Közel 3 évtizede áll egy régi szovjet személyszállító repülőgép elhagyatottan egy kis reptéren, Szibéria mélyén. Az évek során a zord szibériai időjárásnak kitett Tu-104A tulajdonképpen egy használhatatlan ronccsá vált…amíg Maria Karmanova képbe nem került.
Mikor megtudta, hogy a lakhelyéhez közeli repülőtéren Berdszkben, Novoszibirszk közelében, egy rozsdásodó repülőgép rostokol, rögtön elhatározta, hogy a gépmadár segítségére siet és helyreállítja a gépet a dicsőséges idők emlékére.
Egy matematikus célokkal
A matematikai doktori diplomával rendelkező 31 éves Maria Karmanova a Szobolevi Matematikai Intézetben dolgozik, Akademgorodokban, Oroszország egyik úgynevezett “tudományos városában”. A munkájából kifolyólag gyakran utazik külföldre, különböző tudományos konferenciákra, ahova általában légi úton jut el. A sok repülésnek köszönhetően szeretett bele a repülőgépek világába.
A hölgyet különösen a régi szovjet repülőgépek ejtettét rabul. Ezeket felkutatva bejárta Oroszországot, a volt Szovjetúnió tagállamait, illetve a többi környező országot is. Útjai során rengeteg géphez volt szerencséje, többek között a Li-2, Il-14, Il-18, Il-62, Il-76, Tu-134, Tu-154 és An-12 típusokhoz.
A legizgalmasabb kaland azonban mégis otthonához közel várta, a fent említett Tu-104A formájában, Berdszkben.
A legendás repülőgép
A Tupoljev Tu-104 korának legendás darabja volt.
Az 1950-es évek közepén állították szolgálatba, akkoriban gyakorlatilag a világ egyetlen sugárhajtású személyszállító repülőgépeként üzemelt, ezzel megelőzve a nyugati országokat, akiknek még nem sikerült előállniuk hasonlóan jól működő koncepcióval. A gépmadár 115 utast volt képes elszállítani 1500 tengeri mérföldnyi távolságra, ezzel a szovjet légitársaságok igáslova maradhatott egészen az 1970-es évekig.
A szóban forgó repülőnk az Aeroflotnál szolgált ’58-tól kezdve 20 éven át. Először nemzetközi járatokra használták Moszkvai bázissal. Ezek a járatok főleg a Vasfüggönyön túli országokba közlekedtek. A gép később Leningrádba, aztán pedig Novoszibirszkbe került. 1978-ban, amikor kivonták a forgalomból, végső helyére, Berdszkbe költözött.
Miután nyugdíjba vonult, a helyi repülőklub használta a gépet tanteremként, ahol ejtőernyőzésre és siklórepülésre tanították az érdeklődőket. Nem sokkal később azonban a repülőt teljesen elhanyagolták és a helyzetén a helyi vandálok, illetve alkatrész tolvajok sem segítettek.
Karmanova először 2009-ben hallott a gépről, majd rögtön Bredszkbe utazott megvizsgálásra. A felújítás gondolta először nagyon ijesztően hangzott. Abszolút semmi tapasztalattal nem rendelkezett a felújítást vagy javítást illetően, nem tudta milyen alkatrészekre lesz majd szüksége vagy, hogy mindezt milyen tervrajzok alapján fogja kivitelezni.
Hiányzó alkatrészek
Karmanova elhatározta, hogy annyi információt gyűjt a Tu-104A pilótafülkéjéről amennyit csak tud. A helyi repülőklub tanácsára felkereste a Nyugat-szibériai Polgári Repülési Igazgatóságot, ahonnan nagyon boldogan tért haza, hiszen találkozott egy volt Tu-104 másodpilótával, aki felajánlotta személyes segítségét, és egy repülési kézikönyvet a géphez. Rajta keresztül jutott el továbbá egy ex-Aeroflot alkalmazotthoz, aki fedélzeti mérnökként dolgozott a típuson. Ő biztosította a hölgy számára a műszaki kézikönyveket. Ez egy nagyon fontos lépés volt a gép restaurálásának kezdeti szakaszában.
Mihelyt elegendő információ birtokába jutott a pilótafülkét illetően, Karmanova elkezdhette az alkatrészek beszerzését. Erre egy internetes használtcikkekkel kereskedő webáruházon keresztül nyílt lehetősége, ahol meglepő módon rengeteg Tu-104 alkatrészt talált Oroszországban és a környező területeken.
Karmanova az alkatrészeket továbbra is a saját pénzén vásárolja, és egyenként szereli be.
Mára a pilótafülke körülbelül 70%-a ismét eredeti állapotában tündököl, de még így is rengeteg munka vár a gép lelkes megmentőire.
Bár Karmanova egyedül kezdett neki ennek a kemény feladatnak, egy évvel később csatlakozott hozzá Vladimir Chebotnikov, repülőgép karbantartó, aki a gép bonyolultabb egységeinek beszereléséért volt felelős. Nemrég további három ember lépett be a projektbe, akiknek feladatuk megtalálni a gép hátralévő hiányzó alkatrészeit, és helyreállítani az elektronikus rendszer egy részét.
A repülés megszállottjai
A sikerek ellenére Karmanova továbbra is a földön jár, és nem kerget hiú ábrándokat:
“Természetesen az álmom az, hogy ismét a levegőbe emelkedjen a repülőgép, de ez olyan sok pénzt, papírmunkát és műszaki tevékenységet igényel, hogy a közeljövőben sajnos biztosan nem fog ez megtörténni.”
Egy sokkal elérhetőbb cél az, hogy újra életre keltsék világítást és a kommunikációs eszközöket a gép fedélzetén. Ezáltal egy múzeummá alakítanák át a repülőt a Berdszki reptér területén.
A felújítások befejeztével megszeretnék nyitni a gépet a nagyközönség előtt, ami remélhetőleg további élményekkel szolgálna a repülés iránt érdeklődők számára.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS