Az egyre kiöregedő Fokker F70 és F100-as típusok után pár éven belül megérkezhet a holland gyártó következő generációs repülőgépe, a korábban frappánsan “Rekkof” névvel illetett F130-as regionális utasszállító.
Az újgenerációs Fokkert az újonnan alapított Netherlands Aircraft Company (NAC) fejlesztené ki a légitársaságok igényei szerint, melyből a tervek szerint egy 130 és egy 100 férőhelyes verzió fog készülni F130 és F90 típus megnevezéssel. A holland cég elsőként a nagyobb típust tervezi üzembe állítani, az előzetes tervek szerint 2020-ban.
A gyártó nagy elvárásokat tűzött ki a még csak tervezési fázisban lévő repülőgép felé, hiszen reményeik szerint az új Fokker fenntartási költségei lesznek a legkedvezőbbek ebben a piaci szegmensben. Az F130-as rendelkezik majd a legalacsonyabb egy főre jutó üzemanyag fogyasztással és a szintén egy főre jutó üzemeltetési költséggel. A NAC magas követelményeket támaszt a környezetszennyezéssel szemben is, hiszen előreláthatóan a következő generációs Fokkerek lehetnek a leghalkabb és legkörnyezetkímélőbb gépek a kategóriában.
Az újjáélesztett holland regionális gép legfőbb riválisai az Embraer, Bombardier, illetve az új Mitsubishi MRJ lehetnek, ám ezeknél mind fogyasztásban, mind kapacitásban jobb mutatóval rendelkezik az európai típus.
Az F130-as Pratt & Whitney PW1x17G hajtóművekkel lesz felszerelve, melyek elrendezése megegyező a korábbi F100 és F70-es típusokéval. A korszerű hajtóműnek és a könnyű kompozit szerkezetnek köszönhetően az új generációs Fokker hatótávolsága 2000 mérföld, azaz körülbelül 3700 km lesz, mellyel Európa, illetve Észak-Amerika legnagyobb része lefedhető.
A repülőgép belső tere hasonló a mostanában készülő következő generációs repülőgépekéhez. Az utastérben állítható erősségű LED világítás található, a legújabb és legkényelmesebb vékony háttámlájú ülések pedig lehetővé teszik a 130 férőhelyes repülőgépen a 30 hüvelykes, azaz 76 centiméteres üléstávolságot, mely megegyezik a legnépszerűbb Boeing és Airbus típusokéval, ugyanakkor igény szerint business, illetve első osztályú székezés is lehetséges.
Az új Fokker pilótafülkéje is jelentős változáson megy keresztül az elődeihez képest, hiszen eltűnnek az analóg műszerek, melyek szerepét a kornak megfelelően nagy LCD kijelzők és egy sokkal komplexebb informatikai rendszer veszi át.
Az, hogy a holland cég elképzelése mennyire sikeres, hamarosan eldőlhet, mivel az Egyesült Államokban, és Európán belül is viszonylag sok olyan repülőgép teljesít szolgálatot, amelyek időszerű leváltásra alkalmas lenne az “újratöltött”Fokker.
A cikkhez ITT tudtok hozzászólni
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS