Mint arról már előző két cikkünkben beszámoltunk, december elején Rigában, Lettország fővárosában jártunk az airBaltic meghívására, ahol ünnepélyes keretek között mutatták be a légitársaság első Bombardier CS300-as repülőgépét, amely ugyancsak az első kereskedelmi forgalomba álló példánya az új típusnak. A mostani cikkünkben áttekintjük a CSeries programot és a lettországi sajtókonferencián elhangzottakat. Rigai beszámolónk harmadik és egyben utolsó része következik.
A 2016-os évet sikerként könyvelheti el a Bombardier, ugyanis többéves csúszás után végre forgalomba állíthatta a CSeries mindkét alváltozatát. A Bombardier vezetői ezt nem csupán nagy sikerként, de rekordként is jegyzik, ugyanis nem megszokott, hogy egy típuscsalád két változata is bevezetésre kerüljön fél éven belül. A CSeries esetében viszont erről beszélhetünk, ugyanis a CS100 július 15-én kezdte meg szolgálatát a Swiss gépparkjában, míg a CS300 december 14-én indul első kereskedelmi útjára Amszterdamba.
De nem csupán ez az egyetlen sikerélménye a kanadai repülőgépgyárnak. Robert Dewar, a CSeries atyja és a Bombardier alelnöke Rigában elmondta, hogy rendkívül büszkék a típus fogyasztási teljesítményére, amely 2%-kal jobb eredményt hozott a gyakorlatban, mint amelyet a fejlesztési és a berepülési program során mértek. Ez természetesen vonzó lehet az ügyfelek számára is, ami nem titkolt célja a Bombardier-nek. Eddig összesen 355 gépre van megrendelésük, ám ezt a számot szeretnék tovább növelni a jövő évben, reményeik szerint a CS100 és CS300 kezdeti sikerei további vásárlókat csábíthatnak hozzájuk.
A kanadai gyártó jelenleg három típuscsaládot kínál az ügyfeleknek, a legújabb család mellett a CRJ és a Q400 típusok is a légitársaságok rendelkezésére állnak. Az airBaltic és a Bombardier közös sajtóeseményén több újságírói kérdést is intéztek a repülőgépgyár vezetőihez a Q400 és a CSeries program jövőjét illetően. Fred Cromer, a Bombardier elnöke elmondta, hogy a légcsavaros Q400 jelenlegi struktúrájával tökéletesen elégedettek, nem terveznek nagyobb változat fejlesztését.
A CSeries-t illetően már nem volt ilyen egyértelmű elutasítás arra a kérdésre, hogy várható-e CS400 vagy CS500. Robert Dewar alelnök nyilatkozata szerint jelenleg a most bevezetett két altípusra összpontosul a figyelem, ám a közép- és hosszútávú jövővel kapcsolatosan még nem született döntés. Azt viszont már korábban megerősítette a vállalat, hogy a típuscsalád szárnykialakítása alkalmas lenne egy hosszabb törzs befogadására és teherbírására, így nem elképzelhetetlen, hogy a két jelenlegi verzió rendszeresítése után, a középtávú jövőben az Airbus A320 és a Boeing 737 család orra alá még több borsot törhet a kanadai repülőgépgyártó.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS