Az EX-YU Aviation hírportál tudósítása szerint több olyan partnerrel is egyeztetéseket folytat a Szuhoj Superjet 100 repülőgépet gyártó vállalat anyacége, a United Aircraft Corporation (UAC), melyek kifejezték érdeklődésüket a regionális géptípus iránt. A héten zajló Aero India 2017 légishow-n nyilatkozott a UAC alelnöke, aki elmondta, hogy az Air Serbia, egy szlovén légitársaság és a magyar kormány is az érdeklődő felek között van.
Már tavaly felröppent a hír, hogy orosz segítséggel indítana új magyar légitársaságot a kormány, amelyben nagy szerepe lenne a Superjet 100 típust gyártó vállalatnak, aki a finanszírozásban is támogatná a tervezett magyar légivállalatot. Azóta nem került napvilágra több információ erről a tervről egyik fél részéről sem.
Superjet 100 – Erőltetett menet?
A típus nem nevezhető éppenséggel sikerszériának, hiszen a 2011-es bevezetése óta csupán 121 példány készült el, azok közül is számos gép áll tárolás alatt vagy leszállításra sem került a légitársaságoknak. Időközben az Aeroflot – a típus legnagyobb üzemeltetője – több SSJ100-as repülőgépét is lecserélte egy frissített változatra, amelyre a légivállalat elégedetlensége miatt volt szükség.
Hogy mennyire nem nyerte el a globális légipiac tetszését a típus, arra remek rálátást adnak a megrendelési statisztikák, ugyanis a Superjet 100 fő üzemeltetői orosz, illetve ázsiai légifuvarozók. Kivételt képez az ír Cityjet és a mexikói Interjet, mely utóbbi már több példányt is közlekedtet Mexikóból. A Szuhoj-t birtokló cég nem véletlenül igyekszik lobbizni további európai vállalatoknál, hogy az orosz regionális üzemre kifejlesztett géptípust válasszák, ugyanis minden egyes megrendelés számít.
Éppen ezért környékezték meg az Air Serbia-t is, amely a már nyugdíjazásra készülő ATR 72-es gépeit kívánná lecserélni egy modernebb típusra. Az orosz légicég először 2015-ben tárgyalt a szerb felekkel, akkor – nem meglepően – igen pozitívan nyilatkoztak a fejleményekről, ám azóta sem hallani bármi fejleményről ez ügyben.
Állami megrendelésű menetrendszerinti járatokat szolgálhat majd ki az új légicég?
Nem ez az első eset, hogy közel kerül Magyarországhoz a Szuhoj Superjet 100, ugyanis 2009-ben a Malév harminc repülőgép megrendeléséről szóló szándéknyilatkozatot írt alá, melynek listaárú értéke kb. 1 milliárd dollárt lett volna. A történet végét ismerjük, nemhogy a Superjet-ek első példánya nem érkezett meg Budapestre, de a Malév is befejezte a működését 2012 elején.
Egyelőre csak találgatni lehet, hogy milyen előnye lehet egy új magyar légivállalatnak, amely az orosz regionális géptípussal építené fel a flotta gerincét. A magyar piacot uraló Wizz Air-rel nem lehetne versenybe szállni, viszont számos olyan kiszolgálatlan útvonal van Budapestről, amelyet annak idején a Malév vitt a hátán – így például azokat a balkáni járatokat is, amelyeket áprilistól a Wizz Air fog kiszolgálni heti kétszer, állami megrendelésre.
Ezzel mind a Wizz Air, mind pedig az izgalmas helyekre vágyó utazók nyerhetnek, előbbi a veszteséges üzemelés esetén járó állami kompenzáció, utóbbiak az eddig elhanyagolt, ám annál több szépséget rejlő úticélok miatt.(Erről többrészes ajánlóval is készülünk, az Albániáról szóló ajánlónk első és második részét már olvashatjátok)
Egy orosz finanszírozású légitársaság állami megrendelésű útvonalakon való repülésre alkalmas lehet, ám kérdéses, hogy ez a magyar adófizetőknek mennyibe is kerülne és milyen hasznot hozna az országnak. A tavaly megjelent hírek alapján körülbelül 34 milliárd forinttal, vagyis a GDP 0,1%-val járulna hozzá a magyar gazdasághoz. Hogy ezt hogyan tudná megvalósítani a tervezett légivállalat, arról nem tudni semmit.
A balkáni légiközlekedési iparágra szakosodott portál nem említ bővebb információt a magyarokkal folytatott tárgyalásról, így megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy valóban tárgyalnak-e a magyar kormány képviselői az orosz repülőgépgyártóval, illetve milyen fázisban van az új magyar légitársaság projektje. Amint választ kapunk a kérdésünkre, úgy azzal frissítjük cikkünket.
A Sukhoi Civil Aircraft Company által 2015 novemberében kezdeményezett egyeztetések keretében az orosz fél a Sukhoi Superjet 100 „SSJ-100” típusú repülőgépekből álló flottára tett javaslatot. Konkrét megrendelés magyar részről nem került szóba, a legutóbbi, tavaly novemberi találkozón érdemi előrelépés nem történt. Légitársaság alapításáról más repülőgépgyártókkal sem folynak tárgyalások.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válasza, amelyet változtatás nélkül másolunk be a kedves olvasónak:
“Magyarország kiterjedt légi összeköttetésekkel rendelkezik, a légi közlekedésben a személy- és áruszállítás terén is folyamatos, nagyarányú bővülés következett be az elmúlt években. A fejlesztési tárca jelenleg nem kezeli prioritásként egy új nemzeti légitársaság létrehozását, ám nyitott a tárgyalásokra minden komoly érdeklődővel, tőkeerős szakmai vagy külső befektetővel. Alapvető feltétel azonban, hogy bármiféle állami szerepvállalás lehetősége kizárólag egy ésszerű stratégián alapuló, piaci alapon is működőképes, fenntartható üzleti modell mentén vizsgálható.”
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS