Ahogyan korábban arról beszámoltunk, az Irán elleni gazdasági szankciók feloldásával megnyílt az út az ország fejlesztésének irányába, így a nyugdíjas korú repülőgépekkel teli gépparkok is fiatalításon eshetnek át. Azonban úgy tűnik, hogy a perzsa állam többre vágyik, mint új nyugati légijárművekre.
Több elemzés is foglalkozik már a kérdéssel, miszerint Teherán az átszálló központ szerepére törne a következő években. A Reuters által idézett iráni közlekedési miniszter szerint Irán mindig is a kommunikáció középpontjában állt a térségben, így ez történelmi szerep. De mit jelenthet ez? Az tény, hogy a közel 80 millió lakosú ország hatalmas piac a légiközlekedés tekintetében, ezért nem véletlen, hogy a legnagyobb repülőgépgyárak nagy lehetőséget látnak a közel félszáz új gépre vágyó országban. Első nyertesként az Airbus említhető, aki az elmúlt hetekben nyert meg egy több mint száz gépről szóló megrendelést a perzsa államtól. Ez csupán egy töredéke annak a mennyiségnek, amelyre szüksége lehet a légivállalatok többségének.
A híradásokból – többek közt a Traveler Circle-n is – elhangzott az Airbus A350 és A380 repülőgépek jövőbeli érkezése, valamintt esetlegesen az amerikai járatok több évtized utáni újraindítása. Mindezek a hírek rendkívül pozitívak Irán számára, ám a légiközlekedés tényleges fejlődése és a térségbeli vezető szerep elérése érdekében rengeteg újításra lesz szükség az iszlám köztársaságban.
A főváros, Teherán Imám Khamenei repülőterének korszerűsítése égetően fontos lesz ahhoz, hogy a hőn áhított átszálló bázis kialakulhasson. A The Economist elemzésből kiderül, hogy a jelenleg közel hétmillió utast évente kiszolgáló légikikötő a rohamosan növekvő utasforgalmat képtelen lesz a mostani állapotában elbírni, hozzátéve, hogy a vetélytársként megcélzott Dubai International ennek a számnak a tízszeresével büszkélkedhet.
A másik elhárítandó akadály a szigorú vízumintézkedések. Még magyar állampolgároknak is szükséges a vízum igénylése, amely a budapesti iráni nagykövetségen, esetleg Visa On Arrival formában a reptereken igényelhető belépés előtt. A turizmus fellendítése, de a tranzit utasok könnyebb és rapid belépése érdekében is fontos egy egyszerűbb és lazább vízumintézkedés bevezetése.
Hogy mikorra válhat valósággá a vágyálom? Egyes szakértők szerint 10 év alatt elérhető lehet ez a cél, miközben az öböl-menti légitársaságok 20-30 év előnnyel is rendelkezhetnek. Míg az Emirates és a Qatar eddig szó nélkül hagyta az iráni nyitást, addig az Etihad Airways üdvözölte egy új versenytárs megjelenését. Az biztos, hogy Irán számára komoly korszerűsítésre lesz szüksége kultúrális, infrastruktúrális, gazdasági és politikai téren is. De 10 év hosszú idő, ez alatt államok buhatnak és virágozhatnak fel.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS