A Reuters hírügynökség tudósítása szerint Hasszán Rohani iráni elnök a múlt hét folyamán egy francia rádióinterjúban elmondta, hogy a franciaországi látogatása során számos üzleti megállapodást ír alá, melyek között egy nem nyilvános egyezmény is születne Airbus repülőgépek beszerzéséről. Az elnök látogatását azonban keresztülhúzta a péntek esti párizsi terrortámadás.
Rohani az Europe 1-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy már most is rendelkeznek Airbus repülőgépekkel és mindezek mellett valóban kívánnak újabb gépeket vásárolni többek közt az európai repülőgépgyártól is. További információkat a perzsa állam vezetője azonban nem részletezett.
Az iszlám köztársaság légitársaságainak hatalmas szüksége lenne fiatal repülőgépekre, ugyanis az 1979-es forradalmat követően bevezetett szankciók miatt egyetlen nyugati légivállalattól sem vásárolhattak új példányokat, így a jelenlegi gépek jó része a forradalom előttről származik, esetlegesen semleges országok vállalatai közbenjárásával kerültek használtan beszerzésre. A globális nagyhatalmakkal történt nukleáris megállapodás értelmében az iráni embargó feloldásra kerül, így már nem áll semmilyen akadály vadonatúj repülőgépek vásárlására vagy bérlésére.
A teheráni kormány nyilatkozatai szerint közel 400 repülőgépre lenne szüksége 2020-ig az ország légifuvarozóinak, hogy a mostanra erőteljesen kiöregedett gépparkját fiatalítani tudja. A legtöbb légivállalat – mint az Iran Air vagy a Mahan Air – esetében az Airbus legelső típusai, az A300 és A310-es szélestörzsű gépek a legnépszerűbbek, ezekből még két-három tucat közlekedik. Ezek mellett számos Boeing 727 és 747-200-as változatot is üzemeltetnek a légitársaságok, belföldön és nemzetközi vonalon egyaránt. Ezek a példányok 20-30 évesek is lehetnek és bár – remények szerint – megfelelő karbantartás alatt repülnek ezek az öregek, de többezer repült óra és szállított utas után már igencsak megérettek a nyugdíjazásra ezen gépek.
Hogy mikor érkezhet el egy nagy “forradalom” az iráni légitársaságoknál, azt egyelőre nem tudni, azonban az biztosra vehető, hogy a kormányzat és a légiközlekedési szakma is azon dolgozik, hogy ez megtörténhessen a lehető leghamarabb, a következő évek folyamán. Mivel Irán nagy piac, ezért erős lobbi indult meg a két nagy gyártónál, hiszen egy többszáz repülőgépet igénylő piac megnyerése sokat lendíthetne mind az Airbus, mind a Boeing típusainak eladási listáján.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS