A CTA (Climate Action Tracker) legújabb kutatása szerint 2035 lehet az utolsó év, hogy fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő járművet értékesítsenek a piacon. 2015 decemberében született meg a megállapodás Párizsban – az ENSZ 21. Klímakonferenciáján, mely szerint 2°C alatt kívánják tartani az átlaghőmérséklet-növekedést a résztvevő országok.
Ezen cél eléréshez a CTA felmérése szerint 2035 után már sem dízel-, sem pedig benzinüzemű járművet nem helyezhetnek forgalomba. Több ország is elindult azon az úton, hogy különböző kedvezményekkel fellendítsék az elektromos autók iránti érdeklődést, így például Norvégia és Magyarország is. Norvégiában egy rendelet alapján 2025 után csak teljesen elektromos vagy más alternatív meghajtással rendelkező jármű helyezhető forgalomba. Magyarországon ugyan ilyen radikális lépés nincs napirenden, de a zöld rendszámmal rendelkező autók már ingyen parkolhatnak több nagyvárosban is. Továbbá kilátásban van egy új tervezet, mely szerint a teljes mértékben elektromos hajtású járművek vásárlása esetén kedvezményt lehet igénybe venni. A koncepcióról még csak annyit tudni, hogy körülbelül 2-3 millió forint hozzájárulást jelenthet maximum 10-12 millió forintos összegig.
Figyelembe véve a piaci és az üvegházhatás csökkentéséről szóló tendenciákat, egyre több gyártó áll elő tisztán elektromos hajtásból gazdálkodó járművekkel. A fentebb említett lépések szintén ösztönözhetik a cégeket a további fejlesztésekre. Már az idei évben sok márka állt elő teljesen elektromos hajtású jármű típusaival, többek között: BMW i3, Chevrolet Spark EV, Chevrolet Bolt, Ford Focus Electric, Smart Electric Drive, továbbá a Fiat is előrukkolt 500-as modelljének elektromos változatával, amely az 500e névre hallgat.
Ne feledkezzünk meg azonban a Tesla-ról sem, melynek fő profilja az elektromos hajtású autók tervezése. Amikor az akkumulátoros autók szóba kerülnek, sokan a megtehető kilométereket róják fel, mint nagy negatív tényező. Ez valóban nagy hátrány. A Tesla ezen próbál enyhíteni fejlesztéseivel, így egyre nagyobb hatótávolságokat érnek el modelljeikkel, illetve egy gyors töltési technológiát is kifejlesztettek, az úgynevezett ”Supercharging”-ot. Ezen technológiának köszönhetően egy 30 perces ciklus lefolyása alatt újabb 270 kilométer megtételére elegendő energiával láthatjuk el járművünket. Ez azonban nem minden, ugyanis a gyártó modelljei ingyenesen tölthetőek ezen állomásokon. Ilyen töltőállomások világszerte több száz helyen találhatóak, és az autógyártó folyamatosan bővíti ezek számát. Legújabb modelljük a Tesla
Model 3, mely az alacsonyabb árszegmenst veszi célba és szintén tartalmazza a Supercharging technológiát.
A 2035-ös dátum bármennyire távolinak
is tűnik, de a mai rohanó világban és a technológia fejlődésének gyorsaságát figyelembe véve 20 év igen rövid idő. A fejlesztéseket pedig még inkább felgyorsíthatja a Volkswagenhez köthető dízelbotrány, melyet követően a német autógyár is ráfeküdt a zéró kibocsájtású autók fejlesztésére.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS