A BBC News értesülése szerint a brit kormány elfogadta a London Heathrow repülőtér bővítését, melynek keretében egy új, harmadik futópályát kaphat a legforgalmasabb európai légikikötő. Jelentős döntésnek minősül ez, ugyanis hosszú ideje húzódik a kérdés, hogy mely Londont kiszolgáló repülőteret érdemes fejleszteni. Ez a légügyi téma rendkívül nagy politikai visszhangot kapott, amely több fázison ment keresztül az elmúlt években.
A 2015-ös évben a Davies-bizottság egy tanulmányt nyújtott be a kormánynak, amely egy harmadik futópálya kialakítását javasolta Heathrow-n, ám további lehetőségként felvetette a repülőtér jelenlegi futópályáinak meghosszabbítását, valamint egy új futópálya építését Gatwick légikikötőn. A bizottságot a névadója, Sir Howard Davies vezette, aki a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy a Heathrow-i fejlesztés iránti bizalom erősödött az elmúlt hónapokban.
London legforgalmasabb repülőtere mellett szóltak azok a légitársaságok és üzleti érdekcsoportok által megfogalmazott érvek, miszerint jelentősen több közvetlen légi összeköttetést kínál, mint Gatwick, valamint a teherszállítás esetén is nagyobb kapacitással rendelkezik. Ám a térség lakosai és több politikus is aggályát fejezte ki a hang- és légszennyezettség miatt, amely a jelenleginél nagyobb mértéket ölthet a forgalom növekedése esetén.
Mind a két szóban forgó légikapu kapacitása csúcsán üzemel, Heathrow napjainkban 98%-os kihasználtsággal működik, míg Gatwick a következő években túllépheti a mostani erőforrásait, amely szintén aggodalomra adhat okot – bár ez jelenség nem egyedi, ha megnézzük a berlini repülőterek helyzetét, ahol évek óta szükséges lenne a késéseket felhalmozó Brandenburg megnyitása és ezáltal a Tegel és Schönefeld légikikötők felváltása. Az új futópálya építése a 2020-as évek eleje előtt nem várható, így a repülőtér számára további, kihívást jelentő évek várnak, hogy kezelni tudja a kapacitása maximumát.
A tegnapi napon a Londonban ingyenesen terjesztett London Evening Standard napilapban kétoldalas, címlapon szereplő hirdetést tett közzé a London Gatwick repülőtér üzemeltetője “Gatwick Obviously” (Nyilvánvalóan Gatwick) kampány néven, mely arra buzdította a kormányt, hogy támogassa a brit fővárostól délre elhelyezkedő légikapu fejlesztését. Mindezt tette úgy, hogy számos ellenérvet hozott Heathrow kapcsán, többek között a lég- és hangszennyezettség, alacsonyabb költségek említésével, valamint a “kíváló” vasúti összeköttetések és a nemzetgazdasági előnyök kihangsúlyozásával.
Ezzel a mostani döntéssel egyértelmű, hogy Gatwick második futópályája lekerült a napirendről egy időre, ám valószínűsíthető, hogy nem oly sokáig, hiszen a kapacitáson felüli üzemelés rövid időn belül szükségessé teheti a reptér továbbfejlesztését. Azonban ennek megvalósulására egyelőre kicsiny esély látható, figyelembe véve a Heathrow-i bővítést, amely legkorábban 5 év múlva kezdődhet el.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS