• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

Egy orosz hölgy figyelemreméltó missziója egy szovjet jelkép megmentéséért

Egy orosz hölgy figyelemreméltó missziója egy szovjet jelkép megmentéséért
Giricz Bálint
2015-10-07

Közel 3 évtizede áll egy régi szovjet személyszállító repülőgép elhagyatottan egy kis reptéren, Szibéria mélyén. Az évek során a zord szibériai időjárásnak kitett Tu-104A tulajdonképpen egy használhatatlan ronccsá vált…amíg Maria Karmanova képbe nem került.

Mikor megtudta, hogy a lakhelyéhez közeli repülőtéren Berdszkben, Novoszibirszk közelében, egy rozsdásodó repülőgép rostokol, rögtön elhatározta, hogy a gépmadár segítségére siet és helyreállítja a gépet a dicsőséges idők emlékére.

Egy matematikus célokkal

A matematikai doktori diplomával rendelkező 31 éves Maria Karmanova a Szobolevi Matematikai Intézetben dolgozik, Akademgorodokban, Oroszország egyik úgynevezett “tudományos városában”. A munkájából kifolyólag gyakran utazik külföldre, különböző tudományos konferenciákra, ahova általában légi úton jut el. A sok repülésnek köszönhetően szeretett bele a repülőgépek világába.

A hölgyet különösen a régi szovjet repülőgépek ejtettét rabul. Ezeket felkutatva bejárta Oroszországot, a volt Szovjetúnió tagállamait, illetve a többi környező országot is. Útjai során rengeteg géphez volt szerencséje, többek között a Li-2, Il-14, Il-18, Il-62, Il-76, Tu-134, Tu-154 és An-12 típusokhoz.

A legizgalmasabb kaland azonban mégis otthonához közel várta, a fent említett Tu-104A formájában, Berdszkben.

A legendás repülőgép

A Tupoljev Tu-104 korának legendás darabja volt.151001113431-tupolev-exlarge-169

Az 1950-es évek közepén állították szolgálatba, akkoriban gyakorlatilag a világ egyetlen sugárhajtású személyszállító repülőgépeként üzemelt, ezzel megelőzve a nyugati országokat, akiknek még nem sikerült előállniuk hasonlóan jól működő koncepcióval. A gépmadár 115 utast volt képes elszállítani 1500 tengeri mérföldnyi távolságra, ezzel a szovjet légitársaságok igáslova maradhatott egészen az 1970-es évekig.

A szóban forgó repülőnk az Aeroflotnál szolgált ’58-tól kezdve 20 éven át. Először nemzetközi járatokra használták Moszkvai bázissal. Ezek a járatok főleg a Vasfüggönyön túli országokba közlekedtek. A gép később Leningrádba, aztán pedig Novoszibirszkbe került. 1978-ban, amikor kivonták a forgalomból, végső helyére, Berdszkbe költözött.

Miután nyugdíjba vonult, a helyi repülőklub használta a gépet tanteremként, ahol ejtőernyőzésre és siklórepülésre tanították az érdeklődőket. Nem sokkal később azonban a repülőt teljesen elhanyagolták és a helyzetén a helyi vandálok, illetve alkatrész tolvajok sem segítettek.

Karmanova először 2009-ben hallott a gépről, majd rögtön Bredszkbe utazott megvizsgálásra. A felújítás gondolta először nagyon ijesztően hangzott. Abszolút semmi tapasztalattal nem rendelkezett a felújítást vagy javítást illetően, nem tudta milyen alkatrészekre lesz majd szüksége vagy, hogy mindezt milyen tervrajzok alapján fogja kivitelezni.

Hiányzó alkatrészek

Karmanova elhatározta, hogy annyi információt gyűjt a Tu-104A pilótafülkéjéről amennyit csak tud. A helyi repülőklub tanácsára felkereste a Nyugat-szibériai Polgári Repülési Igazgatóságot, ahonnan nagyon boldogan tért haza, hiszen találkozott egy volt Tu-104 másodpilótával, aki felajánlotta személyes segítségét, és egy repülési kézikönyvet a géphez. Rajta keresztül jutott el továbbá egy ex-Aeroflot alkalmazotthoz, aki fedélzeti mérnökként dolgozott a típuson. Ő biztosította a hölgy számára a műszaki kézikönyveket. Ez egy nagyon fontos lépés volt a gép restaurálásának kezdeti szakaszában. 150930154709-2009mid-exlarge-169

Mihelyt elegendő információ birtokába jutott a pilótafülkét illetően, Karmanova elkezdhette az alkatrészek beszerzését. Erre egy internetes használtcikkekkel kereskedő webáruházon keresztül nyílt lehetősége, ahol meglepő módon rengeteg Tu-104 alkatrészt talált Oroszországban és a környező területeken.

Karmanova az alkatrészeket továbbra is a saját pénzén vásárolja, és egyenként szereli be.

Mára a pilótafülke körülbelül 70%-a ismét eredeti állapotában tündököl, de még így is rengeteg munka vár a gép lelkes megmentőire.

Bár Karmanova egyedül kezdett neki ennek a kemény feladatnak, egy évvel később csatlakozott hozzá Vladimir Chebotnikov, repülőgép karbantartó, aki a gép bonyolultabb egységeinek beszereléséért volt felelős. Nemrég további három ember lépett be a projektbe, akiknek feladatuk megtalálni a gép hátralévő hiányzó alkatrészeit, és helyreállítani az elektronikus rendszer egy részét.

A repülés megszállottjai

A sikerek ellenére Karmanova továbbra is a földön jár, és nem kerget hiú ábrándokat:

“Természetesen az álmom az, hogy ismét a levegőbe emelkedjen a repülőgép, de ez olyan sok pénzt, papírmunkát és műszaki tevékenységet igényel, hogy a közeljövőben sajnos biztosan nem fog ez megtörténni.”
150930154808-2009-1-exlarge-169Egy sokkal elérhetőbb cél az, hogy újra életre keltsék világítást és a kommunikációs eszközöket a gép fedélzetén. Ezáltal egy múzeummá alakítanák át a repülőt a Berdszki reptér területén.

A felújítások befejeztével megszeretnék nyitni a gépet a nagyközönség előtt, ami remélhetőleg további élményekkel szolgálna a repülés iránt érdeklődők számára.

 

FORRÁS:CNN

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékközlekedéslégi közelekdésOroszországrepülőgépszibériatcTu-104tupolev
Légiközlekedés
2015-10-07
Giricz Bálint

Kapcsolódó címkékközlekedéslégi közelekdésOroszországrepülőgépszibériatcTu-104tupolev

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

Budapest Airport: 3 millió utas a nyári szezon alatt
Balkáni állapotok: Hiányos légi összeköttetés Budapest és a Balkán között