Ha eddig az hitte bárki is, hogy “cool” ha egy arab légitársaság fedélzetén pózol, akkor teljesen igaza van. De csak részben. A világ körül ugyanis több száz repül már ezekből a típusokból, és még sok évtizeden keresztül ezek a gépek fogják meghatározni a világ légiközlekedését. Úgyhogy hadd mutassunk egy sokkal menőbb dolgot, és még csak messzire sem kell menni érte.
A Goldtimer Alapítvány Liszunov Li2-es repülőgépe szinte nélkülözhetetlen vendége a hazai, vagy éppen a szomszédos országok repülőnapjairól. A Duna feletti áthúzásokról sem hiányozhat, és ilyenkor általában a Goldtimer Alapítvány flottájának kíséretében billegteti a szárnyait, miközben végigrepül a folyó mentén.
A Li-2-es kísértetiesen hasonlít az amerikai Douglas DC-3-as típusra, amely nem is akkora véletlen, hiszen a Szovjetúnió 1936-ban megszerezte a licenszjogot, majd néhány módosítás után ők is elkezdték gyártani Taskentben. Az nem is ismert, hogy a gépből összesen mennyi készült el, de az biztos, hogy több ezer került legyártásra. Magyarországon az évek során összesen 31 darab fordult meg ebből a típusból.
A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) ezzel a típussal indította el első belföldi járatait is, de a Li-2-esek később külföldön is megfordultak. Kivonásuk után a sportepülésben használták őket, de pár évvel később sajnos már csak kiállítási tárgyként lehetett őket fellelni az ország több pontján.
A HA-LIX 1997-ben került Budaörsre, és több ezer munkaóra után 2001 szeptemberében szállt fel,majd 2002-ben jutott a légialkalmassági bizonyítványához. A repülőgép azóta elengedhetetlen szereplője a repülőnapoknak, és ha éppen nem kell sehol vendégszerepelnie, akkor Budaörsről teljesít sétarepüléseket, a rajongók nagy örömére.
A Traveler Circle augusztusban tett egy félórás repülést ezzel a különleges repülőgéppel a Budaörs – Visegrád – Szentendre – Budaörs útvonalon.
A fedélzetre lépve 21 ülés találunk, 2-1 elrendezésben így párok, vagy családok is kényelmesen el tudnak helyezkedni, valamint a szóló utazóknak sem kell idegenek mellett feszengenie. Később tudtuk meg, hogy ezek az ülések igazából már a Malév egyik másik híres típusából, a Tu-134-esből származnak, így tudták megszerezni a szükséges engedélyeket az utasszállításhoz.
A gép szerkezete egyébként szinte elnyűhetetlen, tehát rendszeres karbantartás mellett nincs “szavatossága” a repülőgépnek, így reméljük, hogy még sok évig láthatjuk a levegőben a világ egyetlen üzemképes Li-2-es repülőgépét.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS