Amiről már régóta beszélnek, az most valóban bekövetkezhet. A Norwegian bejelentette, hogy nyártól indulnak az “őrülten” olcsó amerikai járatok az Egyesült Királyságból és Írországból, az USA keleti partjának másodlagos (vagy inkább harmadlagos) repülőtereire. A járatokra már irányonként 69 fontért (kb. 25 000 Ft-ért) foglalhatunk jegyet, akár a július-augusztusi hónapokra is. Ugye milyen jól hangzik?
Hát hogyne! A dolognak azonban van néhány pikáns – és/vagy perverz – eleme, ezek közül az egyik a járatokat üzemeltető géptípus, ami a még bevezetésre váró Boeing 737 MAX 8 változat. Mint azt tudjuk, a jól ismert keskenytörzsű típuscsalád évtizedek óta uralja a légiközlekedési piacot és többezer példány szolgál világszerte, leginkább rövid- és középtávú járatok kiszolgálására. A Boeing 737-család új generációja, a 737 MAX egyik fő újítása a megnövekedett hatótávolság, melynek köszönhetően már könnyűszerrel bevethető lesz az Európa nyugati “partvidékein” található repülőterek és az Egyesült Államok keleti partja között – így New York és Boston is.
De valóban repülhetünk 50 ezer forintért a Nagy Almába vagy a Harvard Egyetem székhelyére? Persze, hogy nem! Ugyanis az egyelőre Belfastból, Edinburgh -ból és az írországi Dublin , Shannon és Cork városok légikikötőiről induló útvonalak lényege, hogy a New York, Connecticut és New England államok többedrangú repülőtereit veszi célba, ezzel egy hatalmas költségcsökkentést elérve.
Természetesen aki hozzászokott ez Európán belüli fapados járatokhoz és az ezzel járó, a repülőtérről az adott városig tartó sokszor 1-1,5 órás buszutakhoz, annak meg sem fog kottyanni ez a kis kényelmetlenség. Ha csupán a londoni low-cost járatokat hozzuk példaként, a London Luton vagy Stansted repülőterekről a brit főváros szintén körülbelül 60-90 perces buszutazást követően érhető el – legtöbb esetben potom pénzért, az easyBus társaságnak köszönhetően 2-5 fontos irányonkénti áron.
Mit érünk mi, magyarok ezzel az új szolgáltatással?
Nekünk, magyaroknak semmilyen szempontból nem lesz ez jó, minket nem is igazán kell, hogy foglalkoztasson ez az új szolgáltatás – egyelőre. Ugyanis ha figyelembe vesszük, hogy az oda-vissza útra szóló, 50 000 Ft-tól induló repülőjegyek csupán az előbb már említett ír, északír és skót városokból érvényesek, úgy máris kevésbé lesz csábító nekünk. Hiszen ehhez még hozzá számolhatunk egy 20-30 ezer forintos útiköltséget Skóciáig, Észak-Írországig vagy Írországig, valamint az amerikai repülőtértől az adott nagyvárosig tartó transzferdíjat. Ezekkel együtt ugyanis bőven 90-100 ezer forintnál tartunk, ami már megközelíti a hagyományos légitársaságok árait, amely ráadásul Budapestről, kényelmes átszállással és az adott város fő repülőtereire értendő, ráadásul feladott poggyászt és fedélzeti ellátást, valamint szórakoztató rendszert is magába foglal.
Hiszen fapados légitársaság révén, az 50 000 Ft-os jegyár nem tartalmaz sem feladott csomagot, sem fedélzeti ellátást, amelyekre viszont szükségünk lehet egy 6-8 órás repülőút – és az USA-ban eltöltött napok, hetek – alatt. Amennyiben ezt is szeretnénk hozzáadni a foglalásunkhoz, úgy az ár máris 80 000 Ft-ra szökken fel (a Budapest-UK/Írország repjegy és transzfer nélkül). És minden tisztelettel kimondva, nem hiszem, hogy józan gondolkodású magyarok ezrei választanák ezt az opciót ahelyett, hogy 120-130 ezer forintért kényelmesebben utazna az Air France-KLM vagy a Lufthansa egyes járatain, fedélzeti étellel, itallal és az ülésünkhöz járó szórakoztató rendszerrel együtt.
Kinek lesz ez egyáltalán jó?
Azoknak az embereknek, akik Írországban vagy az Egyesült Királyságban élnek és egy kb. 2 napi munkával megkereshetik a repülőjegy árát. Ezek az emberek ugyanis könnyebben fizetnek ki 149 fontot (+ az adott repülőtérig szóló busz/vonat/repülőjegy költséget), mint helyenként 499-599 fontot, amely igenis jellemző a két szigetországból az Egyesült Államokba tartó járatok esetén.
Nyilvánvalóan tisztában lesznek vele, hogy az olcsóságért cserébe számos áldozatot kell meghozni, leginkább a kényelem terén, ám a transzatlanti fapados ugyanazt a “társadalmi célt” szolgálhatja, mint az Európában már megszokott ultra low-cost ágazat: megnyitni a repülést és az utazás még több ember előtt. Hiszen a kb. 350-400 (kb. 125-140 ezer Ft) fontos árkülönbség óriási, így utazni vágyók tömegeinek nyílhat meg a lehetőség, hogy olcsóbban jussanak el az USA-ba – már amennyiben a 150-200 fontos jegyár fenntartható lesz.
Ugyanez a helyzet az észak-amerikai országból Európába vágyó utazók számára, akik eddig elképzelhetetlennek tartották az olcsóbb európai jegyárakat, így a kontinensünk számukra is elérhetőbbé válik. Így ha ezeket figyelembe vesszük, máris jobban megérthetjük a “mazochista” transzatlanti járatok lényegét.
A következő nagy kérdés még, hogy mennyire lesz elviselhető a 6-8 órás repülőút a Boeing 737 MAX 8 fedélzetén. Személyes tapasztalatom sajnos sem a Norwegian-nel, sem pedig transzatlanti járattal nincsen, így ebben nem tudok szubjektív véleményt megfogalmazni. Az általam megkérdezett gyakori utazók szerint azonban a probléma a szűkebb, csupán egyfolyosós utastérrel és a költséghatékonyság okozta egyszerűbb ülésekből lehet.
A hagyományos légitársaságok hosszútávú útvonalait kiszolgáló szélestörzsű repülőgépek a 8-10, de akár 12-14 órás repülőutak elviselhetőbbé tételére is figyelnek – az esetek többségében. Így még egy tömött turistaosztályon sem okoz eget rengető kényelmetlenséget egy, az Atlanti-óceán átrepülő kereskedelmi járaton való utazás, azonban a 737 MAX és a jövőben érkező, szintén hosszútávú járatok teljesítésére alkalmas Airbus A321neo LR esetében ez már megkérdőjelezhető. Erre természetesen akkor tudunk választ adni, amint a Boeing keskenytörzsű típuscsaládjának új generációja színre lép.
Azoknak a magyaroknak, akik most csüggednek, hogy nem tudják kihasználni az irányonkénti 25 000 Ft-os amerikai repülőjegyeket, bíztatásképpen azt tanácsolnám, hogy ha nem szeretnének kiadni 120-140 ezer forintot egy transzatlani járatra, úgy figyeljék az aktuális akciókat, elárazásokat, hiszen számos alkalommal lehet 100 000 Ft alatt is találni az USA keleti partjára irányuló járatokat, ha nem is feltétlenül Budapestről, de akár Bécsből, akár olyan európai repülőtérről, amelyet a Wizz Air vagy Ryanair járataival párezer forintból elérhetünk.
UPDATE: A cikk befejezésekor újabb keresést indítottunk, ám ekkorra már a kedvező árú jegyek többsége elfogyott, így a legtöbb esetben 300-500 font közötti áron tudunk csupán foglalni a nyári időpontokra. Amennyiben az őszi időszak során utaznánk, úgy természetesen még akadnak repülőjegyek 150-200 font körül, ám ezek is rohamosan fogynak.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS