Sok vezető problémája az út, amelyen egy apró kátyú is képes nagyobb kárt okozni, és sajnos ez világszerte igaz. Ennek megoldására a Ford épített egy egyedülálló tesztpályát, mellyel olyan rendszert fejleszthetnek ki, amivel több millió úthibából eredő problémát és balesetet lehet majd megelőzni.
Számos, nem igazán publikálható szót ismerünk azokra a pillanatokra, amikor egy észre nem vett aszfalthibán hajtunk át, és minél nagyobb a kátyú, annál „szebb” a válasz. Ez egy igazán régi probléma, ami nem csak hazánkban, de a világ minden táján gondot okoz. Több megoldás is van ezeknek a kijavítására, például a foltozás vagy az újraaszfaltozás, amire vagy nincs pénz, vagy ha esetleg van, akkor sem igazán minőségi a javítás, arról már nem is beszélve, hogy itthon mindeddig tovább tartott a javítás az útlezárásokkal együtt, mint bárhol máshol.
Feltehetően a sok panasz miatt az amerikai cég megelégelte a sok problémát okozó „gödröket” és lépésre szánta el magát. A lommeli tesztpályájukhoz hozzá építettek 1,9 kilométernyi útszakaszt, amely minden egyes négykerekű számára halálos lehet. Ezen a pályán összerakták a világ legszörnyűbb és legrosszabb minőségű útburkolatainak pontos mását. Elsőre talán őrültségnek hangzik, hogy ki az az elvetemült, aki képes pénzt kidobni, hogy ilyen borzalmas utat építsen, majd egy csomó szépséges autót végig hajtson rajta. De, jobban belegondolva ez nem csak a mérnököknek lesz hatalmas segítség egy tökéletes felfüggesztés kifejlesztésére, de utólag majd mi is összetehetjük érte a két kezünket, hogy végre lesz ellenszere a kátyúknak.
A közel 2 kilométeres pályán 25 ország – többek között Európa és az USA útjai is – több mint 100 olyan borítása próbálható ki, melyen csak kínok között lehet végigmenni. Azért, hogy ez létrejöhessen az elmúlt 3 évben a Ford Motor Company mérnökei a világ minden táját bejárták, hogy megtalálják a leginkább ide illő útszakaszokat. Megjárták Spanyolország, Németország, Franciaország, Olaszország, Ausztria, Svájc és Oroszország kegyetlen szerpentinjeit, de jártak Ázsiában, Ausztráliában és Amerika északi és déli féltekein is. “Kína nyomvályús kereszteződéseitől kezdve a rázós német útpadkákig minden megtalálható ebben a ‘közúti galériában’, amivel vásárlóink a világ bármelyik táján szembesülhetnek,” mondta Eric-Jan Scharlee, a Lommel Tesztpálya strapabírás-specialistája. Emellett folyamatosan keresnek újabb és újabb ötleteket a tesztút „javítására”.
A pályán közel 70 km/h sebességgel hajtanak végig nem kegyelmezve a kerekeknek, amit ugyan azzal a módszerrel vizsgálnak, mint a szeizmológusok a földrengéseket, és hasonló eszközöket felszerelve minden rezzenést és változást feljegyeznek. Ezekkel nem csak a kátyúkat, de a keréktörő rázókövektől kezdve a fekvőrendőrökig mindenen kipróbálják. A cél egy olyan technika kidolgozása, mely minden ilyen útközben található problémától óvja az autó felfüggesztését. Ma már azonban több innovatív opció is bekerült az újabb Mondeo, Galaxy és S-MAX típusokba, melyek az európai kereskedésekben is megtalálhatók. A technológia áthangolja a futómű működését, ha azt érzékeli, hogy a kerék egy kátyúba döccen, így megelőzi a felfüggesztés károsodását. Az Abroncsnyomás-figyelő rendszer a defektre figyelmeztet, míg az Elektronikus Stabilitásvezérlés segít az autó kontrollálásában, hogy akkor is irányítható legyen, ha hirtelen kellene egy úthibát kikerülni.
Érdekesség, hogy a különleges szakaszon kívül a pályán található még egy nagy sebességű körpálya is, valamint só- és sárfürdők, sőt egy párakamra is a korróziós tesztekhez. A prototípusokat emellett a világ számos országában próbára teszik, és mínusz 40 fokos fagyban ugyanolyan hibátlanul kell működniük, mint plusz 40 fokos hőségben.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS