Bár a világ változóban van, sajnos a mai napig élnek azok a sztereotípiák, melyek egyes foglalkozásokat női, másokat pedig férfi szakmák közé sorolnak. Talán még manapság is furcsán néznek az emberek egy férfi óvodapedagógusra vagy egy női pilótára. Nincs azonban semmi meglepő abban, hogy igenis van átmenet az úgynevezett nemhez köthető foglalkozások között.
A XX. század úttörőinek köszönhetően az emberiség egy régi vágya teljesült azzal, hogy a légi közlekedés elérhetővé vált. A Wright fivérek (Wilbur és Orville Wright), Charles Lindbergh vagy William E. Boeing neve széles körben ismert a repülés szerelmeseinek körében. Azonban Amelia Earhart, Jacqueline Auriol vagy Amy Johnson legalább akkora figyelmet érdemelne a repülés terén elért sikereik miatt, mint férfi kollégáik. Ahogy azonban a bevezetőben is említettük, még ma is él az a fajta téves gondolkodásmód, hogy a repülés a férfiaké. Bár számbeli többségük miatt repülésünk során jóval több esélyünk van férfi pilótákkal repülni mint női személyzettel, időnként mégis előfordul, hogy utunk során váratlanul egy hölgy hangja visszhangzik a pilótafülke túloldaláról. A budapesti bázissal rendelkező légitársaságok közül több is foglalkoztat női pilótákat, mégis különleges alkalomnak számít, amikor a járat teljes személyzete, tehát a pilóták és légiutaskísérők is a gyengébbik nemet erősítik.
Lehetőségünk volt elkísérni a Travel Service charterlégitársaság egyik, Budapestről a népszerű görög nyaralóhelyre, Korfu szigetére induló járatát. A Travel Service név még azoknak is ismerősen csenghet, akik jellemzően csak a nyári charterszezon alkalmával ülnek repülőre. Arról a cseh légitársaságról van szó, mely SmartWings márkanév alatt is üzemel és a régióban hazánkon kívül Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is állomásoztat repülőgépeket és személyzetet. A légitársaság összesen több mint 50 repülőt üzemeltetett a 2018-as nyári menetrendben.
Ezen gépek többsége a téli szezonban is tovább közlekedik az évszaknak megfelelő népszerű nyaralóhelyekre. A légitársaság flottája Boeing 737-700/800/900ER valamint 737-800 MAX8 típusokból áll, melyek között egyaránt találunk Travel Service és SmartWings festésűeket is. Hazai viszonylatban érdemes megemlíteni, hogy a Travel Service kötelékében repül két egykori MALÉV Boeing 737-700 típusú repülőgép is. A légitársaság jóvoltából a közelmúltban ott lehetünk az egyik Budapest-Korfu-Budapest járaton, melyet a flotta egyetlen magyar repülőgépe, a HA-LKG lajstromban lévő Boeing 737-800 repült.
2018. szeptember 19.
Délre érkezünk meg a Liszt Ferenc Repülőtér 2B termináljának indulási oldalára, ahol a kávézóban futunk össze a mai járat elsőtisztjével. A jelentkezési időnél előbb értünk ki, így a személyzet többi tagjára várva bőven van időnk kávézás közben elbeszélgetni. Elindulunk a Travel Service irodája felé, ahol még a személyzet többi tagjának jelentkezése előtt megkapunk minden fontos információt a mai repülés részleteiről. Pár perc múlva mindenki időben megérkezik és egy rövid járat előtti megbeszélést követően már indulunk is a beszállítókapu felé, ahol gépünk indulásra kész. Időben felszállunk a 13L pályáról és irány a Korfui Nemzetközi Repülőtér. A légi utasok már megszokhatták, hogy repülés közben bájos légiutaskísérő hölgyek vigyáznak kényelmükre és biztonságukra. Nincs ez másképp ma sem. A járat vezető légiutaskísérője Szalay Zsuzsanna mellett Dusnoki Kitti, Ferencz Ildikó és Viczián Csilla felügyelik az utaskabint. Zsuzsanna és Csilla korábban több évig dolgozott a MALÉV-nál, így kettejüket nem csupán több évnyi repülés, de gördülékeny csapatmunka is összeköti. Ildikó szintén tapasztalt stewardess, aki összesen 7 éve dolgozik a cégnél. A team repülésben legifjabb tagja Kitti, aki idén csatlakozott a Travel Service budapesti bázisához. Bár tapasztalati idejük eltérő, mindannyian kiemelkedő hozzáértéssel végzik feladatukat, így társaságukban igazán kényelmesen telik az út.
Járatunk egyedisége azonban leginkább abból fakad, hogy azon nem “csak” négy, hanem hat csinos hölgy teljesít szolgálatot. Négyen az utaskabinban, ketten pedig pilótaként. A kapitány, Gyöngyösi Diána, akiben a légitársaság 4. női kapitányát, és egyben a magyar repüléstörténet első női Boeing kapitányát tisztelhetjük.
A repülés iránti szeretete egészen 1996-ig nyúlik vissza, amikor vitorlázó repülőgépen kezdett repülni. Szenvedélye még inkább elmélyült onnantól kezdve, hogy a MALÉV-nál helyezkedett el, ahol rampásként a járatok földi kiszolgálását koordinálva közvetlen közelről tapasztalhatta meg egy légitársaság működésének mindennapjait. 2005-ben – közforgalmi pilóta szakszolgálati engedélyét megszerezve – a Sky Europe légitársaság Boeing 737 Classic repülőgépein kezdte nagygépes pilóta pályafutását. Innen 2008-ban került a Travel Service-hez, ahol több ezer repült órát követően 2015-ben nevezték ki repülőgép kapitánynak. Mindezt nemsokkal azután, hogy 2014-ben bronzérmesként végzett a Magyar Vitorlázórepülő Kupában a nők versenyében.
Azt is megtudtuk Diánától, hogy az azóta eltelt 3 év a magánéletében is változásokat hozott; a mindennapokban immár édesanyaként is helyt kell állnia. Elmondása szerint férjével – a vitorlázórepülés világából jól ismert Gyöngyösi Andrással – remek csapatot alkotnak mind szakmailag, mind a szülői feladatok ellátása terén. Idén nyáron, mindössze 1 évvel kislánya születése után Diána visszatért a repülés világába. Ezt a speciálisan anyáknak szóló munkaszerződése tette lehetővé, mely családbarátabb beosztást biztosít. Természetesen ennyi idő kihagyás után gyakorlatba hozó repüléseken és szimulátoros teszteken kellett megfelelnie ahhoz, hogy visszaülhessen a pilótafülke bal ülésébe. Ezeket sikeresen teljesítve Magyarország visszakapta első női Boeing 737 kapitányát, akivel mostantól ismét találkozhatunk a Travel Service budapesti jártain.
Járatunk elsőtisztje pedig Sasvári Anita, aki tavaly csatlakozott a Travel Service budapesti pilótaállományához. Beszélgetésünkből kiderül, hogy édesapja, Sasvári Ottó helikopter pilóta. Anita elsősorban az ő példáját tartja meghatározónak a repülés iránti szenvedélye kialakulásában. Kislány korától kezdve elkísérte édesapját a nagyobb repülős eseményekre és amikor csak tehette, a repülőtéren volt. Már fiatalon kitűzte célul, hogy pilóta lesz és eszerint is kezdte építeni karrierjét. 2006-ban diplomázott repülőmérnök szakon a Nyíregyházi Főiskola (ma Nyíregyházi Egyetem), idén 50 éves pilótaképzésének 36. évfolyamában. Mindezt még különlegessebbé teszi az, hogy ugyanitt tanult és végzett édesapja is közel 30 évvel korábban a 7. évfolyamban. Az iskolapadból Anita útja a BASe – Budapest Aircraft Service-hez vezetett, ahol Let L-410 típuson elsőtiszt, navigációs tiszt és a cég minőségügyi vezetője volt. Öt év légitársasági tapasztalattal később a Nemzeti Közlekedés Hatósághoz nyert felvételt, mint repülésüzemeltetési felügyelő. Bár kétségkívül itt is fontos feladatokat látott el, mindig is úgy érezte, hogy az ő helye a felhők felett van. A Travel Service-hez történt sikeres felvételije, illetve a típusképzés elvégzése után 2017. áprilisa óta repül újra. A légitársaság budapesti bázisának egyetlen női elsőtisztjeként ismerhettük meg.
Ilyen kiváló háttérrel rendelkező szakemberek között hamar telik az idő. A járat előtti felkészülést szemlélve egyértelművé válik számunkra, hogy Diána és Anita kiváló csapatot alkotnak. A köztük érezhető összhang alapján senki nem mondaná meg, hogy eddigi beosztásuk mindössze néhány alkalommal tette lehetővé, hogy együtt repüljenek. A korfui repülőtér, illetve az időjárás sajátosságai miatt odafelé Diána száll le, aki ennyi év repülés után játszi könnyedséggel teszi le gépünket Korfu Nemzetközi Repülőterének betonjára.
Állóhelyünkre parkolva bevett eljárás, hogy az egyik pilóta körbejárja a repülőt. Mivel budapesti indulásunk előtt ez Diána feladata volt, most Anitát kísérjük le, hogy mindent aprólékosan szemügyre vegyen. Mire a személyzet minden tagja elkészül a feladatával, a hazatérő utasok érkezése előtt gyorsan kihasználjuk a lehetőséget, hogy megörökítsük a személyzetet. Szemmel láthatóan nem csak a repülésben magabiztosak, de lencsénk is imádja őket. Utastársaink megérkezése után zárul az ajtó és elindulunk.
Visszautunk eseménytelenül telik, a pilótafülke ajtaján innen és túl; biztonságban és kényelmesen utazunk. Az országhatárt Szegednél átlépve megkezdjük a süllyedést, majd Anita tankönyvbe illő leszállását követően megállunk a “ferihegyi” előtéren. Az utasok kiszállását követően Zsuzsanna, a vezető légiutaskísérő mosolyogva újságolja az utasok hölgy pilótáinkról tett pozitív visszajelzéseit. Többen is csodálkozva fejezték ki elismerésüket és gratuláltak a pilótafülke mai személyzetének, valamint a járat teljes női személyzetének. Hiába, a világ változóban van és vele együtt ideje túllépnünk azokon a sztereotípiákon, melyek különbséget tesznek úgynevezett női és férfi szakmák között. Lányok, merjetek ti is nagyot álmodni!
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS