Az utóbbi időben felröppent a hír, hogy a Club Concorde csoport – amit többek között volt Concorde kapitányok és Concorde rajongók alkotnak – talán újra a levegőbe emelheti a szuperszónikus madarakat, vagy legalábbis egyet közülük.
Jelenleg 186 millió dollár áll a kasszájukban arra várva, hogy megvásároljanak rajta egy Concorde-ot. Ebből az összegből tervezik továbbá finanszírozni a gépmadár helyreállítását, karbantartását és a megfelelő hangárok felépítését Angliában és Franciaországban egyaránt.
De mindez lehetséges egyáltalán?
A Concorde egy rendkívül összetett repülőgép, ezért a brit Polgári Repülési Hatóság nem engedélyezheti a törekvést, hogy egy ilyen komoly járművet egy csoport rajongó tartson fenn. Ennek köszönhetően, ha a repülőgép gyártója – eredetileg British Aerospace-Aerospatiale, ma Airbus – nem támogatja segítségével és szakértelmével a gép feltámasztását, akkor hiába a sok pénz, a Concorde továbbra is a földön marad. Az eddigi információk szerint azonban még nem érkezett megkeresés a francia gyártó felé.
Megtalálni a megfelelő gépet
A repülőgépek természetesen nincsenek egyforma állapotban, ezért ha a leginkább repülésképesre sikerülne is rátenni a kezüket, még akkor is alapos felújítással kellene számolnia a csoportnak. Ez sokkal nagyobb probléma, mint ahogy elsőre gondolnánk. A Concorde egy nagyon egyedülálló gép, így a karbantartása is egyedi eljárásokat igényel, továbbá mivel kevés épült a típusból, ezért az alkatrészek, illetve hajtóművek hiánya is komoly gondot okozhat a jövőben.
A British Airways határozottan elutasítja az ötletet. A Concorde az arculatuk részévé vált az idők folyamán és ezért nem is szeretnének lemondani erről a jelképről. A franciák szintén ellenzik a kezdeményezést. A párizsi Musee de l’Air például a Concorde-okat ugyanannyira a francia örökség részének tekinti, mint a Mona Lisa-t vagy a Versailles-i palotát, így ők sem gondolkodnak az eladásában.
Lenne kereslet a Concorde-ra
Ha a csoportnak sikerülne is megvásárolni egy gépet, akkor a tagok további nehézségekkel találnák szembe magukat. A gépet ugyanis nem a híres katasztrófa miatt vonták ki a forgalomból, hanem az üzemanyagárak növekedésének következményeként az üzemeltetésük drágult meg jelentősen. A Concorde további hátránya a magas zaj kibocsátás. A gyártók manapság minél halkabb repülőgépek tervezésére törekednek, hogy tovább csökkentsék a zajterhelést a repülőterek környezetében. A Concorde tervezésekor viszont még nem voltak annyira szigorúak az előírások, így a többi akkoriban gyártott repülőgéphez hasonlóan ez is elég hangosra sikerült. A zaj továbbá nagymértékben csökkenti a gép hatékonyságát, mivel az utazósebesség elérése hangrobbanással járna, ami korábban is csak az Atlanti-óceán fölött volt engedélyezett.
A Club Concorde csoport charter üzleti modellben szeretné üzemeltetni a típust. Az első számú célközönségük a jobb módú, kalandra vágyó utazók lennének, akik szívesen részt vesznek egy világkörüli-túrán a Concorde fedélzetén.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS