Egy napos áprilisi szerda reggel van. Pár perce verte ki az álmot a szememből a 6 órára beállított ébresztőm. Előző este már összepakoltam és letöltöttem a beszállókártyáimat, más dolgom tehát nincs, mint hogy vegyek egy gyors zuhanyt és felöltözzek. Egy lekésett csatlakozás ma különösen rosszul jönne. Indulás előtt ezért még utoljára ránézek a járataim státuszára..
Budapest (indulás: 08:35) – (érkezés: 10:00) Stuttgart (indulás: 10:40) – Wrocław (érkezés: 12:25)
…és nyugtázom, hogy időben indulnak. A taxi 6:30-ra érkezik és 25 perccel később már a 2A terminál utasbiztonsági ellenőrzésén várom, hogy sorra kerüljek. Minden simán megy, még van egy órám a beszállításig. Felkapok egy kávét, majd a Skycourt-ból figyelem a repülőtéri forgalmat miközben a kedvenc zenéim szólnak a fülemben. A beszállítás pontosan kezdődik és 5 perccel indulás előtt már el is hangzik a „boarding completed” mondat a fedélzeten. Menetrend szerint felszállunk a 13L pályáról, majd 1 óra 10 perc eseménytelen repülés után, tervezett idő előtt érkezünk Stuttgartba. Egy rövid átszállást követően a csatlakozó járatom fedélzetén vagyok és irány az úticélom, a lengyelországi Alsó-Szilézia.
Szerencsés esetben így zajlik egy átszállós repülőút… Ahogy azonban Murphy 13-as számú utazásról szóló törvénye is kimondja: “Ha valahova sietve kell eljutnod, a járatod garantáltan késve indul vagy törlik.” Esetemben a fenti történet pontosan úgy történt, ahogy leírtam, egészen addig a pontig, amíg a kijelzőkön megjelent a Késik/Delayed státusz a járatom mellett, valamint az új indulási időpont.
Ekkor már tudtam, hogy a szűkre szabott átszálló időm aligha lesz elég. Láss csodát, nem is volt az!
Gyakori utazóként éves szinten körülbelül 40 alkalommal repülök, idén pedig ez már akkor a 20. utam volt. A nagy számok törvénye alapján valahol számítani lehet rá, hogy az, aki sűrűn utazik előbb-utóbb belefut egy ilyen jellegű problémába. Az alábbiakban összeszedtünk 5 tippet, melyek egy csatlakozás lekésése esetén hasznosak lehetnek, illetve történetem során annak bizonyultak.
Do not panic!
Első és legfontosabb pont: ne parázz! Bár egy lekésett csatlakozás kétségkívül okoz némi fejfájást és akár fontos programokat is keresztülhúzhat, próbáld megőrizni a hidegvéred! Érdemes észben tartani, hogy amennyiben átszállójeggyel rendelkezünk, azaz egy foglalási kód alatt került kiállításra az összes repült szakasz, úgy a légifuvarozónak – akár útvonalmódosítással, más légitársaságokra való átfoglalással vagy a légitől eltérő közlekedési típusokkal – kötelessége minket eljuttatni célállomásunkra. Pechemre viszont második járatom mindössze heti 4 alkalommal közlekedett Stuttgart és Wrocław között, mely járatról való lemaradásom jelentősen bonyolította helyzetem. Ennek ellenére vagy éppen azért, mert ilyenkor hosszú nap előtt áll az utazó, muszáj higgadtnak maradni.
Informálódj!
Mivel egy járatkésés kapcsán – főleg ha ráhordó járatról beszélünk – új, addig ismeretlen helyzetben találhatja magát az ember, fontos a lehető legtöbbet megtudni a helyzetről. A légitársaságok általában e-mailben vagy sms-ben értesítenek a járatkésés tényéről és az új indulási időpontról. Ezen felül, ha van rá lehetőségünk, lépjünk kapcsolatba a légitársaság telefonos ügyfélszolgálatával vagy repülőtéri képviseletével. Ha ezek sikertelennek bizonyulnak, végső esetben a járat fedélzetén szolgálatot teljesítő légiutaskísérőket kérdezzük! Ők általában tudnak hasznos infóval szolgálni, például a késés okát illetően (jelen helyzetben ez technikai okokra volt visszavezethető), mely később egy kártérítési igény érvényesítése során hivatkozási alap lehet. Némiképp ellentmondva önmagammal, esetemben a call center elérhetetlen volt, a kapunál beszállítást végző hölgy nem tudott segíteni, a légiutaskísérők pedig annyit tudtak mondani, hogy Stuttgartba érkezésemkor fel kell keresnem a légitársaság tranzitközpontját.
Megérkezvén szembesültem a rideg valósággal és már csak távolról integethettem a 15 perce nélkülem felszállt, gyakran botmixernek csúfolt Bombardier Dash 8-Q400 típusú repülőnek.
Legyen B terved!
Amint biztossá vált számomra a járat lekésésének ténye, egyből telefont ragadtam. Egy gyakorlott utazó mobilján jellemzően van egy-két repjegykereső applikáció (pl. kiwi, kayak, momondo, stb.). Ezek egyikét használva rákerestem a Stuttgart és Wrocław közötti partnerlégitársaságokkal elérhető csatlakozások listájára és kiválasztottam azt, amellyel a legfájdalommentesebben eljuthatok célállomásomra. Így érkezés után kész tervvel a kezemben indultam a transzferközpontba, hogy átfoglaljanak más járat(ok)ra.
Javíts a helyzeteden, ha tudsz!
Stuttgartban az ügyintéző hölgy sajnálattal közölte, hogy a kinézett müncheni átszállásos opció túlfoglalás miatt nem lehetséges. Hosszas beszélgetést követően kiderült, hogy az egyetlen lehetőségem Frankfurton keresztül eljutni úticélomra. Végül az alábbi járatokra foglaltak át, melyekkel eredeti tervemhez képest 9 és fél órával később(!) értem volna Wrocławba.
Stuttgart (indulás: 14:25) – (érkezés: 15:10) Frankfurt (indulás: 20:40) – Wrocław (érkezés: 21:55)
Sem a Stuttgartban kapott €10 értékű ételkupon, sem a frankfurti járaton felszolgált csokikocka nem tudott megbékéltetni azzal, hogy Frankfurtban több mint 5 órát kell majd várnom a csatlakozásra. Bár Stuttgartban elmondták, hogy a korábbi járatok mind tele vannak, eldöntöttem, hogy magánakcióba kezdek és felkerestem a partnerlégitársaság frankfurti transzferközpontját. Tudtam, hogy van egy korábbi, 17:00 órakor induló járat Wrocławba, így elhatároztam, hogy megpróbálok rá szerezni egy standby jegyet. Habár egy várólistás jegy nem garantálja az adott járattal való utazást, szabad ülőhelyek függvényében lehetséges, hogy felférünk rá. A transzferközpontban az ügyintéző megerősítette, hogy a korábbi járat valóban tele van, azonban jók az esélyeim, hogy más átszállók le fogják azt késni. Hosszas esélylatolgatás után megkaptam a hőn áhított standby jegyet és elindultam a beszállókapum felé. A beszállítás elkezdése után név szerint a kapuhoz hívtak, ahol megkaptam a végleges helyre szóló beszállókártyát. Jóllehet az az egyetlen ablak nélküli ülésre szólt, ez volt életem egyik legfelszabadítóbb útja.
Légy tisztában a jogaiddal és érvényesítsd őket!
Végül az eredeti tervhez képest 6 órával később érkeztem meg Wrocławba. Mivel a hosszú várakozások alatt bőven volt időm, már utazásom közben megírtam panaszomat, illetve kártérítési igényemet a légitársaság felé. Erre körülbelül egy hónappal később érkezett jóváhagyás, és további 2 héten belül el is utalták a bankszámlámra a jogosnak ítélt összeget. Jelen esetben, mivel
- az utazás kiindulópontja (Budapest) és úticélja (Wrocław) között nem több mint 1500 km a távolság,
- 3 órát meghaladó érkezési késés történt,
- EU tagállamok közti légijáratok voltak érintettek,
- a késés kiváltó oka technikai hiba volt, mely nem tekinthető rendkívüli körülménynek (vis maior)
így €250 kártérítés követelése megalapozott.
Manapság számtalan cég foglalkozik a légi utasok jogainak érvényesítésével, valamint kártérítések behajtásával, melynek sikerdíja általában 30% körüli. Míg egyes utazók szívesen választják ezen társaságok szolgáltatásait egyszerűségük és megbízhatóságuk miatt, mások szívesebben veszik a maguk kezébe az irányítást és hozzám hasonlóan megpróbálnak egyedül érvényt szerezni jogaiknak. Bárhogy is döntsünk, tudatos utazóként érdemes tájékozódni az Európai Unió által a 261/2004/EK rendeletben meghatározott légi utasokra vonatkozó jogszabályokról, melyek kötelező erejűek minden tagállamban. További tájékoztatásért és a légi utasok jogaival kapcsolatos információkért ajánljuk a Közlekedési Hatóság ide vonatkozó online felületét.
Fotó: Condé Nast Traveler
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS