A 2015-ös Tokiói Autószalonon a Nissan Motor Co., Ltd. egy olyan tanulmányautót mutatott be, amely a Nissan jövőképét testesíti meg az önjáró autók és a zéró-emissziós elektromos járművek terén: ez a Nissan IDS tanulmányautó.
A Nissan elnök-vezérigazgatója, Carlos Ghosn a következőket nyilatkozta a rendezvényen tartott bemutatója során: „A Nissan hamarosan megjelenő technológiái forradalmasítják az autó és a vezető kapcsolatát, valamint a jövő mobilitását.”
Az elektromosjármű-technológia kifejlesztésében és széles körű elterjesztésében vezető szerepet játszó Nissan ismét az autóipar úttörőjének szerepét veszi magára. Az élvonalbeli mesterséges intelligenciával ellátott, fejlett járművezérlési és biztonsági technológiák integrációja révén a Nissan vezető szerepet tölt be az önjáró autózás valós bevezetésének terén.
2013 augusztusában Ghosn azt nyilatkozta, hogy 2020-ra a Nissan innovatív önjáró technológiával tervezi felszerelni számos járművét. A fejlesztések jó úton haladnak e cél eléréséhez.
A Nissan Intelligent Driving a Nissan önjáró technológiákat felvonultató tanulmányautója, amely a Nissan újabb generációs járművekről alkotott jövőképét hivatott bemutatni. „A Nissan Intelligent Driving segíti a vezető észlelését, helyzetfelismerését és reakcióját. Ellensúlyozza az autóbalesetek több mint 90 százalékáért felelős emberi hibákat. Ennek eredményeként a kormány mögött töltött idő biztonságosabb, környezetkímélőbb, takarékosabb és élvezetesebb” – folytatta Ghosn.
A Nissan IDS élmény
Egyesek szerint az önjáró autózás által kínált megoldás olyan, mintha az embereket futószalagok szállítanák A-ból B-be – a Nissan IDS tanulmányautója azonban egy teljesen más jövőképet kínál. Az autó teljesítménye – legyen szó gyorsulásról, fékezésről vagy kanyarodásról – a vezető saját stílusát és preferenciáit tükrözi akkor is, ha a vezető az Irányított vezetési módot választja, és átadja a kontrollt a járműnek.
A Manuális vezetési üzemmód esetén a vezető irányít. A lineáris gyorsulás és a kanyarodás valódi élményt nyújt. A színfalak mögött ugyanakkor a Nissan IDS továbbra is észrevétlenül segítséget nyújt. Az érzékelők folyamatosan figyelemmel kísérik a körülményeket, és a rendszer segítő funkciói akkor is elérhetők, amikor a vezető irányítja a járművet. Követlen veszély esetén a Nissan IDS segít a vezetőnek a kitérő manőverben.
A tanulás mellett a Nissan IDS tanulmányautó mesterséges intelligenciája figyelmes partnerként kommunikál. A közlekedési viszonyokkal kapcsolatos információk nyújtásától a vezető személyes időbeosztásával kapcsolatos figyelmeztetésekig a Nissan IDS AI rendzsere minden igényt kielégít, hogy kényelmes, élvezetes és biztonságos vezetési élményt nyújtson.
„Együtt utazunk”
„A Nissan IDS tanulmányautó egyik kulcsfontosságú eleme a kommunikáció. Az önjáró autózás megvalósulásához közösségként nem csak az autó és vezető, hanem az autók és az emberek egymás közötti kommunikációját is figyelembe kell vennünk. A Nissan IDS kialakítása megtestesíti a Nissan önjáró autózásról alkotott jövőképét; ezt fejezi ki az „együtt utazunk” szlogen is – mondta Mitsunori Morita, tervezési vezető.
Az élvezetes autózás érdekében a vezető a belső tér két különböző elrendezése közül választhat
Az „Együtt utazunk” szlogen által közvetített elv egyértelműen megjelenik a belső kialakításban. „A Nissan IDS tanulmányautó különböző belső térelrendezésekkel rendelkezik attól függően, hogy a vezető az Irányított Vezetés vagy a Manuális Vezetés üzemmódot választja. Ezt feltétlenül szükségesnek találtuk az önjáró autózással kapcsolatos elképzelés formába öltése során” – mondta Morita.
A csapotthátú kivitel ellenére a Nissan IDS nagy tengelytávja lehetővé teszi, hogy négy felnőtt kényelmesen elférjen. Az utastér azonban még tágasabbá válik, ha a vezető az Irányított Vezetést választja. Ebben az üzemmódban a kormánykerék visszahúzódik a műszerfal közepébe, és a helyén egy nagy síkképernyő jelenik meg. A különböző, vezetéssel kapcsolatos utasításokról ilyenkor a mesterséges intelligencia, valamint a vezető általi hang- és gesztusvezérlések gondoskodnak. A természetes anyagokból, például hálós bőrből készült belső teret lágy fény világítja meg. Mind a négy ülés kissé befelé fordul, elősegítendő a kényelmesebb beszélgetést. Olyanná válik a környezet, mint egy kényelmes nappali szoba.
Amikor a vezető Manuális Vezetésre vált, a tágas belső tér átalakul, hogy a vezető visszavehesse a jármű irányítását. Ilyenkor minden ülés előre néz. Ismét előkerül a kormánykerék, amely stílusjegyeit a lovagláshoz használt gyeplőtől kölcsönözte, megjelennek továbbá a vezetéskor használt műszerek és egy, az útvonalat és más vezetési információkat mutató képernyő is. A belső világítás kékre vált, amely segíti a koncentrálást. A Nissan üreges szerkezetű A-oszlopokat használ, amely a holtterek csökkentésével biztosít kiváló kilátást, valamint hozzájárul a nyitott térérzethez.
„Az a cél, hogy a vezető minden helyzetben több választási lehetőséget és nagyobb irányítást kapjon. Továbbra is a vezető marad a technológiai fejlesztéseink középpontjában” – mondta Ghosn a rendezvényen.
A Manuális Vezetésre történő átváltás könnyen kivitelezhető egy, az első ülések között található kapcsolóval, amely a PD Commander névre hallgat. Ez az Irányított Vezetés üzemmódban a vezető által manuálisan működtethető egyetlen vezérlő: tehát amikor a vezető kész átvenni a jármű feletti irányítást, akkor ennek kezdeményezéséhez egy manuális beavatkozásra van szükség.
Külső kialakítás – magabiztosságot és harmóniát teremtő kommunikáció
Ahhoz, hogy az önjáró autózás széles körben elfogadottá váljon, a technológia teljes mértékben el kell, hogy nyerje az emberek bizalmát. Innovatív kommunikációs funkcióinak köszönhetően a Nissan IDS tanulmányautó magabiztosságot és a harmónia érzését nyújtja az autón kívül tartózkodók számára is. Különféle külső fények és kijelzők adnak jelzéseket a gyalogosoknak és más autósoknak az IDS manőverezési szándékairól és arról, hogy az autó érzékeli saját környezetét. Az autó ezüst színű oldalvonala például valójában egy LED sor, amelyet a Nissan Szándékjelzőnek nevezett el. Amikor gyalogos vagy kerékpáros van az autó közelében, akkor a csík piros színnel világít, jelezve, hogy az autó érzékeli őt. Egy másik, a műszerfalról kifelé néző elektronikus kijelző pedig üzeneteket képes megjeleníteni a gyalogosok számára, mint például „Ön után”. A kommunikációs jelek e természetes és harmonikus rendszere egy új jövőt vetít előre az autózásban
Fejlett aerodinamika a nagyobb hatótávolságért
Mitsunori Morita tervezési igazgató szerint: „Mire a Nissan Intelligent Driving technológia elérhetővé válik a sorozatgyártású autókban, az elektromos járművek igen nagy távolságok megtételére lesznek képesek egyetlen feltöltéssel. Természetesen ennek eléréséhez szükség van az akkumulátorok továbbfejlesztésére, de az aerodinamika is nagyon fontos. A Nissan IDS tanulmányautóba a legfejlettebb aerodinamikai technológiánkat építettük be.”
A teljes mértékben szénszálas karosszéria magasságát 1380 mm-re korlátoztuk, hogy minimalizáljuk a légellenállást. Azáltal, hogy a gumiabroncsokat a karosszéria sarokpontjaihoz közel helyeztük el, a lehető legnagyobb belső teret alakítottuk ki, és egy körülölelő utastér-kialakítást tettünk lehetővé. A Nissan nagy átmérőjű keréktárcsákat választott a nagy teljesítmény és sportos megjelenés érdekében, ugyanakkor a lehető legkisebb gördülési és légellenállás eléréséhez vékony, 175-ös gumiabroncsokat használt. A kerekeken lévő réteges kialakítás apró lapátokra emlékeztet, amelyek kis légörvényeket hoznak létre a kerék felszínén. Ez is hozzájárul az egyenletes levegőáramláshoz.
A Nissan IDS tanulmányautó hűtőrácsának jégmintája az emissziómentes, tiszta működést szimbolizálja – tökéletesen illik egy elektromos autóhoz. A jégtömbök formavilágát imitáló minta áttetszőnek tűnik. Az autó matt kékesszürke karosszériája tovább fokozza a kényelmes és biztonságos utastér érzetét.
Magasan fejlett elektromosjármű-technológia a hosszú utakhoz
A Nissan júniusban tartott éves közgyűlésén Hideyuki Sakamoto ügyvezető alelnök a következőket mondta: „Zéró-emisszió stratégiánk középpontjában az elektromos járművek állnak. Törekszünk az egyre jobb elektromos hajtáslánc-technológiák – motorok, akkumulátorok, inverterek – alkalmazására, lehetővé téve olyan elektromos autók tömeggyártását és piacra dobását, amelyek elérik, sőt akár meg is haladják a belső égésű motorral szerelt autók kényelmét.”
A Nissan IDS tanulmányautó a nagy, 60 kWh kapacitású akkumulátorának, a kiváló aerodinamikának, az alacsonyan ülő kialakításnak, az áramvonalas formának és a teljes mértékben szénszálas karosszéria kis súlyának köszönhetően a hosszú utazások iránti igényt is képes kielégíteni. A Nissan IDS tanulmányautó technológiáihoz tartozik az okostelefonról vagy táblagépről vezérelhető Irányított Parkolás, valamint a vezeték nélküli töltési technológiák. Így a vezető az autóra bízhatja a parkolást és feltöltést.
A Nissan célkitűzései – zéró balesetszám és zéró-emisszió
Autókon alapuló társadalmunk fenntarthatósága érdekében olyan összetett kérdésekkel is foglalkoznunk kell, mint a fenntartható energiaellátás, az éghajlatváltozás, a levegőszennyezés és a közlekedésbiztonság. A Nissannál célként tűztük ki a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentését, valamint a zéró-emisszió megvalósítását, mert ez illeszkedik küldetésünkhöz, a fenntartható autózáson alapuló társadalom kialakításához.
A közlekedési balesetek 90%-át emberi hiba okozza. A Nissan IDS tanulmányautó kiterjedt érzékelőrendszerrel és mesterséges intelligenciával rendelkezik, hogy az emberi vezetőkkel összehasonlítva jelentősebb, nagyobb biztonsági teljesítményt nyújtson. Ez a technológia egy lépéssel közelebb visz minket a halálos közlekedési balesetek számának nullára csökkentéséhez.
Az elektromos járművek CO2-kibocsátása nulla, akkumulátoraik pedig képesek a megújuló energiaforrások energiájának tárolására és villamos energiává alakítására akár a háztartások és épületek számára is. Az elektromos járművek számának növekedésével teljes közösségek lesznek képesek kiaknázni ezt az energiát egy fenntartható energiaterv részeként. Amikor majd az elektromos járművek központi szerepet játszanak az energiaellátásban, akkor már sokkal közelebb leszünk a zéró-emissziós társadalom megvalósításához.
A Nissan hisz abban, hogy a Nissan IDS tanulmányautó vezető innovációvá válik a következő generációs mobilitás elérése és a két „zéró célkitűzés” megvalósítása terén.
A Nissan legkorszerűbb, a mesterséges intelligencia által magasabb szintre emelt biztonsági, vezetésirányítási és elektromosjármű-technológiáját magába foglaló Nissan IDS tanulmányautó egy ígéretes jövő lebilincselő demonstrációja.
Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
RSS