2013. augusztus 18-át a teljes magyar légiközlekedési közösség, szakmabeliek és repülésrajongók egyaránt nagy izgalommal várták. Három évvel ezelőtt érkezett Ferihegyre a Sólyom Airways első Boeing 737-500-as repülőgépe, amely A’lmos Vezér névre keresztelve hozta el a mézesmadzagot a lelkes rajongóknak – majd húzta is el az orruk előtt pár órával később. Visszaemlékezésünk első része következik.
Azon a verőfényes vasárnapi reggelen úgy érkezett meg az angliai Bournemouth repülőtérről a HA-SHA lajstromot viselő lízingelt Boeing, mint aki az “új honfoglalást” végezte volna el, a sajtóeseményen elhangzott az “Álmos Vezér hazatért” mondat, amely minden jó érzésű repülésbarát szívét megdobogtatta. Az elmondások szerint A’lmos Vezért (ugyanis a repülőgépre felragasztott matricán már az ékezet sem szerepelt helyesen, magyarosan) hazahozták, már itthon fogja várni a testvéreket és a légitársaság indulását.
Az érzelmes érkezést követően, az esti órákban érkezett az első meglepetés, A’lmos Vezér szép csendben újra felszáll, méghozzá az angol lízingcég bázisára, a Bournemouth reptérre repül vissza, egyes pletykált indoklás szerint csupán alkatrészekért szükséges visszatérnie Angliába. Amilyen hamar megérkezett Ferihegyre a HA-SHA, olyan hamar lopakodott is a European Skybus bázisára, mint mostmár tudjuk, örökre.
Prémium szolgáltatás, öböl-menti, ködös befektetők – a kezdeti tervek
Bár legtöbbünk számára felejthetetlen lesz a teljes történet, azonban érdemes felidézni, hogy miként lett a 2013-as év a bukott Sólyom-sztori éve. Először 2013 júliusában röppent fel a hír, hogy új magyar légitársaság indulása várható, amely nem low-cost modellben kíván üzemelni és tervei között olyan prémium szolgáltatás kínálata szerepel, amely versenyképes lehet olyan magas színvonaló légitársaságokkal, mint a Turkish Airlines.
A Sólyom Airways ománi és arab emirátusok-beli befektetők segítségével kívánta a szükséges anyagi hátteret biztosítani, ezzel kapcsolatosan – mint a többi tervek, csavaros, de igazságot mellőző állításról – igen optimistán nyilatkozott Vágó József, aki korábban a Légügyi Hatóság igazgatója volt. Arról nem esett azonban szó, hogy konkrétan milyen befektetői csoport állt (volna) a Sólyom mögött, sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy semmilyen biztos befektetőt nem sikerült Vágó úrnak a Sólyom Airways támogatására maga mellé állítani.
Ebből a bukás első nyilvános szelénél egy ördögi kör kezdett el körvonalazódni, melynek lényege, hogy az állítólagos befektetők addig nem voltak hajlandók pénzügyi hátteret biztosítani a légitársaságnak, amíg a szükséges engedélyek nincsenek a vállalat birtokában. Azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított engedélyekhez elengedhetetlen lett volna az az igazolás, mellyel biztosra vehető a légifuvarozó több hónapos üzemelése bevétel nélkül is.
Prémium légitársaság gazdaságtalan géptípusokkal?
Pletykák tucatjai lepték el a magyar sajtót, az első hírek szerint lízingelt Airbus A320-as repülőgépekkel kezdték volna a működést, amelyhez Avro RJ100-as típusú gépek csatlakoztak volna. Ehhez képes a július végi sajtótájékoztatón már Boeing 737-500-as gépek bérlése került bejelentésre, amely nem éppen a leghatékonyabb változata a 737-es családnak, ám Vágó József akkori vezérigazgató szerint a kedvező bérleti díjnak köszönhetően igen költséghatékony üzemeltetést vártak a 737-500-as alváltozattól.
2013. július 24-én tartotta első sajtótájékoztatóját a légifuvarozó, ahol bemutatkozott a vezetőség mesterhármasa, Vágó József vezérigazgató, valamint Hurtyák Róbert és Lucsik János – utóbbi később még nagyobb szerepet vállalt a cégben, mint az utolsó állva maradt bástya. A sajtóeseményen kiosztott közlemény – amelyet a mai napig emlékként őrzök – tartalmazza a részletesebb 2013-2017 közötti terveket.
E szerint 2017-ig 50 repülőgépre bővült volna a Sólyom-flotta, 20 keskenytörzsű, 20 regionális és 10 szélestörzsű géppel. A hosszútávú járatokra Airbus A330 és A340-es típust is hadrendbe állított volna a légitársaság. A gazdaságtalan, négyhajtóműves Airbus A340 bevezetési tervére ugyanaz az indok érkezett, mint a Boeing 737-500-as esetén – kedvező lízingdíj, ami kompenzálja az üzemeltetési költségeket.
A Sólyom Airways gépparkjának első hat repülőgépének lízingelésére már július végén aláírták a szerződést az angol European Skybus vállalattal. Az első két gép festése augusztusban elkészült, a sajtó nagy izgalommal várta, hogy a HA-SHA lajstromú gép Ferihegyre érkezzen.
Ez meglepő módon meg is történt azon a bizonyos augusztus 18-ai napon, ám a szakavatott szemek kételkedve vizslatták a 737-500-ast. Habár az utaskabin jól felszerelt volt – 12 üzleti- és 98 turistaosztályú ülésekkel és márványozott WC-vel -, a törzsén fellelhető javítási és többszörös újraszegecselési nyomok, valamint a repülőgép alatt megjelenő folyadéknyomok nem töltötték el optimizmussal a repülési szakértőket.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS