Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter éppen Genfben tartózkodik, hogy részt vegyen az ENSZ Emberi Jogi Tanácsának ülésén, ám számunkra nem ez az igazán érdekes eleme ennek a hírnek. A szaktárca legfrissebb közleménye szerint több nemzetközi kollégájával is folytatott tárgyalást Szijjártó Péter, többek közt a kazah külügyminiszterrel, akivel sikerült “elhárítani az akadályokat” a Wizz Air Budapest-Asztana járata elől. Nemsokára repülhetünk Kazahsztánba?
Többször is felmerült már a sajtóban a Wizz Air kazah közeledése, először 2014 őszén, amikor is a légitársaság megkapta a magyar főváros és a kazah Almati közötti repülési jogokat. Azóta ennél konkrétabb információ nem látott napvilágot, ám a magyar kormány többször is hangsúlyozta a két ország közötti közvetlen légi összeköttetés fontosságát. Legutóbb tavaly ősszel számoltak be a közép-ázsiai ország sajtóorgánumai a magyar delegáció kazahsztáni látogatásáról, melynek tagja volt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója is. A találkozón többek közt megvittatták a Magyarország és Kazahsztán közötti közvetlen járatok lehetőségét.
A tavalyi év során nem csupán a Wizz Air neve merült fel a közvetlen légi útvonal nyitása kapcsán, de az Air Astana is, amely szintúgy tervbe vette a budapesti járatnyitást. Amennyiben a Külügyminisztérium nyilatkozatát egy szándéknál komolyabban lehet venni, úgy valóban érkezhet a Budapest-Asztana légi járat, amelynek létjogosultsága azonban sok kérdőjelet hagyhat maga után.
Baku után Asztana – izgalmas desztinációkra irracionális járatok?
Ha egy elszánt utazó vágyait nézzük, a Wizz Air keleti terjeszkedése igenis remek hír lehet, hiszen a fapados légifuvarozóval olyan “érintetlen” úticélokra juthatunk el, melyek jelenleg csupán 100 ezer forint feletti áron érhetőek el egyszeri átszállással. Amennyiben Budapestről kívánunk Asztanába repülni, úgy leginkább az Aeroflot, Lufthansa, KLM és a Turkish Airlines járata jöhetnek szóba – ám ezek közül is leginkább az orosz és a török légitársaságok kínálnak elérhető(bb) árú jegyeket, bár a Lufthansa és a holland társaság viszont szélestörzsű repülőgépekkel közlekedik a közép-ázsiai állam fővárosába.
Habár számos őrült utazónak és Közép-Ázsia-rajongónak felüdülés lenne az asztanai járat, de érdemes átgondolni a Wizz Air – esetleges – hasznát is egy ilyen járatnyitásból. A magyar kötődésű low-cost légifuvarozó köztudottan jó kapcsolatot ápol a magyar kormánnyal, így nem csupán a bakui járat üzemeltetésében merül ki ez, de az áprilisban induló balkáni járatok is rendkívül jól szemléltetik a Wizz Air “stratégiailag fontos” helyzetét a kormány szemében.
Azonban az öt balkáni útvonal esetében egyértelmű az állami kompenzáció a veszteséges üzemelés elkerülésére, hiszen ezeket a repülési jogokat koncessziós pályázat keretében nyerte el a légitársaság. Mindezek mellett viszont egyelőre nem ismeretes, hogy a Wizz Air milyen támogatást kaphat az államtól egy kazahsztáni útvonal kiszolgálásáért cserébe, ám biztosak lehetünk benne, hogy egy túlzottan költséges projektet nem vállalna Váradi József és csapata.
Hagyjuk a politikát, beszéljünk a járat részleteiről
A Wizz Air már több mint három éve üzemelteti a dubaji járatát, amely a társaság eddigi leghosszabb útvonala. Ezt egészen biztosan nem múlná felül a Budapest-Asztana útvonal, ám így is érdemes egy legalább 5 órás repülőúttal számolni, ami őszintén szólva nem a legkényelmesebb a fapados légifuvarozó repülőgépein – kivételt képeznek a nagyobb lábterű ülések.
Kazahsztánra nem lehet mondani, hogy unalmas, látnivalók nélküli ország lenne, ugyanis mind Asztana, mind pedig a korábbi főváros, Almati számos érdekességet kínál számunkra. Ezek mellett persze természeti szépségekben is bővelkedik az ország, amely tavaly ünnepelte a Szovjetuniótól kiharcolt függetlenségének 25. évfordulóját. Az ország rendkívül nagy területe miatt a belföldi közlekedésre a kazah légitársaságok járatait érdemes igénybe venni, amely ráadásul repülésrajongó szemmel még nagyobb értékkel bír.
A Wizz Air kazah járatának árairól egyelőre felesleges is beszélni, ugyanis nem tudjuk, hogy mikor várható a járatnyitás. Amennyiben a következő hetekben megtörténik a bejelentés, akkor sem valószínű, hogy a nyár vége előtt megindul az első közvetlen járat Közép-Ázsiába. Valamint azt is érdemes figyelembe venni, hogy az egyes, járatnyitásokat érintő állami nyilatkozatok még nem hoznak magukkal azonnali konkrét eseményeket, ahogyan azt régóta tapasztalhatjuk a hőn áhított amerikai közvetlen járatok tekintetében is.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS