• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Az amerikai elnökválasztáson is múlhat az Airbus és a Boeing iráni üzlete

Az amerikai elnökválasztáson is múlhat az Airbus és a Boeing iráni üzlete
Tóth Máté Bence
2016-08-05

Jelentős lobbitevékenységet indítottak az iráni atommegállapodás ellenzői az Egyesült Államokban annak érdekében, hogy az amerikai pénzügyminisztérium ne engedélyezze a közel 200 repülőgépről szóló megrendelést, amely mind az Airbus-t, mind pedig a Boeing repülőgépgyárat érinti, listaáron összesen 50 milliárd dollár értékben.

Mivel Irán a szíriai polgárháborúban a kormányzó erőket támogatják és egyéb térségekben sem az amerikai oldalon állnak, ezért a vadonatúj repülőgépeket katonai célra is felhasználhatják, mégpedig fegyverek vagy katonai csapatok szállítására, hogy az USA és szövetségesei ellen harcoljanak – magyarázzák a hátráltatás okát a főként republikánusokból álló ellenzők.

A történet megértése végett kötelező a politikai aspektus megtekintése is, ugyanis hiába engedélyezné az üzletet a Pénzügyminisztérium, a jobboldali többségű Kongresszus blokkolhatja az adásvételt, amely azt jelentheti, hogy a megoldás – a legrosszabb szcenárió esetén – a novemberben zajló elnökválasztás után érkezhet csupán. Ez pedig igen nagy fejfájást okoz a két piacvezető repülőgépgyártónak.

Iran_Air_Boeing_747SP_Wedelstaedt

Az Iran Air napjainkban is üzemeltet egyetlen példányt a kuriózumnak számító Boeing 747SP változatból. A légifuvarozó gépparkja igencsak megérett a modernizálásra. (Fotó: Wikimedia Commons)

Az Airbus annak köszönheti az érintettségét, hogy az értékesíteni kívánt repülőgépek alkatrészeinek több mint 10% amerikai gyártmány, amely arra kényszeríti az európai gyártót, hogy licenszért forduljon az amerikai szervekhez az Iran Air-rel kötött megrendelés véglegesítéséhez.

Fontos megemlíteni, hogy a nemzetközi szankciók közül azon pontok nem kerültek feloldásra, amelyek az emberi jogi és terrorizmus támogatását érintő kételyek kapcsán lettek bevezetve, így az iráni repülőgép megrendelési üzlet támogatói ezzel is próbálják a döntéshozókat meggyőzni a felmerült félelmek alaptalanságáról. Ugyancsak hozzáteszik, hogy a megállapodás hátráltatása komoly károkat okozhat a nemzetközi kereskedelemben az amerikai repülőgépgyártónak is.

Az USA-Irán kereskedelmi és gazdasági kapcsolatokhoz tartozó hír, hogy a múlt hét folyamán az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma feloldotta azt a korlátozást, amely tiltotta az USA-beli gyártmányú vagy nagy arányú amerikai alkatrészt tartalmazó repülőgépek repülését a perzsa állam területére. Annak ellenére, hogy az elmúlt években fennállt a tilalom, számos légifuvarozó üzemeltette járatát Boeing típusokkal, amelyre Jonathan Epstein jogász szerint nem volt jogi keret és ez számos amerikai lízingcég között okozott nézeteltéréseket. Ez a jogi konfliktus is megoldódott most, amellyel egy újabb nagy lépést tettek a két ország közötti gazdasági viszony normalizálása érdekében.

Fotó: Wikimedia Commons

 

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékAirbusatrboeingIránIran AirlégitársaságmegrendeléspolitikarepüléstcTeheránusa
Légiközlekedés
2016-08-05
Tóth Máté Bence

Alapító - Founder

Kapcsolódó címkékAirbusatrboeingIránIran AirlégitársaságmegrendeléspolitikarepüléstcTeheránusa

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Igazi prémiumszolgáltatás: Saját repülőgéppel szállít (házhoz) az Amazon Prime
Eltűnt a radarról, majd biztonságban landolt Algír repülőterén az Air Algérie 1020-as járata