Időnként előfordulhat, hogy a gondosan megtervezett utazás előtt valamilyen váratlan esemény következtében mégsem tudunk útra kelni. Ilyenkor próbáljuk feldolgozni, hogy az erre befektetett pénzünk elveszik és nem tudunk mit tenni. Lovas Dávid olvasónk viszont megosztott velünk egy lehetőséget, amivel mégsem kell teljes mértékben búcsút intenünk a korábban befizetett pénzünknek.
A legnépszerűbb, legolcsóbb árkategóriájú jegyek általában nem tartalmazzák az ingyenes átfoglalás lehetőségét, így sokszor drágább lemondani vagy más dátumra átíratni, mint csak simán nem megjelenni. Ha ilyen helyzetben találjuk magunkat, akkor érdemes megfontolni a következő opciót.
!Figyelem, az alábbi lehetőség elsősorban a hagyományos, NEM low-cost légitársaságokra vonatkozik!
A no-show tulajdonképpen azt jelenti, hogy az embernek ugyan van érvényes jegye, de valamiért mégsem tud vagy akar elutazni, esetleg lekési a járatot stb.. Ebben az esetben bár maga a repjegy ára az utazás jogával együtt elveszik, azonban nem kell teljes mértékben lemondanunk a kifizetett pénzünkről. A repülőtéri adók ugyanis nem megjelenés esetén visszaigényelhetőek.
Kezdjük a legelején! A hagyományos légitársaságoknál kiállított repülőjegyek ára általában a következő 3 fő tételből áll össze:
- maga a repülőjegy ára (fare)
- üzemanyag pótdíj (YQ fuel surcharge)
- repülőtéri illetékek (airport taxes)
Az első két tétel alapvetően nem visszatérítendő, illetve csak abban az esetben, ha az adott repjegyre vonatkozó szabályok erről máshogy nem rendelkeznek. De, mint ahogyan korábban említettem az átlagos turista osztályú jegyek általában ezt nem teszik lehetővé. Az utolsó tétel visszaigénylésére viszont szinte mindig van lehetőség.
Példa: XY Airlines járatára 200 embernek van érvényes jegye, de csak 185 utas jelenik meg ténylegesen, tehát 15 utas esetében no-show történik. A légitársaság a későbbiekben kap egy számlát a járat által érintett repülőterektől, mely csak a 185 megjelent utasra vonatkozóan fogja tartalmazni a légitársaság által fizetendő reptéri díjakat. A fennmaradó, érvényes foglalással rendelkező – és a foglaláskor a reptéri díjakat is kifizető – utas után a légitársaság nem fizet adókat, így 15 x N összeget a fuvarozó zsebre tesz. Természetesen, ha visszaigényeljük, akkor ezt kötelesek visszafizetni, de az a helyzet, hogy erről a lehetőségről viszonylag keveset beszélnek.
Bár a reptéri illetékek a jegy végső árához képest jelentősen kisebb összeget tesznek ki (általában 15-20-30% körüli hányadra érdemes számítani), mégis érdemes tisztában lenni annak lehetőségével, hogy ezt visszakaphatjuk. Egy nemrégiben történt eset kapcsán megkerestük a LOT lengyel légitársaságot, hogy meddig szükséges benyújtani az erre vonatkozó igényünket. Azt a választ kaptuk, hogy nincsen megszabva konkrét időkorlát, de vélhetően érdemes minél hamarabb felkeresni az adott légitársaságot.
Két fontos tudnivalót viszont meg kell említeni:
- Mivel a fapadosok többsége (pl. easyJet, Ryanair, Wizz Air) nem, vagy csak nagyon alacsony adókat fizet a légikikötők részére, így rájuk a fentiek nem vonatkoznak.
- Ezeket reptéri adókat kizárólag ott tudjuk visszaigényelni, ahol a jegyet is vásároltuk.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS