A 2013. szeptember 19-i budapesti járatnyitás óta váltak rendszeres vendéggé a Belavia fehérorosz nemzeti légitársaság repülőgépei a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A járat különlegessége, hogy nem csak Budapest és Minszk között teremt összeköttetést, de a Szerbiába utazóknak is lehetőséget kínál, hogy a Budapest-Belgrád közti távot kevesebb mint 45 perc alatt tegyék meg. Az elmúlt 5 év tapasztalatairól, illetve a jövőbeni tervekről kérdeztük a légitársaság PR és kommunikációs képviselőjét, Volha Shchukót.
1.) A Minszk-Budapest/Belgrád járatok kihasználtsága és gazdaságossága az elvárásoknak megfelelően alakultak, illetve alakulnak?
Eleinte az utasszám és a járatok gazdasági teljesítménye nem volt kielégítő. Ami azt illeti, még most is úgy látjuk, hogy ezek a mutatók sokkal jobbak is lehetnének.
2.) Ami a Magyarország és Fehéroroszország közti utasforgalmat illeti, mennyi az átszálló és a közvetlenül a két ország között utazók aránya?
A Budapestről Minszkbe közlekedő járatokon ez az arány hasonló a Belavia más menetrendszerinti járataihoz. A Minszkben átszálló utasok aránya több mint 50%, míg budapesti átszállókról gyakorlatilag nem beszélhetünk; hacsak a Budapest-Belgrád szakaszon utazókat nem soroljuk ide.
3.) Jelenleg a budapesti és belgrádi járatokat összevonva üzemeltetik. El tudja képzelni, hogy a jövőben külön fognak repülni ezekbe a városokba?
Mostanában kezdtük meg annak a lehetőségnek a tesztelését, hogy e járatokat legalább hetente egyszer szétválasszuk. Így a heti három járatból szombatonként Belgrádba (B2809/B2810 járatszámmal), vasárnaponként pedig Budapestre (B2813/B2814 járatszámmal) repülünk közvetlenül. Jelenleg azonban az ezen városokba/ból utazók száma nem elegendő a járatok teljesen külön történő üzemeltetéséhez.
4.) Légitársaságuk ezen az útvonalon menetrend szerint CRJ100/200 típusú repülőgéppel közlekedik. Ugyanakkor az utóbbi időkben többször is előfordult típuscsere. Ezt esetleg a növekvő utas- vagy megnövekedett áruforgalommal magyarázhatjuk?
Típuscsere jellemzően nem cargo-forgalom miatt történik. Egyfelől, a nagyobb repülőgépekre történő váltást indokolhatja a nagyobb csoportok (pl. atléták) utazása. Máskor azonban ez üzemelési okokra vezethető vissza. Történhet ez például egy járatkésés végett. Például előfordul, hogy egy Minszk-Belgrád járatra berotált repülőgép késve érkezik meg előző útjáról. A késés vagy esetleges járattörlés helyett ilyenkor dönthetünk úgy, hogy egy nagyobb kapacitású típussal üzemeltetjük az aznapi járatot. Itt megemlíteném, hogy a Belavia flottája megújítása keretében hamarosan kivonja a forgalomból CRJ100/200 típusú repülőgépeket és azokat Embraer 175 típusra cseréli. A jövőben a szóban forgó útvonalakat is Embraer 175/195 repülőgéppel fogjuk üzemeltetni.
5.) Eleinte a Minszk és Budapest/Belgrád közötti járatok hetente kétszer, hétfőn és csütörtökön közlekedtek, majd ez a vasárnapi járattal heti háromra nőtt. Reálisnak tartana további kapacitásbővítést ezeken az útvonalakon?
Természetesen. Ahogyan az már említésre is került, eleinte hetente kétszer repültünk a Minszk-Budapest-Belgrád útvonalon, melyet tovább növeltünk heti egy budapesti és egy belgrádi járattal. Folyamatosan monitoráljuk és elemezzük az utasforgalmi adatokat. Ha olyan mértékű növekedést tapasztalunk, mely bővítésra ad okot, úgy növelni fogjuk a járatszámot.
6.) Bizonyos feltételek mellett tavaly óta 80 ország – köztük Magyarország – állampolgárai 5 napig (2018. júliusa óta pedig már 30 napig) vízummentesen tartózkodhatnak Fehéroroszországban. Megnyitni a kapukat a külföldi utazók előtt nyilvánvalóan lendületet adhat országuk gazdaságának, ahogyan kedvezően hathat azon cégek eredményére is, melyek működése szorosan kapcsolódik az idegen látogatókhoz. Hogyan profitál a Belavia ezekből a változásokból?
Növekvő utasforgalmat tapasztalunk. A vízummentesség bevezetésének köszönhetően egyre több külföldi állampolgár látogat Fehéroroszországba. Sajnos azonban ez egyelőre még nem olyan volumenű, hogy jelentősen bővítsük járatainkat. Bízunk abban, hogy idővel további növekedést láthatunk a Belaviával utazó külföldiek számában.
7.) Milyen terveik vannak légitársaságuk útvonalainak további fejlesztését illetően?
Folyamatosan fejlesztjük útvonalhálózatunkat. Ebben az évben Rosztovba és Kazanyba nyitottunk járatokat, decembertől pedig új útvonalként Voronyezs válik Minszkből közvetlenül elérhetővé. Ugyanakkor tervezünk nyugat-európai útvonalakat is hozzáadni célállomásaink listájához.
8.) Szívesen látnának belföldi járatokat (pl. Breszt-Minszk, Gomel-Minszk, stb.) is az útvonalhálózatukban?
Korábban már próbálkoztunk belföldi járatok üzemeltetésével, azonban ezek nem bizonyultak sikeresnek, így megszüntettük őket. A Fehérorosz Köztársaságon belüli szárazföldi közlekedés rendkívül fejlett, beleértve a vasúti hálózatot és az autóútakat. Az ország regionális központjai közötti távolságok így könnyen áthidalhatóak, nem beszélve az alacsony viteldíjakról. Ily módon a közúti és kötöttpályás közlekedés kiszolgálja a népesség utazási igényeit.
9.) A Belavia flottája kizárólag rövid és középtávú repülőgép típusokból áll. El tudja képzelni, hogy a jövőben hosszútávú járatok üzemeltetésére alkalmas szélestörzsű típusokat is beszerezzenek?
Légitársaságunk jelenlegi stratégiája magában foglalja a géppark 2021-ig történő megújítását. A Boeing 737 Classic típusú repülőgépeinket a jövőben Embarer 175/195, valamint Boeing 737 Next Generation és MAX 8 típusokra cseréljük. Vizsgáljuk a lehetőségét az új Embraer 195 E2 beszerzésének is, ezzel azonban a sorozatgyártás elindulásáig várnunk kell. Mint említettem, napirenden van a CRJ-k mielőbbi kivonása, bázisunk stratégiai fejlesztése a Minszki Nemzeti Repülőtéren, valamint növelni a regionális és középtávú útvonalhálózatot. Amennyiben az átszálló utasok száma megkívánja, úgy megfontoljuk a hosszútávú járatok nyitását, illetve az azok üzemeltetéséhez szükséges szélestörzsű típusok beszerzését. Bízunk benne, hogy ez 5 éven belül bekövetkezhet.
10.) Csatlakozna a Belavia valamelyik meghatározó légitársasági szövetséghez (SkyTeam, Star Alliance, Oneworld)?
Jó pár évvel ezelőtt felmerült ennek a gondolata, azonban most nincs ilyen tervünk. Úgy gondoljuk, hogy a jelenleg a stratégiánk optimális. A mostani együttműködési modellünk lehetővé teszi, hogy légitársasági szövetségtől függetlenül működhessünk együtt mind olyan fuvarozókkal, melyek tagjai valamely légi szövetségnek, mind olyanokkal, melyek a hozzánk hasonlóan ezektől függetlenül működnek. Hisszük, hogy részünkről pillanatnyilag ez a helyes döntés.
Folytatjuk…
Szeretnénk ezúton is megköszönni Volha Shchukónak az interjút és kívánunk a Belaviának további sok sikert. A közelmúltban többek között ellátogattunk Minszkbe, ahova természetesen a fehérorosz nemzeti légitársasággal utaztunk. Hamarosan innen jelentkezünk úti beszámolóval.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS