A világ egyik legnépszerűbb típusának pályafutása már jó ideje leszállóágban van, ezért a Boeing szerdán bejelentette, hogy fontolóra veszik a Boeing 747-es típus gyártásának beszüntetését. Ezzel egy fél évszázados korszak zárulna le a repülés történelmében – írja a Wall Street Journal.
A Jumbo iránti kereslet fokozatos csökkenése az amerikai gyártót arra kényszerítheti, hogy lezárja fennállása egyik legfontosabb fejezetét és befejezze a típus gyártását. A 747-es töretlen népszerűsége 50 évvel ezelőtt kezdődött, amikor a Pan Am leadta első megrendelését a Jumbo Jet-re. Az első gép átadását követően 2016-ra már több mint 1500 darab 747-es gördült le az amerikai gyártósorról.
A Jumbo hatalmas áttörést hozott a globális légiközlekedésben, hiszen a nagy befogadóképesség miatt jelentősen csökkentek az egy főre jutó költségek, így a kevésbé tehetősebbek számára is elérhetővé vált a repülés.
A 747-es kiállta az idő próbáját, túlélte a Boeing 1970-es csődközeli helyzetét és az iparág nagymértékű visszaesését. Legutóbb az 1990-es években tetőzött a Jumbok iránti kereslet, azonban a rekordot még 1972-ben érték el az everettiek, amikor is 92 gépet adtak át évente.
A megrendelések hiánya miatt a Boeing lassítani kényszerül a típus gyártási ütemén, ennek eredményeként összesen hat 747-es átadását tervezik évente. Jelenleg mindössze 21 megrendelésük van, amelyből kettő a szükséges átalakítások után 2023-tól az amerikai elnököt fogja szolgálni Air Force One néven.
A kereslet folyamatosan gyengül a négy hajtóműves típusok iránt, mind az utasszállító, mind a teherszállító ágazatban. A teherszállítás a 2008-as világgazdasági válság óta kezdett mélyrepülésbe, azóta ugyanis sokkal több árut szállítanak a tengeren hajókon mint légi úton. Az utasszállításban a magas üzemanyagárak révén inkább a gazdaságosabb két hajtóműves típusukat részesítik előnyben a légitársaságok. Ennek következményeként a rivális francia gyártó, az Airbus sincs jobb helyzetben a kétszintes A380-as szuperjumbojával.
A Boeing vezérigazgatója, Dennis Muilenburg elmondta, hogy a gyártás lassítása pozitívan befolyásolja a cég pénzügyi helyzetét, amely jelentősen megingott az elmúlt évek során. Az amerikai gyártónál abban bíznak, hogy 2019-re a légitársaságok a kiöregedő 747-es típusokat a korszerűbb 747-8-as szériával fogják helyettesíteni. Amennyiben a jóslataik nem válnak valóra, úgy könnyen elképzelhető, hogy a Jumbo Jet-ek gyártása hamarosan a végéhez közeledik.
A témához ITT lehet hozzászólni.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS