• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Válságos állapotban az airberlin – hogyan alakul a cég lassú haláltusája?

Válságos állapotban az airberlin – hogyan alakul a cég lassú haláltusája?
Tóth Máté Bence
2017-09-14

Lassan egy hónap telt el az airberlin csődvédelmi kérelme óta és a légitársaság helyzete nem fest túl fényes képet. Németország második legnagyobb légifuvarozója sorozatosan jelenti be a hosszútávú útvonalainak bezárását, rendszeres járattörlések és most már betegségnek tettetett sztrájk is jellemzi az airberlin mindennapjait. Amit egyértelműen kijelenthetünk, hogy a cég lassú haláltusát vív, a kérdés már csupán az, hogy meddig tart ez a folyamat és mikor válik köddé a vállalat.

Az elmúlt egy hónap során a cég pénzügyi helyzete csupán rövid távon vált biztosítottá, köszönhetően a német kormány által nyújtott 150 millió eurós kölcsönnek. Mindemellett pedig elkezdődtek a tárgyalások a háttérben a légitársaság jövőjéről, amelyhez számos nyilatkozat társult konkurens légitársaságoktól és befektetőktől az airberlin teljes vagy részleges átvételéről. A Ryanair is bejelentette érdeklődését a légifuvarozó felvásárlása iránt, ám később visszalépett az ajánlattételtől, a magyarázat szerint a tisztességtelen és zárt verseny miatt.

Ami az airberlin útvonalhálózatát illeti, szinte az hosszútávú járat megszüntetésre kerül, így például a teljes karibi hálózatot is feladja a vállalat, valamint Berlin Tegel elveszíti az összes tengerentúli összeköttetését az airberlin színeiben. Düsseldorf vonatkozásában csupán néhány USA-beli desztináció marad egyelőre, ám ezen útvonalak jövője is rendkívül bizonytalan.

Az airberlin flottájának néhány tagja a Berlin Tegel repülőtéren. Vajon nemsokára földön ragadnak a légifuvarozó gépei? (Forrás: Wikimedia Commons)

A következő 8-10 nap fordulópontot jelenthet a történet szempontjából, hiszen a légitársaság iránt érdeklődő ajánlatok benyújtási határideje szeptember 15., az eredményeket pedig szeptember 21-én jelentik be. Fontos megemlíteni még, hogy Németországban jövő vasárnap tartják a szövetségi választásokat, így a kampány utolsó szakaszában különösen is fontos lehet, hogy miként lesz biztosítva tízezer ember állása.

A jelenlegi állás szerint az Európán belüli útvonalakat tekintve biztonságban van a vállalat a következő 1,5 hónapig, vagyis a nyári menetrend végéig. Hogy milyen átszervezések következhetnek ezután, arra egyelőre nem tudjuk a választ, ez leghamarabb a jövő hét végén derülhet ki. Mivel a Lufthansa a legerősebb potenciális vevője az airberlin-nek, ebből kikövetkeztethető egy lehetséges szcenárió: amennyiben a csődhelyzetben lévő cég a Lufthansa Csoport része lesz, úgy a teljes üzemelés nagy valószínűséggel az Eurowings portfóliója alá kerülhet.

Így Berlin Tegel és Düsseldorf repülőtereken is tovább terjeszkedhet a Lufthansa low-cost leányvállalata. Mindez csupán egy a több potenciális forgatókönyvek közül, hiszen más befektetők is benyújtották ajánlataikat a haldokló airberlin iránt, ám a Lufthansa általi bekebelezés a legvalósabb jövőkép.

Az utazói kör nézőpontja: merjünk-e foglalni az airberlin járataira?

A válaszom egy egyértelmű nem. Budapestről egyre kevesebb olyan kombinációt kínál a légifuvarozó, ami miatt megérné a kockázatot, hogy törlésre vagy átszervezésre kerül a foglalásunk. Az airberlin egyik legvonzóbb ajánlata a kényelmes csatlakozással kínált USA-beli járatok voltak, ám szeptember 25-től ezek eltűnnek az útvonalhálózatból. Berlinbe való utazásunk esetén a nyári menetrend végéig még gond nélkül foglalhatunk, az üzemeltetés október végéig biztosított.

Ám amennyiben nem egy napos üzleti útra látogatunk a német fővárosba, úgy az easyJet, de még inkább a Ryanair járataival jobban járhatunk. December közepétől pedig a Wizz Air is beszáll a versenybe és nagy kihívás elé állítja majd a két fapados légitársaságot a Budapest és Berlin Schönefeld közötti napi üzemelésével és kedvező árú jegyeivel.

Nem túl sikeres az Etihad-csoport felvásárlási stratégiája

Az Alitalia és az Etihad közös festésű Airbus A330-200 repülőgépe, amely a milánói világkiállítás alkalmából kapott különleges arculatot. (Forrás: Wikimedia Commons)

Az elmúlt években számos légitársaságban szerzett kisebb-nagyobb tulajdonrészt az abu-dzabi székhelyű Etihad-csoport, így az Alitalia, az airberlin és az Air Serbia is öböl-menti érdekeltségbe került. A német vállalat 29,21%-os tulajdonrészét 2011-ben vásárolta meg az Etihad, amely azóta számos alkalommal nyújtott pénzügyi segítséget az airberlin-nek. A csődvédelem kérvényezésére éppen azért került sor, mert az arab cégcsoport bejelentette, hogy nem kívánja tovább támogatni a német vállalatot, amely leginkább egy “pénztemetővé” vált az elmúlt időszakban.

Az Alitalia hasonló utat jár be, mint az airberlin, hiszen az Etihad az általa 2014-ben végrehajtott 49%-os felvásárlás óta hatalmas pénzösszegekkel kívánt segíteni az olasz nemzeti légifuvarozónak, sikertelenül. Az olasz cég jövőjét szintén rendkívüli bizonytalanság övezi, így nem elképzelhetetlen, hogy a következő pár hónap vagy egy év alatt mindkét légitársaság köddé váljon. Ez viszont újabb ajtót fog megnyitni a low-cost szektor előtt, hiszen a Ryanair által uralt olasz légiközlekedési piacot árgus szemekkel figyeli az európai fapados ágazat.

Címlapfotó: Rimóczi Roland – Traveler Circle

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékABairberlinBerlincsődDUSDüsseldorflégitársaságrepüléstcTXL
Légiközlekedés
2017-09-14
Tóth Máté Bence

Alapító - Founder

Kapcsolódó címkékABairberlinBerlincsődDUSDüsseldorflégitársaságrepüléstcTXL

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Nyugdíjba vonul a KLM utolsó Fokker 70-es repülőgépe is
Nem biztos, hogy a párkapcsolatod kibírja a következő repülésig? Itt a Wizz Air megoldása