Jelentős lobbitevékenységet indítottak az iráni atommegállapodás ellenzői az Egyesült Államokban annak érdekében, hogy az amerikai pénzügyminisztérium ne engedélyezze a közel 200 repülőgépről szóló megrendelést, amely mind az Airbus-t, mind pedig a Boeing repülőgépgyárat érinti, listaáron összesen 50 milliárd dollár értékben.
Mivel Irán a szíriai polgárháborúban a kormányzó erőket támogatják és egyéb térségekben sem az amerikai oldalon állnak, ezért a vadonatúj repülőgépeket katonai célra is felhasználhatják, mégpedig fegyverek vagy katonai csapatok szállítására, hogy az USA és szövetségesei ellen harcoljanak – magyarázzák a hátráltatás okát a főként republikánusokból álló ellenzők.
A történet megértése végett kötelező a politikai aspektus megtekintése is, ugyanis hiába engedélyezné az üzletet a Pénzügyminisztérium, a jobboldali többségű Kongresszus blokkolhatja az adásvételt, amely azt jelentheti, hogy a megoldás – a legrosszabb szcenárió esetén – a novemberben zajló elnökválasztás után érkezhet csupán. Ez pedig igen nagy fejfájást okoz a két piacvezető repülőgépgyártónak.
Az Airbus annak köszönheti az érintettségét, hogy az értékesíteni kívánt repülőgépek alkatrészeinek több mint 10% amerikai gyártmány, amely arra kényszeríti az európai gyártót, hogy licenszért forduljon az amerikai szervekhez az Iran Air-rel kötött megrendelés véglegesítéséhez.
Fontos megemlíteni, hogy a nemzetközi szankciók közül azon pontok nem kerültek feloldásra, amelyek az emberi jogi és terrorizmus támogatását érintő kételyek kapcsán lettek bevezetve, így az iráni repülőgép megrendelési üzlet támogatói ezzel is próbálják a döntéshozókat meggyőzni a felmerült félelmek alaptalanságáról. Ugyancsak hozzáteszik, hogy a megállapodás hátráltatása komoly károkat okozhat a nemzetközi kereskedelemben az amerikai repülőgépgyártónak is.
Az USA-Irán kereskedelmi és gazdasági kapcsolatokhoz tartozó hír, hogy a múlt hét folyamán az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma feloldotta azt a korlátozást, amely tiltotta az USA-beli gyártmányú vagy nagy arányú amerikai alkatrészt tartalmazó repülőgépek repülését a perzsa állam területére. Annak ellenére, hogy az elmúlt években fennállt a tilalom, számos légifuvarozó üzemeltette járatát Boeing típusokkal, amelyre Jonathan Epstein jogász szerint nem volt jogi keret és ez számos amerikai lízingcég között okozott nézeteltéréseket. Ez a jogi konfliktus is megoldódott most, amellyel egy újabb nagy lépést tettek a két ország közötti gazdasági viszony normalizálása érdekében.
Fotó: Wikimedia Commons
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS