Az Associated Press tudósítása szerint az észt kormány egy új légitársaság létrehozását fontolgatja, miután az Európai Bizottság esetlegesen szabálytalannak minősítheti azt az állami támogatást, amelyet a jelenlegi nemzeti légifuvarozó, az Estonian Air kapott az elmúlt években.
Az európai intézmény esetleges elmarasztalása az egyik utolsó szög lehet az észt légitársaság koporsójában, amely az elmúlt években a túlélésrt küzdött, mialatt millió eurós veszteséggel zárt minden egyes pénzügyi évet.
Mikhel Loide észt gazdasági miniszter kedden elmondta, hogy az állam már 40 millió eurós alaptőkét különített el az új légitársaság létrehozására, amely kizárólag állami tulajdonlással indul, azonban a későbbi szakaszokban hazai és külföldi befeketetések számára is nyitva áll a kapu.
Az Estonian Air közel 25 éves történetét nagyrészét negatív üzem töltötte ki, amely legfőképp az elmúlt években mutatkozott meg. 2014-ben közel 70 millió euró bevétel mellett 6,7 millió eurós negatív eredménnyel zárta az évet az Estonian Air. 2009 óta már 60 millió eurós tőkeinjekciót kapott az államtól a vállalat a túlélés reményében, ám ez csupán egyfajta lélegeztetőgépként szolgál, hosszútávú megoldást azonban nem jelent.
Az Estonian Air közleményben jelentette ki, hogy pozitívan fogadták az állam lépését és készültségét egy felmerülő negatív eshetőségre, azonban az elmúlt három hónap pénzügyi eredményei pozitív változás mutattak, így a jelenlegi terveik szerint változatlanul haladnak előre a brüsszeli döntésig.
Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatának eredményére ez év végén, de legkésőbb 2016 elején számíthatnak, így az esetleges negatív határozatot követő időszakra a kormány konkrét tervvel készül, hogy az észt légiközlekedést ne érje olyan tragédia, mint amelyet Ciprus és hazánk is átélt a közelmúltban. A tervek szerint az új légitársaság a meglévő Estonian ir-rel összeolvadásnak köszönhetően a mostani munkaerőt és infrastruktúrát teljes egészében képes lenne átvenni és zavartalanul lefolytatni az átmeneti folyamatot.
Mint az közismert, az Európai Unió tagállamai közül Magyarország és Ciprus szenvedett el hatalmas veszteséget nemzeti légitársaságuk elvesztésével. A szigetállam légifuvarozója idén januárban szüntette be működését, miután az EB illegálisnak minősítette az állami támogatásokat, amelyekkel az üzemeltetés folyatását kívánta a kormány biztosítani. A ciprusi légiközlekedési piacra a csődöt követően a görög Aegean Airlines és a román Blue Air is ráugrott és a helyzeti előnyüket azóta is hasznosítják.
Hazánk 2012-ben vesztette el a Malévot, amely 66 évig üzemelt nemzeti légitársaságunkként. 2012 januárjában az európai intézmény a korábban kapott állami támogatások visszafizetésére kötelezte a vállalatot, amelyet természetesen nem tudott teljesíteni. Habár a hónap végén még arról biztosította partnereit és az utasokat a Malév, hogy az üzemelés nincs veszélyben, azonban február 3-án reggel 6 órakor, a “veszteségek minimalizálása érdekében” felfüggesztette működését a vezetőség, ezzel a magyar légiközlekedés egy fekete korszakát előidézve.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS