Ahogy arról már korábban beszámoltunk, március 28-tól az eddigi járatokat teljesítő Bombardier Dash 8 Q400-ról Bombardier CS300-as típusra váltott a lett airBaltic a Riga – Budapest – Riga útvonalon. Ebből az alkalomból kifolyólag a Traveler Circle elutazott a lett fővárosba, hogy kipróbálja korunk egyik legmodernebb repülőgépét, a CS300-ast.
Először tavaly októberben adtunk hírt oldalunkon, hogy a nyári menetrend kezdetétől nagyobb típusra vált budapesti járatán a jellegzetes neon zöld festést viselő airBaltic. Március végétől heti három alkalommal: szerdán, csütörtökön és szombaton közlekedik a lett légitársaság a két főváros között. A gépcserével körülbelül duplájára nő az utaskapacitás a viszonylaton, hiszen eddig a szintén Bombardier gyártmányú Q400 76, míg a CS300 145 főt képes szállítani. További változás az új menetrendben, hogy délután helyett a reggeli időszakban közlekednek az airBaltic járatai a Liszt Ferenc repülőtérre.
A következőkben így alakul a menetrend:
BT491 Riga – Budapest 07:15-08:10 CS300 – szerda, csütörtök, szombat
BT492 Budapest – Riga 08:50-11:45 CS300 – szerda, csütörtök, szombat
airBaltic és a CSeries projekt
A lett légitársaság még 2012-ben jelentette be megrendelését 10 darab Bombardier CS300-as repülőgépre, valamint további 10 darabra opciós jogot szerzett. A cég 2014-ben és 2016-ban élt is opciós jogával, így további 10 CSeries géppel bővíti flottáját. Az új keskeny törzsű repülőgépek beszerzése a kiöregedő Boeing 737-300 és -500 típusok miatt vált esedékessé. A Boeing Classic 737-esei 2004 és 2009 érkeztek a flottába és átlagéletkoruk már a 21 évet is meghaladja, így időszerű ezek leváltása. Az első CS300 2016 decemberében érkezett a légitársaság kötelékébe, amelynek ünnepélyes ceremóniáján mi is részt vettünk Rigában. Az eseménynek azért is volt kiemelten nagy jelentősége, hiszen az airBaltic vált a világ első Bombardier CS300 üzemeltetőjévé. Azóta a Swiss és a Korean Air is rendelkezik már több darabbal a típusból.
Miért éppen CSeries?
A Bombardier CS300-asa jelenleg a legkörnyezetbarátabb, (20%-al kevesebb CO2 és 40%-al kevesebb NOx kibocsátás) valamint a könnyű kompozit szerkezetnek és modern PW1500-as hajtóműveknek köszönhetően a leggazdaságosabb repülőgép ebben a szegmensben, ráadásul listaára is jóval alacsonyabb a Boeing 737MAX vagy Airbus A320neo típusokhoz képest. Az airBaltic számára szintén nem elhanyagolható, hogy szoros együttműködést köti a gyártóhoz, hiszen 12 darab Q400-as jelenleg is repül a flottában.
Budapest-Riga-Budapest
Március 28-án reggel fél 9 körül érkezett meg az első lett CS300-as Budapestre. A flotta legfiatalabb tagja, a mindössze 3 hónapos YL-CSH lajstromjelű gép tette tiszteletét elsőként a Liszt Ferenc repülőtéren. A különleges alkalomból szervezett sajtóeseményen a média képviselőinek gépbejárása után kisebb késéssel indultunk el Riga felé.
A CS300 a kisebb testvérhez, a CS100-hoz hasonlóan 2-3-as üléselrendezéssel készült. Székezéstől függően 130-160 utast képes szállítani, ami tökéletesen lefedi a kivonandó 737 Classic-ok kapacitását. A gép üzleti osztályán az utóbbi idők trendjének megfelelően úgynevezett Eurobusiness kialakítással találkozunk. Ennek megfelelően a prémium szolgáltatás az ülések kialakításában nem, inkább az egyéb kényelmi kínálatban mutatkozik meg. Mivel én is itt utaztam, ezt csak megerősíteni tudom.
A Bombardier állítása szerint a CSeries PW1500-as hajtóművei sokkal halkabbak a konkurenciánál és négyszer kisebb zajterhelést generálnak a repülőterek társégében. Ez lehetővé teszi a gépek számára, hogy belvárosi, sűrűbben lakott területek által körülvett repülőterekre is repülhessenek. Nos, felszálláskor és utazó magasságon is valamennyivel tényleg halkabbnak tűnt, mint a 737-es vagy A320-as család, de belülről egyáltalán nem olyan feltűnő a különbség. Mivel a budapesti érkezéskor a rossz időjárás miatt nem tartózkodtunk a pályánál, így az akkori hanghatásról nem tudok véleményt mondani.
Ami viszont tényleg szembetűnő az az ablakok mérete, valamint ennek köszönhetően a jobb térérzet és a több természetes fény. Nem mehetünk el a mesterséges világítás mellett sem, hiszen az airBaltic hangulatvilágítással is felszereltette az új típust, így az utazás során mindig a legmegfelelőbb hőmérsékletű és árnyalatú színekben pompázik az utastér, de indulás előtt és érkezés után a jellegzetes “airBaltic zöld” színekkel is találkozunk. Az 50%-al nagyobb ablakok és a sok természetes fény mindenképpen nagy előny a CSeries számára, hiszen keskenyebb mint egy 737 vagy A320, ám személyes tapasztalatom alapján egyáltalán nem éreztem, hogy az átlagnál szűkebb lenne a gép utastere. A vékony “SlimPlus” ülések ráadásul valamivel szélesebbek mint a konkurenciánál (1-1,5 collal), a kartámasz is nagyobb, így a középen ülő utasok is kényelmesen utazhatnak.
A CS100 és 300 további jellegzetessége a kis fedélzeti tájékoztató kijelző, amely itt nem egy lenyíló képernyő, hanem inkább egy fej fölé beépített telefonkijelzőhöz hasonlít. Ezeken az LCD kijelzőkön a biztonsági bemutatótól kezdve, útvonal információk, repülőtéri csatlakozások és rövidebb filmek vetítése egyaránt lehetséges. Ha már eddig is a fejünk feletti részre koncentráltunk, akkor érdemes megemlíteni a gép csomagtárolóját is, amely a kategóriájában szintén a legnagyobb. Bőven elférnek benne a standard kézipoggyász méretű bőröndök mellett a kisebb táskák, kabátok is.
A repülőgép hatótávolsága 6.112 km (3.300 nm), amely a légitársaság számára elérhetővé tette a járatnyitást a Közel-Keletre, egészen pontosan Abu Dzabi-ba. A közel 6 órás út már elképzelhető, hogy kényelmetlen lenne ebben az utastérben és ülésekben, de manapság egyre több légitársaság indít akár 6-7 órás járatokat keskeny törzsű gépekkel, úgyhogy az airBaltic emírségek-beli járata sem egyedüli eset. A maximális utazó magasság 41.000 láb, ami körülbelül 12.500 méternek felel meg, míg a CS300 legnagyobb utazósebessége 0.82 Mach (kb. 870 km/h).
Az airBaltic annyira elégedett a típussal, hogy bejelentették: 2022-re a Dash 8-as gépek is kivonásra kerülnek, és helyettük további CSeries példányok fognak érkezni, így egy teljesen egységes CSeries flottát hoz létre a cég. Az még nem derült ki, hogy kisebb méretű CS100-ak is csatlakoznak-e a légitársasághoz, vagy csupán CS300-as gépeket tervez üzemeltetni a továbbiakban is az airBaltic. Jelenleg 8 CS300-as repül a lett cégnél, de a cikk elején is említettem, hogy további 12 biztosan fog még érkezni a következő két éven belül.
További érdekességek a Bombardier CSeries családról itt olvashatók.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS