A Hybrid Air Vehicles (HAV) vállalat Airlander 10 névre keresztelt léghajója a jövő héten emelkedhet levegőbe hosszú hónapok és évek várakozása után az angliai Bedfordshire megyei RAF Cardington légibázisról. A hibrid léghajó a maga 92 méteres hosszúságával a jelenlegi leghosszabb légijárműnek minősül.
A Traveler Circle fórumának és a magyar repülőgépfotósok egyik oszlopos tagjának, Czeilinger Csabának köszönhetően exkluzív fotókkal szolgálhatunk olvasóinknak a léghajóról, amelyet az elmúlt napokban vontattak ki a légibázis 1-es számú hangárából.
A hibrid légijármű története egészen 2010-ig nyúlik vissza, mikor is az amerikai hadsereg megrendelésére a Northrop Grumman vállalat alvállalkozók szerződtetésével kezdte el kifejleszteni az LEMV (Long Endurance Multi-intelligence Vehicle, azaz nagy hatótávolságú, többféle felderítési célra alkalmas jármű) projekt keretében. A program három évet élt, ugyanis a 2012-es első repülést követően az Egyesült Államok hadereje elégedetlen volt a légijármű technikai és teljesítménybeli eredményeivel, mindamellett, hogy addigra már közel 300 millió dollárt (kb. 85 milliárd forint) emésztett fel a nem túl sikeres projekt.
A Hybrid Air Vehicles, amely az LEMV programban, mint a platform tervezője vett részt, 2013-ban megvásárolta a léghajót, majd annak állandó bázisolását áthelyezte a jelenlegi, Bedforshire megyei bázisra. Ennek a légitámaszpontnak több mint egy évszázados léghajózási története van. Az 1-es számú hangár – amely jelenleg az Airlander 10 otthonául szolgál – 1915-ben készült el, még kerekeken felállítva. Hosszú szolgálatot és ugyancsak hosszú hányatottságot követően 2007-ben életveszélyesnek nyilvánította az angol örökségvédelmi hivatal a hatalmas csarnokot, amelyet 2015-re újítottak fel a szóban forgó hibrid léghajó tárolására.
Az Airlander 10-re visszatérve, az elmúlt 3 év során a HAV az eredetileg katonai felderítési feladatokra kifejlesztett légijárművet kereskedelmi felhasználásra alakította át. A célok között sétarepülés, valamint megfigyelési eszközök és más hasznos teher szállítása is szerepel – legfeljebb 10 tonna össztömeggel. Ami az utaskapacitást illeti, az Airlander 10 maximum 19 utas szállítására képes.
A hivatalos specifikációk szerint személyszállítás esetén öt napig képes a levegőben maradni, ám a maximális sebessége nem haladja meg a 147 km/h-t. A vízszintes levegőbe emelkedéshez több mint 36 000 köbméternyi hélium gázzal töltik fel a rétegelt szövetburkolattal ellátott Airlander 10 tartályát. A léghajó repülését négy darab, egyenként 325 lóerős V8-as, turbófeltöltős dízelmotor segíti.
Bedfordi információk szerint az Airlander 10 a jövő hét folyamán emelkedhet fel négy év után ismét, remélhetőleg több sikerrel, mint a katonai fejlesztés alatt elvégzett tesztrepülés során. A (második) szűzfelszállás több hónapot csúszik, ugyanis a kora tavaszi tervek szerint a HAV szerette volna a Farnborough-i légi kiállításon is bemutatni a léghajót. Ha a teszrepülések pozitív eredménnyel és csúszások nélkül fejeződnek be, úgy remélhetőleg 2018-ban elkezdődhet az első kereskedelmi üzemelése az Airlander 10-nek.
Érdekesség, hogy a projekt finanszírozására több forrásból is érkezett támogatás, az Európai Unió és a brit kormány is többmillió euróval támogatta a fejlesztést, míg a Crowdcube nevű crowdfunding oldalon 2,5 millió fontot ajánlottak fel a felhasználók a HAV vállalatnak.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS