckor indult el Dohából 14.500 km hosszú útjára Új-Zélandra. A történelmi jelentőségű nonstop repülőjáratot a légitársaság A7-BBB lajstromjelű Boeing 777-200LR típusú repülőgépe teljesítette.
A katari légitársaság összeköttetése a 15 óra 53 perces menetidejével elhódította a világ leghosszabb menetrend szerinti repülőjárata címet. A különböző időjárási viszonyok következtében azonban a járatpár másik fele, tehát a visszaút még a 17 órát is meghaladhatja. Ennek legfőbb oka a szél, amelynek ereje utazómagasságon jelentősen befolyásolhatja a menetidőt, így egy ilyen hosszú járat esetében akár 1-2 órás különbség is adódhat az odaút és visszaút között. Míg Dohából Aucklandre repülve legtöbbször hátszélben halad a repülőgép, visszafelé ezzel ellentétesen, szembeszélben. Ebből adódik, hogy az út egy órával több időt vesz igénybe Doha irányába.
Az új Doha-Auckland viszonylat a szintén az Arab-félszigetről induló Dubaj -Auckland járatot taszítja le a trónról mintegy 600 km-rel. A képzeletbeli dobogó alsó fokát a Qantas légitársaság Sydney-Dallas járata foglalja el.
További sorrend:
Indulás | Érkezés | Távolság | Légitársaság |
---|---|---|---|
San Francisco | Szingapúr | 13.593 km | Singapore Airlines és United Airlines |
Atlanta | Johannesburg | 13.581 km | Delta Air Lines |
Abu Dhabi | Los Angeles | 13.502 km | Etihad Airways |
Dubaj | Los Angeles | 13.420 km | Emirates |
Jeddah | Los Angeles | 13.409 km | Saudia |
Doha | Los Angeles | 13.367 km | Qatar Airways |
Dubaj | Houston | 13.144 km | Emirates |
Jövőbeli tervek
A Qantas 2016 decemberében jelentette be, hogy a tervek szerint 2018-tól elindítja első menetrendszerinti járatát London és Perth között. Az Anglia és Ausztrália közötti 14.500 km-es utat az ausztrál társaság Boeing 787-9 típusú repülőgépe a várakozások szerint 17 és fél óra alatt fogja teljesíteni.
A Singapore Airlines elképzeléseiben is szerepel egy 14.000 km-t meghaladó non-stop repülőjárat. Az ázsiai légi fuvarozó lesz az első aki szolgálatba állítja az Airbus első Airbus A350-900 ULR repülőgépét, mely 2018-tól Szingapúr és Los Angeles, illetve New York között fog közlekedni.
Az Emirates Dubaj-Panamaváros járata még várat magára, hiszen az előzetesen beharangozott 2016 februári indulás már egy éve tolódik és még mindig nincs biztos információ arról, hogy mikor fog először közlekedni Közép-Amerikába az arab légitársaság.
A Doha-Auckland járatot kezdetekben a Qatar Airways Boeing 777-200LR (Long-Range) típusú repülőgépe teljesíti. Az amerikai gyártó a 200LR verziót kifejezetten olyan távolságok legyőzősére fejlesztette ki, mint Doha-Houston, Doha-Los Angeles vagy éppen Doha-Auckland, köszönhetően a típus 17.445 km-es maximális hatótávolságának. A Boeing gépe mellett a konkurencia Airbus A340-500 (16.670 km) és A380 (15.200 km) típusa rendelkezik még kiemelkedően nagy hatótávval az ilyen jellegű járatok teljesítéséhez.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS