Előző cikkemben beszámoltam az airBaltic által szervezett ünnepélyes rendezvényről, amelyen a nemzetközi sajtó és a légiközlekedési iparág képviselői előtt mutatták be az első kereskedelmi forgalomba álló Bombardier CS300-ast. A rigai sajtóút itt még nem ért véget, ugyanis a következő napon a légitársaság és a repülőgépgyár vezetői közös sajtótájékoztatón válaszoltak az újságírók kérdéseire.
Habár a lett légifuvarozó háza táján nem voltak fényes idők az elmúlt években pénzügyi tekintetben, ám az utóbbi 1-2 évben jelentősen javult az anyagi helyzete a vállalatnak és 2015-ben közel 20 millió eurós profitot is termelt. A felfelé ívelő időszak egy következő állomása a CS300 érkezése, amellyel jelentősen megfiatalodik a géppark. Emellett pedig tisztán Bombardier típusokból álló flotta valósulhat meg, ám ezt csupán 2020-ra éri el az airBaltic, a jelenlegi Boeing 737 Classic gépek nyugdíjazásának befejezésével.
Martin Gauss, az airBaltic jelenlegi és a Malév volt vezérigazgatója pár mondatban említést tett a jövőbeni tervekről. Erre az évre 3 milliós utasforgalommal számolnak, azonban 2021-re ez a szám 4 millióra növekedhet – a légifuvarozó reményei szerint.
Mint az a sajtókonferencián kiderült, a CS300 mindhárom balti fővárosból üzemel majd, azonban egyelőre nem hozta nyilvánosságra a légitársaság a vilniusi és tallinin menetrendet.
Ugyancsak szóba került a légiszövetségi csatlakozás, amelyet Martin Gauss egyértelműen hárított: “Nem vagyunk egyetlen szövetség tagja és nem is fogunk csatlakozni”. Elmondása szerint jelenleg 22 code-share egyezménnyel rendelkeznek, amelyek fenntartását igencsak megnehezítené egy légiszövetségi tagság.
A vezérigazgató közölte, hogy a jövőben visszatérhet az abu dzabi járat, amely 2013 végén kezdte meg rövid idejű működését. Az akkori beszüntetés oka a gazdaságtalan üzemelés volt, ezt pedig leginkább a költséges repülőgép bérlés okozta. A légitársaság egy Airbus A319 wet-lease üzemben történő igénybe vételére volt rákényszerülve. A CSeries-zel ez a probléma is elhárul, ugyanis a gép hatótávolsága bőven lehetővé teszi a Riga és Abu Dzabi közötti távolság megtételét.
A 2017-es év fordulópont lehet az airBaltic-nál, hiszen nemsokára bejelenthetik a cég új tulajdonosát – amely Gauss közlése szerint egy nagy légitársasági csoport lehet. Erről több információt nem árult el a lett légifuvarozó vezére és az iparágon belül sem lehet pontosabb pletykákról hallani.
Az Etihad Aviation Group radikálisan terjeszkedik Európán belül, éppen pár napja került bejelentésre a Niki részvényeinek 49%-os felvásárlása és egy új, nyaralóutasokra koncentráló légitársaság alapítása is. Az öböl-menti légitársasági csoport nem üzemeltet járatokat a balti térségbe és a leányvállalatai sincsenek jelen nagymértékben a három országban.
Egy esetleges Etihad által – maximum 49%-ban – tulajdonolt airBaltic ezt megváltoztathatja, ezzel növelve a cégóriás európai jelenlétét és további régiós bázist kialakítva az Etihad-nak. Ez természetesen csupán egy elmélet.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS