Lassan egy hónap telt el az airberlin csődvédelmi kérelme óta és a légitársaság helyzete nem fest túl fényes képet. Németország második legnagyobb légifuvarozója sorozatosan jelenti be a hosszútávú útvonalainak bezárását, rendszeres járattörlések és most már betegségnek tettetett sztrájk is jellemzi az airberlin mindennapjait. Amit egyértelműen kijelenthetünk, hogy a cég lassú haláltusát vív, a kérdés már csupán az, hogy meddig tart ez a folyamat és mikor válik köddé a vállalat.
Az elmúlt egy hónap során a cég pénzügyi helyzete csupán rövid távon vált biztosítottá, köszönhetően a német kormány által nyújtott 150 millió eurós kölcsönnek. Mindemellett pedig elkezdődtek a tárgyalások a háttérben a légitársaság jövőjéről, amelyhez számos nyilatkozat társult konkurens légitársaságoktól és befektetőktől az airberlin teljes vagy részleges átvételéről. A Ryanair is bejelentette érdeklődését a légifuvarozó felvásárlása iránt, ám később visszalépett az ajánlattételtől, a magyarázat szerint a tisztességtelen és zárt verseny miatt.
Ami az airberlin útvonalhálózatát illeti, szinte az hosszútávú járat megszüntetésre kerül, így például a teljes karibi hálózatot is feladja a vállalat, valamint Berlin Tegel elveszíti az összes tengerentúli összeköttetését az airberlin színeiben. Düsseldorf vonatkozásában csupán néhány USA-beli desztináció marad egyelőre, ám ezen útvonalak jövője is rendkívül bizonytalan.
A következő 8-10 nap fordulópontot jelenthet a történet szempontjából, hiszen a légitársaság iránt érdeklődő ajánlatok benyújtási határideje szeptember 15., az eredményeket pedig szeptember 21-én jelentik be. Fontos megemlíteni még, hogy Németországban jövő vasárnap tartják a szövetségi választásokat, így a kampány utolsó szakaszában különösen is fontos lehet, hogy miként lesz biztosítva tízezer ember állása.
A jelenlegi állás szerint az Európán belüli útvonalakat tekintve biztonságban van a vállalat a következő 1,5 hónapig, vagyis a nyári menetrend végéig. Hogy milyen átszervezések következhetnek ezután, arra egyelőre nem tudjuk a választ, ez leghamarabb a jövő hét végén derülhet ki. Mivel a Lufthansa a legerősebb potenciális vevője az airberlin-nek, ebből kikövetkeztethető egy lehetséges szcenárió: amennyiben a csődhelyzetben lévő cég a Lufthansa Csoport része lesz, úgy a teljes üzemelés nagy valószínűséggel az Eurowings portfóliója alá kerülhet.
Így Berlin Tegel és Düsseldorf repülőtereken is tovább terjeszkedhet a Lufthansa low-cost leányvállalata. Mindez csupán egy a több potenciális forgatókönyvek közül, hiszen más befektetők is benyújtották ajánlataikat a haldokló airberlin iránt, ám a Lufthansa általi bekebelezés a legvalósabb jövőkép.
Az utazói kör nézőpontja: merjünk-e foglalni az airberlin járataira?
A válaszom egy egyértelmű nem. Budapestről egyre kevesebb olyan kombinációt kínál a légifuvarozó, ami miatt megérné a kockázatot, hogy törlésre vagy átszervezésre kerül a foglalásunk. Az airberlin egyik legvonzóbb ajánlata a kényelmes csatlakozással kínált USA-beli járatok voltak, ám szeptember 25-től ezek eltűnnek az útvonalhálózatból. Berlinbe való utazásunk esetén a nyári menetrend végéig még gond nélkül foglalhatunk, az üzemeltetés október végéig biztosított.
Ám amennyiben nem egy napos üzleti útra látogatunk a német fővárosba, úgy az easyJet, de még inkább a Ryanair járataival jobban járhatunk. December közepétől pedig a Wizz Air is beszáll a versenybe és nagy kihívás elé állítja majd a két fapados légitársaságot a Budapest és Berlin Schönefeld közötti napi üzemelésével és kedvező árú jegyeivel.
Nem túl sikeres az Etihad-csoport felvásárlási stratégiája
Az elmúlt években számos légitársaságban szerzett kisebb-nagyobb tulajdonrészt az abu-dzabi székhelyű Etihad-csoport, így az Alitalia, az airberlin és az Air Serbia is öböl-menti érdekeltségbe került. A német vállalat 29,21%-os tulajdonrészét 2011-ben vásárolta meg az Etihad, amely azóta számos alkalommal nyújtott pénzügyi segítséget az airberlin-nek. A csődvédelem kérvényezésére éppen azért került sor, mert az arab cégcsoport bejelentette, hogy nem kívánja tovább támogatni a német vállalatot, amely leginkább egy “pénztemetővé” vált az elmúlt időszakban.
Az Alitalia hasonló utat jár be, mint az airberlin, hiszen az Etihad az általa 2014-ben végrehajtott 49%-os felvásárlás óta hatalmas pénzösszegekkel kívánt segíteni az olasz nemzeti légifuvarozónak, sikertelenül. Az olasz cég jövőjét szintén rendkívüli bizonytalanság övezi, így nem elképzelhetetlen, hogy a következő pár hónap vagy egy év alatt mindkét légitársaság köddé váljon. Ez viszont újabb ajtót fog megnyitni a low-cost szektor előtt, hiszen a Ryanair által uralt olasz légiközlekedési piacot árgus szemekkel figyeli az európai fapados ágazat.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS