• Légiközlekedés
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
Traveler Circle
  • Légiközlekedés
    • Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál
    • HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben
    • Wizz Air A320
      Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air
    • Wizz Air
      Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről
    • Wizz Air
      Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air
    • Lounge Circle
  • Utazás
    • dubajba vásárlás
      Utazz Dubajba és töltsd vásárlással és szórakozással a vakációt
    • emirates akció ősz
      Akciós ázsiai úti célok az őszre
    • flixbus
      Májusi retúrjegyek a tengerpartra kevesebb mint 6500 forintért
    • tavak
      5 gyönyörű tó Európában, ahová feltétlenül el kell látogatnod
    • 11 új útvonal a Wizz Airtől, ebből egy Budapestről
    • Belföld
    • Külföld
      • Utazási akciók
      • Utazási ajánlók
      • Üresjárat
    • Gasztroutazás
  • Impresszum
    • Editorial Circle
  • Fórum
  • Médiaajánlat
  • Facebook

  • Twitter

  • Instagram

  • YouTube

  • RSS

Légiközlekedés

No-show – mi a teendő ha kifizettük a repjegyet, de mégsem tudunk elutazni?

No-show – mi a teendő ha kifizettük a repjegyet, de mégsem tudunk elutazni?
Traveler Circle
2018-04-13

Időnként előfordulhat, hogy a gondosan megtervezett utazás előtt valamilyen váratlan esemény következtében mégsem tudunk útra kelni. Ilyenkor próbáljuk feldolgozni, hogy az erre befektetett pénzünk elveszik és nem tudunk mit tenni. Lovas Dávid olvasónk viszont megosztott velünk egy lehetőséget, amivel mégsem kell teljes mértékben búcsút intenünk a korábban befizetett pénzünknek.

A legnépszerűbb, legolcsóbb árkategóriájú jegyek általában nem tartalmazzák az ingyenes átfoglalás lehetőségét, így sokszor drágább lemondani vagy más dátumra átíratni, mint csak simán nem megjelenni. Ha ilyen helyzetben találjuk magunkat, akkor érdemes megfontolni a következő opciót.

!Figyelem, az alábbi lehetőség elsősorban a hagyományos, NEM low-cost légitársaságokra vonatkozik!

A no-show tulajdonképpen azt jelenti, hogy az embernek ugyan van érvényes jegye, de valamiért mégsem tud vagy akar elutazni, esetleg lekési a járatot stb.. Ebben az esetben bár maga a repjegy ára az utazás jogával együtt elveszik, azonban nem kell teljes mértékben lemondanunk a kifizetett pénzünkről. A repülőtéri adók ugyanis nem megjelenés esetén visszaigényelhetőek.

Kezdjük a legelején! A hagyományos légitársaságoknál kiállított repülőjegyek ára általában a következő 3 fő tételből áll össze:

  • maga a repülőjegy ára (fare)
  • üzemanyag pótdíj (YQ fuel surcharge)
  • repülőtéri illetékek (airport taxes)

Az első két tétel alapvetően nem visszatérítendő, illetve csak abban az esetben, ha az adott repjegyre vonatkozó szabályok erről máshogy nem rendelkeznek. De, mint ahogyan korábban említettem az átlagos turista osztályú jegyek általában ezt nem teszik lehetővé. Az utolsó tétel visszaigénylésére viszont szinte mindig van lehetőség.

Példa: XY Airlines járatára 200 embernek van érvényes jegye, de csak 185 utas jelenik meg ténylegesen, tehát 15 utas esetében no-show történik. A légitársaság a későbbiekben kap egy számlát a járat által érintett repülőterektől, mely csak a 185 megjelent utasra vonatkozóan fogja tartalmazni a légitársaság által fizetendő reptéri díjakat. A fennmaradó, érvényes foglalással rendelkező – és a foglaláskor a reptéri díjakat is kifizető – utas után a légitársaság nem fizet adókat, így 15 x N összeget a fuvarozó zsebre tesz. Természetesen, ha visszaigényeljük, akkor ezt kötelesek visszafizetni, de az a helyzet, hogy erről a lehetőségről viszonylag keveset beszélnek.

Bár a reptéri illetékek a jegy végső árához képest jelentősen kisebb összeget tesznek ki (általában 15-20-30% körüli hányadra érdemes számítani), mégis érdemes tisztában lenni annak lehetőségével, hogy ezt visszakaphatjuk. Egy nemrégiben történt eset kapcsán megkerestük a LOT lengyel légitársaságot, hogy meddig szükséges benyújtani az erre vonatkozó igényünket. Azt a választ kaptuk, hogy nincsen megszabva konkrét időkorlát, de vélhetően érdemes minél hamarabb felkeresni az adott légitársaságot.

Két fontos tudnivalót viszont meg kell említeni:

  • Mivel a fapadosok többsége (pl. easyJet, Ryanair, Wizz Air) nem, vagy csak nagyon alacsony adókat fizet a légikikötők részére, így rájuk a fentiek nem vonatkoznak.
  • Ezeket reptéri adókat kizárólag ott tudjuk visszaigényelni, ahol a jegyet is vásároltuk.

Megosztás:

  • Kattints ide a Twitter-en való megosztáshoz(Új ablakban nyílik meg)
  • Facebookon való megosztáshoz kattintás ide.(Új ablakban nyílik meg)

Kapcsolódó bejegyzések

Kapcsolódó címkékadóklow-costno-showrepülőtértcvisszafizetés
Légiközlekedés
2018-04-13
Traveler Circle @travelercircle

Kapcsolódó címkékadóklow-costno-showrepülőtértcvisszafizetés

Még több Légiközlekedés

Budapest Airport: Megindult a hatósági ellenőrzés a kínai járatokkal érkező utasoknál

Traveler Circle2020-01-31
Tovább

HungaroControl: több mint egymillió repülőgépet kezeltek 2019-ben

Traveler Circle2020-01-14
Tovább
Wizz Air A320

Abu-Dzabiban hoz létre leányvállalatot a Wizz Air

Traveler Circle2019-12-12
Tovább
Wizz Air

Zaporizzsjába indít járatokat a Wizz Air Budapestről

Giricz Bálint2019-10-22
Tovább
Wizz Air

Átvette utolsó A321ceo repülőgépét a Wizz Air

Giricz Bálint2019-09-02
Tovább
Emirates

Öt földrészre repülnek az Emirates női pilótái

Traveler Circle2019-08-29
Tovább
Görgessen a továbbiakért
Tap

Hirdetés

Traveler Circle

Repülési és utazási magazin - Hírek, vélemények, ajánlók, beszámolók a repülés és utazás köréből | Minden, ami repülés, utazás és gasztroutazás.

Copyright © 2015-2018 Traveler Circle.

A Lufthansa is az olasz Geven üléseit választotta
Új csomagfóliázó cég jelent meg a budapesti repülőtéren